ti guarda dal Grande Inquisitor

Olga Borodina in De Munt

Begin de jaren '90 verschenen, in het zog van Valery Gergiev, een hele reeks Russische zangers op de Westerse podia. De mezzo Olga Borodina was er daar een van. Ze was in die periode, ongeveer zeven jaar geleden, al eens te gast in de Munt voor een fenomenaal recital. De laatste jaren heb ik maar weinig meer van haar gehoord en het was dan ook uitkijken naar haar tweede liedrecital in Brussel, weer met Dimitri Yefimov aan de piano.

Het programma - liederen van Tchaikovsky en Rachmaninov - is niet voor de hand liggend. Vooral de liederen van Tchaikovsky zijn weliswaar bijna allemaal bekende liederen, maar ze zweven allemaal in sfeer van verlies en weemoed. Dat houdt een gevaar in dat het allemaal nogal hetzelfde is omdat er weinig variatie in de thematiek en de expressie zit. Indien een andere zanger dit programma gezongen zou hebben, is de kans groot dat ik het recital als saai en slaapverwekkend zou omschreven hebben.

Maar in het geval van Borodina is dat niet het geval. Ze heeft zo'n dwingende vocale uitstraling dat je gedwongen wordt om je te laten leiden doorheen haar smart en pijn... een beetje zoals een cyclus als Winterreise je ook volledig kan meeslepen en betoveren. De pauze halverwege het eerste en tweede deel kwam dan ook ongelegen omdat daardoor heel de melancholische sfeer verdween, die nadien terug opgebouwd moest worden. Die onderbreking was misschien ook nodig, aangezien een paar kuchjes tussendoor en een enkele haperende inzet al aangaven dat ze met een verkoudheid of zoiets aan het worstelen was. Maar voor de rest had ze haar romige stem perfect onder controle tot en met het laatste Tchaikovsky-lied Snova kak prezhde odin waarin ze met een schrijnend mezza voce haar eenzaamheid bezingt. Ook hier is weer die parallel met Winterreise te trekken. Ze eindigt niet met een extrovert lied, dat gemakkelijk applaus losweekt, maar met een lied dat de culminatie vormt van waar het heel de tijd over ging. Grandioos op alle vlakken.

Na het officiële programma ging het nog een tijdje door met twee Spaanse bisnummers en de aria O vagabonda stella uit Adriana Lecouvreur. En toen ze - net zoals in 1997 - het recital afrondde met Mon coeur s'ouvre à ta voix leek de tijd even stil te staan.

Klara zal dit recital op 11 april uitzenden.

Publicatie: dinsdag 11 januari 2005 @ 12:49
Rubriek: Liedrecital

Recent RSS feed

Roman Trekel in deSingel

We zijn al aan het laatste "echte" liedrecital in deSingel dit seizoen. De bariton Roman Trekel en pianist Jan Philip Schulze brachten Brahms' zelden uitgevoerde cyclus Die schöne Magelone.

Liedrecital, 19-11-2017 10:38
0 opmerkingen

Lucio Silla in de Munt

Toen Peter De Caluwe tien jaar geleden zijn eerste seizoen voorstelde, vermeldde hij dat hij de vier opera's seria van Mozart wilde opvoeren. Clemenza, Idomeneo en Mitridate hebben we al gehad. Met de nieuwe productie van Lucio Silla is het kwartet nu volledig.

Opera, 8-11-2017 16:47
3 opmerkingen

Karine Deshayes in de Munt

Voor het tweede Muntrecital dit seizoen stonden er drie artiesten op het podium. Naast de mezzo Karine Deshayes en de pianist Tristan Pfaff, deed ook de klarinettist Philippe Berrod mee... en dat kan maar één ding betekenen...

Liedrecital, 6-11-2017 22:53
0 opmerkingen

Margherita in Wexford

Zoals eerder deze week reeds vermeld, staat het Wexford Opera Festival bekend voor het opvoeren van onbekende werken. Mijn laatste voorstelling deze week valt volledig in die categorie... het "melodramma semiserio" Margherita van de mij totaal onbekende Italiaanse componist Jacopo Foroni.

Opera, 5-11-2017 11:38
0 opmerkingen

La scala di seta in Wexford

Het laatste ShortWork dat in Wexford opgevoerd werd, is La scala di seta. De relatief korte Rossini-farsa vraagt slechts zes zangers is dus ideaal voor de namiddagvoorstelling in het Whites Hotel, uitgevoerd met de pianobegeleiding van Tina Chang.

Opera, 4-11-2017 8:54
0 opmerkingen

Risurrezione in Wexford

Franco Alfano is vooral bekend als de componist die Puccini's Turandot voltooide. Zangers als Placido Domingo en Roberto Alagna brachten recent wel zijn Cyrano de Bergerac terug onder de aandacht, maar (van) zijn Risurrezione had ik nog nooit gehoord.

Opera, 3-11-2017 10:28
6 opmerkingen

Rigoletto in Wexford

Dé vraag vooraf was hoe ze Rigoletto tot ongeveer een uur kunnen inkorten als één van de ShortWorks bij het Wexford Opera Festival. Dat is dus niet echt gelukt, uiteindelijk duurde de voorstelling meer dan anderhalf uur zonder pauze.

Opera, 2-11-2017 19:38
0 opmerkingen

Dubliners in Wexford

Het Wexford Opera Festival presenteert elke namiddag zogenaamde ShortWorks in de congreszaal van het Whites Hotel. Een voorstelling duurt ongeveer een uur en is bezet met jonge zangers. Vandaag was een creatie te horen... Dubliners van Andrew Synnott.

Opera, 1-11-2017 21:34
1 opmerking

Medea in Wexford

Na zes jaar ben ik nog eens in Wexford voor hun jaarlijks operafestival, dat ondertussen aan zijn 66ste editie toe is. Het Festival staat bekend voor haar programmatie van onbekende opera's, alhoewel de openingsproductie - Cherubini's Medea - toch geen echte rariteit meer is.

Opera, 1-11-2017 10:53
0 opmerkingen

November 2017

Cecilia Bartoli heeft een nieuwe CD uit en daar hoort een toernee bij die haar in november ook weer naar het PSK brengt. In de Vlaamse en Waalse Opera staat Franse Donizetti op het programma: in Gent wordt de productie van Le duc d'Albe hernomen, in Luik spelen ze La favorite. Bij de liedrecitals kijk ik vooral uit naar "Die Schöne Magelone" door Roman Trekel.

Toekomstmuziek, 30-10-2017 18:16
0 opmerkingen