ti guarda dal Grande Inquisitor

Weihnachtsoratorium in het PSK

Zoals aangekondigd heeft het Collegium Vocale het concert, dat ze twee weken geleden in deSingel uitgevoerd heeft, herhaald in het PSK. Op het programma stonden dezelfde vier kantates uit het Weihnachtsoratorium van Bach. Alleen de twee vrouwelijke solisten waren anders.

Over de twee mannen heb ik niet veel meer te zeggen. Mark Padmore leek in de eerste twee kantates onder de indruk van de zaal en zette zijn stem onnodig onder druk. Maar tegen dat hij zijn aria "Nun mögt ihr stolzen Feinde schrecken" van de slotkantate moest zingen, had hij de balans juist. Peter Kooij maakte nog minder indruk dan in Antwerpen. Er zat zelfs geen lijn in bijvoorbeeld "Großer Herr, o starker König", hij moest op de meest gekke plaatsen naar adem snakken en zijn lage noten waren helemaal afwezig. Het leek wel of hij verkouden was, alhoewel er niets aangekondigd was.

Wat wel aangekondigd werd, was de vervanging van Letizia Scherrer door Johannette Zomer. Er zijn weinig sopranen die kunnen tippen aan Sibylla Rubens op het vlak van tekstinterpretatie, en dus ook Johannette Zomer niet. Daar komt nog bij dat haar stem helemaal niet mooi klinkt. Ik vermoed dat de negatieve invloed van Philippe Herreweghe er voor iets tussenzit dat ze zonder vibrato zingt. Want toen ze in augustus in Brugge de sopraanpartij in Bachs Hohe Messe zong, klonk ze wel "normaal".

Zelfs Ingeborg Danz schijnt eronder te lijden dat ze haar vibrato moet reduceren, waardoor haar stem minder vol en minder groot klinkt. Maar ze blijft natuurlijk een prachtige Bachvertolkster, die constant ontroert. Gewoon de tederheid waarmee ze 'den Schönsten, den Liebsten' zingt in de aria "Bereite dich, Zion" is pure perfectie. En het wiegenlied uit de tweede kantate is - in tegenstelling tot de vertolking van Elisabeth Popien - een echt slaaplied; haar aangehouden piano openingsnoot "Schlaaaaaaafe" lijkt uit het niets te komen. En de aria van Maria "Schließe, mein Herze" uit de derde kantate is vervuld van verwondering en nederigheid tegenover God. Het zijn vooral deze momenten die dit concert de moeite waard maakten.

Publicatie: zondag 19 december 2004 @ 23:34
Rubriek: Oratorium

Recent RSS feed

Emöke Baráth in het Conservatorium

Wie herinnert zich Emöke Baráth nog ? Vier jaar geleden was ze finaliste van de Elisabethwedstrijd, maar ze viel niet in de prijzen. Gisteren was ze terug in Brussel voor een barokconcert in de vrij frisse concertzaal van het Brussels Muziekconservatorium.

Concert, 17-1-2018 17:24
0 opmerkingen

Tobias Berndt in het PSK

Oorspronkelijk zou Thomas E. Bauer gisteren een Bach-concert zingen in het PSK. Wegens ziekte moest hij afzeggen en werd hij vervangen door de bariton Tobias Berndt. Christoph Spering dirigeerde "Das Neue Orchester". Het programma bleef ongewijzigd met twee van de bekendste Bach-cantates voor solo-bas, en tussendoor Bachs Orkestsuite nr. 1 (BWV 1066).

Concert, 14-1-2018 8:59
0 opmerkingen

Hommage aan Alberto Zedda in Antwerpen

Alberto Zedda zou deze week 90 jaar geworden zijn. Het verjaardagsfeestje van Opera Vlaanderen werd een eerbetoon aan de vorig jaar overleden dirigent door negen zangers, het operakoor en dirigent Donato Renzetti. Voor de gelegenheid weken ze uit naar de Koningin Elisabethzaal.

Concert, 7-1-2018 10:17
2 opmerkingen

Januari 2018

De Munt opent het nieuwe jaar met een origineel tweeluik - Il prigioniero en Das Gehege - in een regie van Andrea Breth. Opera Vlaanderen speelt Falstaff in Gent. In Luik brengen ze een nieuwe productie van Carmen. In 2018 zijn er "ronde" verjaardagen van Gounod, Rossini, Debussy en Bernstein. De kans dat we veel Porpora of Lecocq te horen zullen krijgen, lijkt me dan weer vrij klein.

Toekomstmuziek, 1-1-2018 10:39
0 opmerkingen

Yevgenij Onegin in Dortmund

Yevgenij Onegin is één van mijn favoriete opera's. Voor mijn laatste voorstelling van 2017 keek ik dan ook uit naar de nieuwe productie in Dortmund... een slabakkende dirigent Gabriel Feltz gooide echter roet in het eten.

Opera, 31-12-2017 9:10
0 opmerkingen

Hamlet in Krefeld

Hamlet van Ambroise Thomas behoort tot de zelden opgevoerde Franse opera's. De opera van Krefeld brengt een mooie nieuwe productie van Helen Malkowsky met een middelmatige bezetting.

Opera, 30-12-2017 9:58
0 opmerkingen

Maria Stuarda in Duisburg

De Rheinoper van Duisburg brengt een nieuwe productie van Maria Stuarda in een regie van Guy Joosten. Het is niet zijn meest geďnspireerde creatie geworden...

Opera, 29-12-2017 9:45
0 opmerkingen

Rigoletto in Luik

Dit jaar geen eindejaarsoperette in Luik, maar een herneming van Rigoletto in de negentiende eeuwse enscenering van Stefano Mazzonis di Pralafera.

Opera, 27-12-2017 9:37
1 opmerking

Dialogues des Carmélites in de Munt

Dialogues des Carmélites behoort tot het Franse standaardrepertoire van de twintigste eeuw. Het was dan ook verrassend om te ontdekken dat de opera niet meer opgevoerd werd in de Munt sinds de Belgische creatie in 1959. Maar met de productie van Olivier Py en onder de muzikale leiding van Alain Altinoglu brengt de Munt meteen één van de beste Muntproducties van de afgelopen tien jaar...

Opera, 20-12-2017 16:58
11 opmerkingen

Falstaff in Antwerpen

Opera Vlaanderen haalt voor de eindejaarsperiode het ultieme meesterwerk van Verdi boven. De nieuwe productie van Falstaff is interessant, maar op vocaal vlak rammelt er vanalles.

Opera, 14-12-2017 8:38
13 opmerkingen