ti guarda dal Grande Inquisitor

Troi Valses in Luik

De opera van Luik voert elk jaar een operette (of een musical) op tijdens de Kerstperiode. Dit jaar staat er Troi Valses van Oscar Straus op het programma. Het is de Franse versie van "Drei Waltzer" die in 1937 aangepast werd voor Parijs, waarbij de tenorpartij vervangen werd door een spreekrol.

Foto

Het is het verhaal van drie generaties, dat begint in het Second Empire en eindigt in 1937. In elk bedrijf zien we het koppel Grandpré-Chalencey terugkeren. In 1867 zijn Fanny Grandpré en Octave de Chalencey verliefd op elkaar, maar moeten scheiden. In 1900 gebeurt hetzelfde met Yvette (Fanny's dochter) en Philippe (Octaves zoon). Het derde bedrijf eindigt met het happy end van de liefde tussen Irčne Grandpré en Gérard de Chalencey.

Qua verhaaltje stelt het niet veel voor... het is enkel een aanleiding om operettemelodieën en walsen te kunnen uitvoeren. Die worden aan elkaar verbonden met dialogen, veel dialogen. Het hoeft dan ook niet te verbazen dat het merendeel van de bezetting uit acteurs bestaat, die gelukkig niet al te veel moeten zingen. Maar als ze dat wel moeten doen, dan ontaardt het meestal in ritmisch declameren op muziek. Gelukkig zijn er weinig intonatierampen.

De hoofdrolspeelster Laurence Janot zingt en speelt de drie rollen van Fanny, Yvette en Irčne Grandpré. Het is geen grote stem, maar meer dan behoorlijk voor deze voorstelling. Ze moet de voorstelling vocaal dragen, aangezien er nauwelijks aria's of ensembles door andere rollen gezongen worden, en slaagt daar zeer goed in. Maar in dit geval gaat het ook om het volledige pakket, aangezien ze ook veel te dansen heeft... van ballet (ze is een ex-ballerina) over wals tot tapdansen. Octave, Philippe en Gérard de Chalencey werd gespeeld door de acteur Jean-Baptiste Marcenac.

Jean-Louis Grinda heeft er een amusant spektakel van gemaakt dat crescendo gaat naar het laatste bedrijf. Het provincialisme en schooltoneelniveau van het eerste bedrijf had wat opgekrikt mogen worden. Maar het leukste moment kwam op het einde, ná de voorstelling, met een volledig gechoreografeerde in-ontvangst-nemen-van-applaus terwijl het orkest nog eens de drie walsen speelde.

Publicatie: woensdag 29 december 2004 @ 10:06
Rubriek: Operette

Recent RSS feed

Emöke Baráth in het Conservatorium

Wie herinnert zich Emöke Baráth nog ? Vier jaar geleden was ze finaliste van de Elisabethwedstrijd, maar ze viel niet in de prijzen. Gisteren was ze terug in Brussel voor een barokconcert in de vrij frisse concertzaal van het Brussels Muziekconservatorium.

Concert, 17-1-2018 17:24
0 opmerkingen

Tobias Berndt in het PSK

Oorspronkelijk zou Thomas E. Bauer gisteren een Bach-concert zingen in het PSK. Wegens ziekte moest hij afzeggen en werd hij vervangen door de bariton Tobias Berndt. Christoph Spering dirigeerde "Das Neue Orchester". Het programma bleef ongewijzigd met twee van de bekendste Bach-cantates voor solo-bas, en tussendoor Bachs Orkestsuite nr. 1 (BWV 1066).

Concert, 14-1-2018 8:59
0 opmerkingen

Hommage aan Alberto Zedda in Antwerpen

Alberto Zedda zou deze week 90 jaar geworden zijn. Het verjaardagsfeestje van Opera Vlaanderen werd een eerbetoon aan de vorig jaar overleden dirigent door negen zangers, het operakoor en dirigent Donato Renzetti. Voor de gelegenheid weken ze uit naar de Koningin Elisabethzaal.

Concert, 7-1-2018 10:17
2 opmerkingen

Januari 2018

De Munt opent het nieuwe jaar met een origineel tweeluik - Il prigioniero en Das Gehege - in een regie van Andrea Breth. Opera Vlaanderen speelt Falstaff in Gent. In Luik brengen ze een nieuwe productie van Carmen. In 2018 zijn er "ronde" verjaardagen van Gounod, Rossini, Debussy en Bernstein. De kans dat we veel Porpora of Lecocq te horen zullen krijgen, lijkt me dan weer vrij klein.

Toekomstmuziek, 1-1-2018 10:39
0 opmerkingen

Yevgenij Onegin in Dortmund

Yevgenij Onegin is één van mijn favoriete opera's. Voor mijn laatste voorstelling van 2017 keek ik dan ook uit naar de nieuwe productie in Dortmund... een slabakkende dirigent Gabriel Feltz gooide echter roet in het eten.

Opera, 31-12-2017 9:10
0 opmerkingen

Hamlet in Krefeld

Hamlet van Ambroise Thomas behoort tot de zelden opgevoerde Franse opera's. De opera van Krefeld brengt een mooie nieuwe productie van Helen Malkowsky met een middelmatige bezetting.

Opera, 30-12-2017 9:58
0 opmerkingen

Maria Stuarda in Duisburg

De Rheinoper van Duisburg brengt een nieuwe productie van Maria Stuarda in een regie van Guy Joosten. Het is niet zijn meest geďnspireerde creatie geworden...

Opera, 29-12-2017 9:45
0 opmerkingen

Rigoletto in Luik

Dit jaar geen eindejaarsoperette in Luik, maar een herneming van Rigoletto in de negentiende eeuwse enscenering van Stefano Mazzonis di Pralafera.

Opera, 27-12-2017 9:37
1 opmerking

Dialogues des Carmélites in de Munt

Dialogues des Carmélites behoort tot het Franse standaardrepertoire van de twintigste eeuw. Het was dan ook verrassend om te ontdekken dat de opera niet meer opgevoerd werd in de Munt sinds de Belgische creatie in 1959. Maar met de productie van Olivier Py en onder de muzikale leiding van Alain Altinoglu brengt de Munt meteen één van de beste Muntproducties van de afgelopen tien jaar...

Opera, 20-12-2017 16:58
11 opmerkingen

Falstaff in Antwerpen

Opera Vlaanderen haalt voor de eindejaarsperiode het ultieme meesterwerk van Verdi boven. De nieuwe productie van Falstaff is interessant, maar op vocaal vlak rammelt er vanalles.

Opera, 14-12-2017 8:38
13 opmerkingen