ti guarda dal Grande Inquisitor

A Midsummer Night's Dream in de Munt

Met de nieuwe productie van A Midsummer Night's Dream heeft de Munt eindelijk nog eens een voorstelling die mag gezien worden. Zowel scenisch als vocaal is dit tot nu toe de beste productie van het huidig Muntseizoen. Alleen spijtig dat dit een opera van Britten moest overkomen...

Maar ondanks mijn desinteresse in alles wat Britten gecomponeerd heeft, moet ik toegeven dat A Midsummer Night's Dream redelijk geslaagd is. Ik kende het werk - uiteraard - niet, maar het heeft een creatieve en originele orkestratie met allerlei leuke effectjes. Vocaal valt het ook mee... alleen vraag ik me af waarom Britten saaie continu herhaalde toonladders bedacht heeft voor het dubbel liefdesduet.

Foto

Maar het is vooral de enscenering die de hoofdvogel afschiet. David McVicar heeft in zijn typische gedetailleerde stijl een feeëriek schouwspel gecreëerd. Rae Smith, die trouwens in het programmaboek een woordje uitleg geeft bij zijn ontwerp (dat zouden er meer moeten doen), heeft een decor gemaakt dat slechts vaag aan een woud herinnert... maar het werkt wel.

De opera speelt zich af op een grote stoffige zolder. Een omgevallen boom priemt door het dak en achteraan staat een grote kast die een magische poort naar de elfenwereld is. Het toneeltje van de zes handwerkslieden in het laatste bedrijf speelt zich af voor het doek, terwijl de vier geliefden in de koninklijke loge en Theseus en Hippolyta in de tegenoverliggende loge zitten.

De zangers vormen een heel homogeen ensemble zonder echt zwakke elementen. Zelfs Michael Chance, in de rol van de elfenkoning Oberon, klinkt goed... voor een contratenor. Maar er zijn twee uitschieters die vermeld moeten worden.

Laura Claycomb is een van die zangeressen die internationaal nog niet voldoende gekend is. Maar wat mij betreft, is ze een topzangeres... en zolang we haar nog in België kunnen horen, mogen we ons gelukkig prijzen. Haar vertolking van Tytania is prachtig met zowel lyrische ontboezemingen als piano zwevende tonen. De andere uitschieter is Laurent Naouri. Als aanvoerder van de handwerkslieden steelt hij, met zijn charismatische podium-présence, de show van iedereen die in zijn buurt durft te komen. Het is trouwens verrassend dat hij - als Fransman - de beste Engelse dictie heeft van heel de bezetting.

Publicatie: donderdag 30 december 2004 @ 14:46
Rubriek: Opera

Recent RSS feed

Emöke Baráth in het Conservatorium

Wie herinnert zich Emöke Baráth nog ? Vier jaar geleden was ze finaliste van de Elisabethwedstrijd, maar ze viel niet in de prijzen. Gisteren was ze terug in Brussel voor een barokconcert in de vrij frisse concertzaal van het Brussels Muziekconservatorium.

Concert, 17-1-2018 17:24
0 opmerkingen

Tobias Berndt in het PSK

Oorspronkelijk zou Thomas E. Bauer gisteren een Bach-concert zingen in het PSK. Wegens ziekte moest hij afzeggen en werd hij vervangen door de bariton Tobias Berndt. Christoph Spering dirigeerde "Das Neue Orchester". Het programma bleef ongewijzigd met twee van de bekendste Bach-cantates voor solo-bas, en tussendoor Bachs Orkestsuite nr. 1 (BWV 1066).

Concert, 14-1-2018 8:59
0 opmerkingen

Hommage aan Alberto Zedda in Antwerpen

Alberto Zedda zou deze week 90 jaar geworden zijn. Het verjaardagsfeestje van Opera Vlaanderen werd een eerbetoon aan de vorig jaar overleden dirigent door negen zangers, het operakoor en dirigent Donato Renzetti. Voor de gelegenheid weken ze uit naar de Koningin Elisabethzaal.

Concert, 7-1-2018 10:17
2 opmerkingen

Januari 2018

De Munt opent het nieuwe jaar met een origineel tweeluik - Il prigioniero en Das Gehege - in een regie van Andrea Breth. Opera Vlaanderen speelt Falstaff in Gent. In Luik brengen ze een nieuwe productie van Carmen. In 2018 zijn er "ronde" verjaardagen van Gounod, Rossini, Debussy en Bernstein. De kans dat we veel Porpora of Lecocq te horen zullen krijgen, lijkt me dan weer vrij klein.

Toekomstmuziek, 1-1-2018 10:39
0 opmerkingen

Yevgenij Onegin in Dortmund

Yevgenij Onegin is één van mijn favoriete opera's. Voor mijn laatste voorstelling van 2017 keek ik dan ook uit naar de nieuwe productie in Dortmund... een slabakkende dirigent Gabriel Feltz gooide echter roet in het eten.

Opera, 31-12-2017 9:10
0 opmerkingen

Hamlet in Krefeld

Hamlet van Ambroise Thomas behoort tot de zelden opgevoerde Franse opera's. De opera van Krefeld brengt een mooie nieuwe productie van Helen Malkowsky met een middelmatige bezetting.

Opera, 30-12-2017 9:58
0 opmerkingen

Maria Stuarda in Duisburg

De Rheinoper van Duisburg brengt een nieuwe productie van Maria Stuarda in een regie van Guy Joosten. Het is niet zijn meest geďnspireerde creatie geworden...

Opera, 29-12-2017 9:45
0 opmerkingen

Rigoletto in Luik

Dit jaar geen eindejaarsoperette in Luik, maar een herneming van Rigoletto in de negentiende eeuwse enscenering van Stefano Mazzonis di Pralafera.

Opera, 27-12-2017 9:37
1 opmerking

Dialogues des Carmélites in de Munt

Dialogues des Carmélites behoort tot het Franse standaardrepertoire van de twintigste eeuw. Het was dan ook verrassend om te ontdekken dat de opera niet meer opgevoerd werd in de Munt sinds de Belgische creatie in 1959. Maar met de productie van Olivier Py en onder de muzikale leiding van Alain Altinoglu brengt de Munt meteen één van de beste Muntproducties van de afgelopen tien jaar...

Opera, 20-12-2017 16:58
11 opmerkingen

Falstaff in Antwerpen

Opera Vlaanderen haalt voor de eindejaarsperiode het ultieme meesterwerk van Verdi boven. De nieuwe productie van Falstaff is interessant, maar op vocaal vlak rammelt er vanalles.

Opera, 14-12-2017 8:38
13 opmerkingen