ti guarda dal Grande Inquisitor

Die Schöpfung in het PSK

Tussen al de traditionele Bach- en Händelconcerten die tijdens de kerstperiode gegeven worden, lijkt Haydns oratorium Die Schöpfung een wat vreemde keuze. Maar dat is wat het Orchestre Philharmonique de Liège et de la Communauté Wallonie-Bruxelles en het Choeur Philharmonique de Namur, onder leiding van Louis Langrée, gisteren opvoerden in het PSK.

Raphael en Adam werden schitterend vertolkt door de Duitse bas Reinhard Hagen. Hij heeft een echt bastimbre, elke letter wordt duidelijk uitgesproken en elk woord krijgt de volle betekenis qua kleur en uitdrukking. Zijn twee dierenscheppingsaria's zijn pareltjes. Vooral in het recitatief "Gleich öffnet sich der Erde Schoß" (inclusief de indrukwekkend lage optie voor 'Am Boden das Gewürm') en de aria "Nun scheint in vollem Glanze der Himmel" kan hij zich uitleven om de leeuwen te laten brullen en de insekten te laten rondzwermen. Ik kan me hem zo voorstellen als vertolker van de Loewe-ballades.

Op het vlak van tekstbeleving en -projectie is Werner Güra bijna even goed, al klinkt hij iets minder afgeborsteld. In dit gezelschap valt Sophie Karthäuser een klein beetje uit de toon. Ze zingt wel heel mooi en engelachtig, maar ze komt niet zeer expressief uit de hoek... waardoor ze nogal kleurloos en dynamisch eentonig overkwam.

Dit concert zal de uitvoering met het Concertgebouworkest en Harnoncourt van een paar jaar geleden niet uitwissen, maar het was een meer dan behoorlijke uitvoering met een aantal topmomenten.

Publicatie: zondag 19 december 2004 @ 11:15
Rubriek: Oratorium

Recent RSS feed

Benjamin Appl in het Paleis der Academiën

Oorspronkelijk zouden Benjamin Appl en James Baillieu hun liedrecital in het Brussels Conservatorium geven. Maar de staat van de zaal is ondertussen zodanig dat zelfs de artiesten beginnen te klagen en dus werd uitgeweken naar het Paleis der Academiën.

Liedrecital, 24-2-2018 22:40
0 opmerkingen

Maart 2018

Maart is de maand van het klara-festival, waar onder andere een concertante Pelléas et Mélisande in pianoversie op het programma staat. De Munt brengt het bekendste operatweeluik Cav-Pag en Opera Vlaanderen herneemt de Gürbaca-productie van Parsifal.

Toekomstmuziek, 24-2-2018 9:29
0 opmerkingen

Dietrich Henschel in de Munt

Vijf liederen voor en vijf liederen na de pauze was alles wat Dietrich Henschel gisteren zong in de Munt. Alles bij elkaar amper twintig minuten muziek... wat toch wel héél mager is voor een "liedrecital".

Liedrecital, 13-2-2018 17:04
3 opmerkingen

Petite Messe Solennelle in deSingel

Het is dit jaar een Rossini-jaar - hij overleed 150 jaar geleden - en deSingel begint dat jaar met een uitvoering van zijn Petite Messe Solennelle.

Oratorium, 10-2-2018 10:56
0 opmerkingen

Pelléas et Mélisande in Antwerpen

Pelléas et Mélisande behoort tot mijn absolute lievelingsopera's en ik keek dan ook vol verwachting uit naar de nieuwe productie bij Opera Vlaanderen. Het is een visueel mooie productie geworden, maar vocaal bleef ik toch enigszins op mijn honger zitten.

Opera, 3-2-2018 10:40
13 opmerkingen

Carmen in Luik

De Opera van Luik blijft volharden in de boosheid door ook lange opera's zoals Carmen pas om 20 uur te laten beginnen. Het werd bijgevolg weer een bijna-nachtvoorstelling, des te meer omdat de voorstelling met meer dan 20 minuten vertraging begon omdat het orkest moest wachten op de harpiste...

Opera, 31-1-2018 9:13
8 opmerkingen

Februari 2018

In februari staat vooral de nieuwe productie van Pelléas et Mélisande bij Opera Vlaanderen in de schijnwerpers. In Luik brengen ze met Le domino noir een rariteit. Bij de recitals kijk ik vooral uit naar Benjamin Appl die zijn Heimat-CD in het Brussels Conservatorium voorstelt.

Toekomstmuziek, 26-1-2018 18:03
0 opmerkingen