ti guarda dal Grande Inquisitor

Die Fledermaus in Wenen

Ik denk dat je al allerlei toeren moet uithalen om in januari naar Wenen te gaan en dan niet op één of ander moment in een voorstelling van Die Fledermaus terecht te komen. Ik ben daar dus ook niet in geslaagd en zag een voorstelling in de Wiener Volksoper.

De vorige twee Fledermausen die ik zag, waren om verschillende redenen geen echte successen. De voorstelling in Parijs ging roemloos ten onder in de gigantische zaal van de Bastille... en van de georkestreerde schandaalproductie in Salzburg was het ook niet de bedoeling dat iemand daar met een goed gevoel buiten kwam. De productie in de Volksoper is uiteraard totaal anders.

De zangers zijn geen echte topsterren, maar ze vormen een hecht ensemble waarvan iedereen op elkaar ingespeeld is... met als resultaat een sprankelende voorstelling met humor waar vaart inzit. De vrouwen scoorden het best met Bernarda Bobro (Adèle) en Brigitte Jäger (Rosalinde) op kop. Kurt Schreibmayer is een zwakke Eisenstein, maar Klaus Kuttler zingt een goede Dr. Falke. Maar de echte show-stopper is - hoe kan het anders in Wenen - de Frosch van Michael Niavarani, die zijn traditionele kijk op de actualiteit geeft... van de verkiezingen in de US tot de schandalen in St. Pölten.

Al bij al een heel leuke en onderhoudende avond... meer moet dat niet zijn.

Publicatie: vrijdag 14 januari 2005 @ 23:08
Rubriek: Operette

Recent RSS feed

Benjamin Appl in het Paleis der Academiën

Oorspronkelijk zouden Benjamin Appl en James Baillieu hun liedrecital in het Brussels Conservatorium geven. Maar de staat van de zaal is ondertussen zodanig dat zelfs de artiesten beginnen te klagen en dus werd uitgeweken naar het Paleis der Academiën.

Liedrecital, 24-2-2018 22:40
0 opmerkingen

Maart 2018

Maart is de maand van het klara-festival, waar onder andere een concertante Pelléas et Mélisande in pianoversie op het programma staat. De Munt brengt het bekendste operatweeluik Cav-Pag en Opera Vlaanderen herneemt de Gürbaca-productie van Parsifal.

Toekomstmuziek, 24-2-2018 9:29
0 opmerkingen

Dietrich Henschel in de Munt

Vijf liederen voor en vijf liederen na de pauze was alles wat Dietrich Henschel gisteren zong in de Munt. Alles bij elkaar amper twintig minuten muziek... wat toch wel héél mager is voor een "liedrecital".

Liedrecital, 13-2-2018 17:04
3 opmerkingen

Petite Messe Solennelle in deSingel

Het is dit jaar een Rossini-jaar - hij overleed 150 jaar geleden - en deSingel begint dat jaar met een uitvoering van zijn Petite Messe Solennelle.

Oratorium, 10-2-2018 10:56
0 opmerkingen

Pelléas et Mélisande in Antwerpen

Pelléas et Mélisande behoort tot mijn absolute lievelingsopera's en ik keek dan ook vol verwachting uit naar de nieuwe productie bij Opera Vlaanderen. Het is een visueel mooie productie geworden, maar vocaal bleef ik toch enigszins op mijn honger zitten.

Opera, 3-2-2018 10:40
13 opmerkingen

Carmen in Luik

De Opera van Luik blijft volharden in de boosheid door ook lange opera's zoals Carmen pas om 20 uur te laten beginnen. Het werd bijgevolg weer een bijna-nachtvoorstelling, des te meer omdat de voorstelling met meer dan 20 minuten vertraging begon omdat het orkest moest wachten op de harpiste...

Opera, 31-1-2018 9:13
8 opmerkingen

Februari 2018

In februari staat vooral de nieuwe productie van Pelléas et Mélisande bij Opera Vlaanderen in de schijnwerpers. In Luik brengen ze met Le domino noir een rariteit. Bij de recitals kijk ik vooral uit naar Benjamin Appl die zijn Heimat-CD in het Brussels Conservatorium voorstelt.

Toekomstmuziek, 26-1-2018 18:03
0 opmerkingen