Il Grand' Inquisitor

Macbeth in Gent

Vorig seizoen sloot Opera Vlaanderen af met één van de beste producties van de laatste jaren. Gent moest tot dit seizoen wachten vooraleer ze deze Macbeth-productie van Michael Thalheimer konden meemaken.

illustratie
Lady Macbeth, Macbeth (foto © Opera Vlaanderen)

In vergelijking met de voorstellingen in Antwerpen is de bezetting zo goed als gelijk gebleven, met echter één belangrijke wijziging. Na de misbezetting van Marina Prudenskaya als Lady Macbeth hebben ze nu de Italiaanse sopraan Katia Pellegrino geëngageerd. Ik heb haar een paar jaar geleden in Essen gehoord als een indrukwekkende Norma en het was vooral omwille van haar dat ik nog eens naar Gent gereisd ben.

Vanaf haar "Ambizioso spirto tu sei Macbetto" (de brief wordt door Macbeth via luidsprekers de zaal ingestuurd) had ik kippenvel. Haar stem heeft een mooie glans, maar ook veel metaal waarmee ze probleemloos door een tutti-orkest en -koor snijdt. Een spannende uitvoering van de cavatina "Vieni t'affretta" werd gevolgd door een opwindende cabaletta "Or tutti, sorgete" met knetterende coloraturen. Ook bij een mysterieuze "La luce langue" stonden haar perfect staccato uitgevoerde loopjes in de schijnwerpers evenals de volbloedtrillers in haar Brindisi. Tenslotte hypnotiseerde ze met een doorleefde slaapwandelscène "Una macchia è qui tuttora".

Kortom, Pellegrino alleen al was deze verplaatsing naar Gent waard. Maar daarnaast was het een plezier om de gebronsde Verdi-bariton van Craig Colclough terug te horen. Tareq Nazmi bevestigde als Banco dat hij een Verdi-bas is om in de toekomst rekening mee te houden. Alles werd weer in goede banen geleid door Paolo Carignani.

Publicatie: zondag 24 november 2019 @ 9:01
Rubriek: Opera