ti guarda dal Grande Inquisitor

Jenufa in Antwerpen

Het regent weer in de Vlaamse Opera. Het slotbeeld dat Robert Carsen voor Jenufa bedacht had, was vijf jaar geleden hét beeld van het seizoen. Ondertussen weten we wat er gaat komen en is de verrassing er een beetje af. Maar die slotscène is nog altijd de mooiste en ontroerendste scène van de hele voorstelling... op alle vlakken.

Foto

Maar in de eerste plaats omwille van de twee protagonisten. Anja Kampe zingt een mooie Jenufa, maar het is de Laca van Peter Straka die elke scène domineert. Hij heeft een ongelooflijke presence en een grote, flexibele stem. Telkens hij ergens verschijnt, trekt hij de aandacht naar zich toe en wordt daardoor eigenlijk de hoofrolspeler van het stuk.

Klaus Florian Vogt neemt de rol van Steva over van Ventris vijf jaar geleden. Zijn uitvoering is redelijk vergelijkbaar met de benadering van Anja Kampe... allemaal mooi gezongen, maar hij slaagde er niet in om me mee te slepen en het personage volledig te belichamen. Zijn Florestan en Lancelot waren op dat vlak een stuk overtuigender.

Kostelnicka is de enige (hoofd)rol die door dezelfde zangeres gezongen werd als vijf jaar geleden... Josephine Barstow. Het is een rol die spijtig genoeg al te vaak aan fin-de-carriere-zangeressen gegeven wordt, die geen stem meer hebben en dan moeten proberen te overtuigen door "dramatische inleving" en "expressief geroep". Barstow past volledig in dit plaatje van afgetakelde uitvoerders. Ik weet dat velen zich laten inpakken door haar vertolking. Maar aangezien ze geen vocale autoriteit kan tonen, blijf ik haar Kostelnicka onvoldoende vinden.

Tenslotte... in de bio van Anja Kampe staat dat ze volgend seizoen Senta gaat zingen in De Munt. En in de wandelgangen worden al onheilspellende berichten opgevangen dat Jan Fabre die Holländer zou gaan regisseren.

Publicatie: donderdag 11 november 2004 @ 10:06
Rubriek: Opera

Recent RSS feed

La favorite in Luik

Donizetti's La favorite behoort niet echt tot het ijzeren repertoire. Maar na de voorstelling bij het Beierse operafestival is het wel uitzonderlijk om in hetzelfde jaar een tweede productie mee te maken. Maar net zoals de Münchense liet ook de Luikse productie te wensen over.

Opera, 23-11-2017 21:52
0 opmerkingen

Roman Trekel in deSingel

We zijn al aan het laatste "echte" liedrecital in deSingel dit seizoen. De bariton Roman Trekel en pianist Jan Philip Schulze brachten Brahms' zelden uitgevoerde cyclus Die schöne Magelone.

Liedrecital, 19-11-2017 10:38
0 opmerkingen

Lucio Silla in de Munt

Toen Peter De Caluwe tien jaar geleden zijn eerste seizoen voorstelde, vermeldde hij dat hij de vier opera's seria van Mozart wilde opvoeren. Clemenza, Idomeneo en Mitridate hebben we al gehad. Met de nieuwe productie van Lucio Silla is het kwartet nu volledig.

Opera, 8-11-2017 16:47
3 opmerkingen

Karine Deshayes in de Munt

Voor het tweede Muntrecital dit seizoen stonden er drie artiesten op het podium. Naast de mezzo Karine Deshayes en de pianist Tristan Pfaff, deed ook de klarinettist Philippe Berrod mee... en dat kan maar één ding betekenen...

Liedrecital, 6-11-2017 22:53
0 opmerkingen

Margherita in Wexford

Zoals eerder deze week reeds vermeld, staat het Wexford Opera Festival bekend voor het opvoeren van onbekende werken. Mijn laatste voorstelling deze week valt volledig in die categorie... het "melodramma semiserio" Margherita van de mij totaal onbekende Italiaanse componist Jacopo Foroni.

Opera, 5-11-2017 11:38
0 opmerkingen

La scala di seta in Wexford

Het laatste ShortWork dat in Wexford opgevoerd werd, is La scala di seta. De relatief korte Rossini-farsa vraagt slechts zes zangers is dus ideaal voor de namiddagvoorstelling in het Whites Hotel, uitgevoerd met de pianobegeleiding van Tina Chang.

Opera, 4-11-2017 8:54
0 opmerkingen

Risurrezione in Wexford

Franco Alfano is vooral bekend als de componist die Puccini's Turandot voltooide. Zangers als Placido Domingo en Roberto Alagna brachten recent wel zijn Cyrano de Bergerac terug onder de aandacht, maar (van) zijn Risurrezione had ik nog nooit gehoord.

Opera, 3-11-2017 10:28
6 opmerkingen

Rigoletto in Wexford

Dé vraag vooraf was hoe ze Rigoletto tot ongeveer een uur kunnen inkorten als één van de ShortWorks bij het Wexford Opera Festival. Dat is dus niet echt gelukt, uiteindelijk duurde de voorstelling meer dan anderhalf uur zonder pauze.

Opera, 2-11-2017 19:38
0 opmerkingen

Dubliners in Wexford

Het Wexford Opera Festival presenteert elke namiddag zogenaamde ShortWorks in de congreszaal van het Whites Hotel. Een voorstelling duurt ongeveer een uur en is bezet met jonge zangers. Vandaag was een creatie te horen... Dubliners van Andrew Synnott.

Opera, 1-11-2017 21:34
1 opmerking

Medea in Wexford

Na zes jaar ben ik nog eens in Wexford voor hun jaarlijks operafestival, dat ondertussen aan zijn 66ste editie toe is. Het Festival staat bekend voor haar programmatie van onbekende opera's, alhoewel de openingsproductie - Cherubini's Medea - toch geen echte rariteit meer is.

Opera, 1-11-2017 10:53
0 opmerkingen

November 2017

Cecilia Bartoli heeft een nieuwe CD uit en daar hoort een toernee bij die haar in november ook weer naar het PSK brengt. In de Vlaamse en Waalse Opera staat Franse Donizetti op het programma: in Gent wordt de productie van Le duc d'Albe hernomen, in Luik spelen ze La favorite. Bij de liedrecitals kijk ik vooral uit naar "Die Schöne Magelone" door Roman Trekel.

Toekomstmuziek, 30-10-2017 18:16
0 opmerkingen