Il Grand' Inquisitor

Cavalleria rusticana en Pagliacci in Bonn

Het operajaar komt traag op gang, ondanks een uitstapje naar Bonn voor het populaire tweeluik van Cavalleria rusticana en Pagliacci in een nieuwe productie van Guy Montavon.

illustratie
Santuzza (foto © Thilo Beu)

In tegenstelling tot de recente Carsen-productie in Amsterdam, worden in Bonn de twee opera's in de gebruikelijke volgorde opgevoerd... alhoewel Montavan de "Prologo" wel losweekt uit Pagliacci en Tonio's aria aan het begin van de voorstelling zet. Voor de rest is het een degelijke productie in een eenheidsdecor van Hank Irwin Kittel: een halfrond dat gedomineerd wordt door de dodenmaskers van Mascagni en Leoncavallo. Misschien de "antiche maschere" uit de Prologo ?

De rollen van Turiddu en Canio werden allebei gezongen door George Oniani. Hij is al regelmatig in Bonn te horen geweest in allerlei spinto-rollen. Ook nu weer straalt zijn tenor in de siciliana "Lola, bianca come fior di spino" of ontroert hij met "Vesti la giubba" ondanks zijn stalen stem. Maar Turiddu's drinklied "Viva il vino spumeggiante" klonk bij momenten wat dun en bij "No, Pagliaccio non son" was het vat dan toch af.

illustratie
Canio (foto © Thilo Beu)

Zoals gebruikelijk werden Alfio en Tonio ook door één zanger vertolkt. Mark Morouse is een interessante zanger, die vooral een lyrische lezing gaf. De robuustheid die we bijvoorbeeld hoorden in zijn vertolking van Karl Marx was nu minder aanwezig, waardoor zijn Alfio minder beet had en Tonio niet venijnig genoeg was.

Maar wat is Dshamilja Kaiser toch een fantastische zangeres, met een grote stem en een mezza voce dat heel de zaal moeiteloos omarmt. Na haar overweldigende Ortrud, was ze nu ook een schitterende Santuzza die ontroert tijdens het Paaskoor, en met een "Voi lo sapete" die door merg en been ging. Anna Princeva is ook een vaste waarde in het ensemble van Bonn. Ze werd wel aangekondigd met de uitlopers van een verkoudheid, maar was een toch mooie Nedda met een speelse vertolking van "Stridono lassù".

Bij de kleinere rollen, bevestigde Kieran Carrel met Beppe's serenade "O Columbina, il tenero fido Arlecchin" de indruk die hij vorig jaar in Heidelberg gemaakt had.

Publicatie: maandag 20 januari 2020 @ 17:12
Rubriek: Opera