ti guarda dal Grande Inquisitor

Parsifal in Wenen

In april 2004 ging een nieuwe productie van Parsifal in première in de Wiener Staatsoper. Het aandachtspunt was toen Thomas Quasthoff die voor de eerste keer een grote operarol scenisch vertolkte (voordien had hij al de kleine rol van de minister gezongen in Fidelio op de Salzburgse Osterfestspiele). Bij de herneming was hij weer van de partij, maar bijna alle andere zangers zijn nieuw... evenals de dirigent Sir Simon Rattle die - hoe gek het ook klinkt - nu pas zijn debuut maakt aan de Weense Staatsoper.

De productie van Meistersinger in de Vlaamse Opera indachtig, had ik geen hoge verwachtingen voor wat Christine Mielitz met Parsifal zou aanvangen. En toen het doek openging en ik een esthetisch onverantwoord decor zag, wist ik dat ik me aan een non-sensicale enscenering kon verwachten. Het decor is qua stijl en lelijkheid alleen te vergelijken met wat Anna Viebrock gewoonlijk maakt, inclusief het bloemetjesbehang. Met dat decor doet Mielitz dan allerlei creatieve dingen, zoals het op en neer laten bewegen tijdens het transformatietafereel om uiteindelijk terug op hetzelfde beeld uit te komen. Maar vanaf het moment dat Parsifal de Speer uit de lucht plukt, stort een deel van het decor in... wat al een hele verbetering is.

FotoMaar het ging uiteraard om de Amfortas van Thomas Quasthoff. Als liedzanger is hij absoluut onevenaarbaar, maar met Amfortas zit hij over de limiet van zijn kunnen. De lyrische passages zijn uiteraard schitterend. Maar op de momenten waarop ik een bulderend geluid verwacht - zoals zijn "Erbarmen ... Erbarmen" in het eerste bedrijf of het moment in het laatste bedrijf waarin hij vraagt om gedood te worden - heeft hij niet voldoende kracht. Maar dat neemt niet weg dat zijn aanwezigheid op de scene voor een aantal heel ontroerende beelden zorgt.

Stephen Milling maakte met deze voorstelling ook zijn debuut aan de Staatsoper. Wij kennen hem al van zijn Rocco in de Vlaamse Opera of Landgraaf Hermann in de Munt. Op een even sobere en eenvoudige manier zingt hij nu Gurnemanz, zonder ooit echt in de problemen te komen tijdens deze afgrijselijk lange rol. Thomas Moser is een redelijke Parsifal, maar hij breekt geen potten. Maar Waltraud Meier is een schitterende Kundry. Ze combineert de tedere momenten, als ze over Parsifals verleden vertelt, met de meer schreeuwerige uitbarstingen.

Afgezien van de enscenering was dit een interessante voorstelling... en aangezien de orkestbak en het podium vol microfoons stond, zal het me niet verbazen als er ooit een live-opname van uitgebracht wordt, zoals Rattle de laatste tijd wel meer pleegt te doen.

Publicatie: donderdag 13 januari 2005 @ 9:35
Rubriek: Opera

Recent RSS feed

Benjamin Appl in het Paleis der Academiën

Oorspronkelijk zouden Benjamin Appl en James Baillieu hun liedrecital in het Brussels Conservatorium geven. Maar de staat van de zaal is ondertussen zodanig dat zelfs de artiesten beginnen te klagen en dus werd uitgeweken naar het Paleis der Academiën.

Liedrecital, 24-2-2018 22:40
0 opmerkingen

Maart 2018

Maart is de maand van het klara-festival, waar onder andere een concertante Pelléas et Mélisande in pianoversie op het programma staat. De Munt brengt het bekendste operatweeluik Cav-Pag en Opera Vlaanderen herneemt de Gürbaca-productie van Parsifal.

Toekomstmuziek, 24-2-2018 9:29
0 opmerkingen

Dietrich Henschel in de Munt

Vijf liederen voor en vijf liederen na de pauze was alles wat Dietrich Henschel gisteren zong in de Munt. Alles bij elkaar amper twintig minuten muziek... wat toch wel héél mager is voor een "liedrecital".

Liedrecital, 13-2-2018 17:04
3 opmerkingen

Petite Messe Solennelle in deSingel

Het is dit jaar een Rossini-jaar - hij overleed 150 jaar geleden - en deSingel begint dat jaar met een uitvoering van zijn Petite Messe Solennelle.

Oratorium, 10-2-2018 10:56
0 opmerkingen

Pelléas et Mélisande in Antwerpen

Pelléas et Mélisande behoort tot mijn absolute lievelingsopera's en ik keek dan ook vol verwachting uit naar de nieuwe productie bij Opera Vlaanderen. Het is een visueel mooie productie geworden, maar vocaal bleef ik toch enigszins op mijn honger zitten.

Opera, 3-2-2018 10:40
13 opmerkingen

Carmen in Luik

De Opera van Luik blijft volharden in de boosheid door ook lange opera's zoals Carmen pas om 20 uur te laten beginnen. Het werd bijgevolg weer een bijna-nachtvoorstelling, des te meer omdat de voorstelling met meer dan 20 minuten vertraging begon omdat het orkest moest wachten op de harpiste...

Opera, 31-1-2018 9:13
8 opmerkingen

Februari 2018

In februari staat vooral de nieuwe productie van Pelléas et Mélisande bij Opera Vlaanderen in de schijnwerpers. In Luik brengen ze met Le domino noir een rariteit. Bij de recitals kijk ik vooral uit naar Benjamin Appl die zijn Heimat-CD in het Brussels Conservatorium voorstelt.

Toekomstmuziek, 26-1-2018 18:03
0 opmerkingen