ti guarda dal Grande Inquisitor

Wereldlijke Kantates in deSingel

Amper twee weken na zijn uitvoering van vier Bachkantates is Sigiswald Kuijken al terug in deSingel. Maar deze keer staan er wereldlijke kantates van Bach op het programma en voert hij die uit met het Freiburger Barockorchester en het Collegium Vocale Gent, in plaats van met zijn eigen formatie.

De drie kantates zijn alledrie huldekantates en bevatten muziek die bekender is van andere composities. Vereinigte Zwietracht der wechselenden Saiten (BWV207) werd geschreven ter ere van ene professor Kortte van de universiteit van Leipzig en bevat muziek uit het eerste Brandenburgs concert. Tönet, ihr Pauken ! Erschallet, Trompeten ! (BWV214) is een verjaardagskantate voor de toenmalige keurvorstin van Saksen en begint met dezelfde muziek als het Weihnachtsoratorium. En Preise dein Glücke, gesegnetes Sachsen (BWV215) is ook een verjaardagskantate voor de aanstelling van August III tot koning van Polen; de muziek van het openingskoor zou Bach later 'recycleren' in het Hosanna van zijn "Hohe Messe".

In vergelijking met het concert twee weken geleden, was dit concert een stuk bevredigender... vooral omwille van de kwaliteit van de solisten.

De twee mannen waren echter het minste, maar toch nog meer dan behoorlijk. Zowel Jan Kobow als Thomas Bauer namen wel ruim hun tijd om opgewarmd te geraken; na de pauze geraakte Jan Kobow zelfs helemaal niet echt op dreef. Maar over het algemeen liet hij een egale tenorstem horen, weliswaar met een paar slippertjes in de hoogte. Maar hij kwam niet veel verder dan "enkel" de noten zingen. Op zich is dat al de moeite en hij heeft bijvoorbeeld geen problemen met de lange frazes, maar iets meer kleur en variatie mag wel. De bas Thomas Bauer heeft ook een mooie stem, maar is nogal wisselvallig. De ene keer is hij saai, om in de volgende aria plots de kleuren die bij Kobow ontbraken wel te laten horen. Als hij nu ook nog iets aan zijn houding kan doen, in plaats van als een ingezakte bloemzak op het podium te hangen, dan wordt het nog iets.

Maar de sterren van de avond waren de twee vrouwelijke solisten. De uitstapjes die Sibylla Rubens de laatste jaren gemaakt heeft naar het liedgenre, blijken ook hun vruchten af te werpen in haar Bachinterpretaties. Telkens als zij begon te zingen, ging ik automatisch wat rechter zitten om de oren te spitsen. Al meteen in het recitatief van de eerste kantate "Auch ich will mich mit meinem Schätzen" heeft ze iets te vertellen. Die tekstvertolking blijft een constante tijdens de hele avond tot en met haar aria van de laatste kantate. Elk woord in een zin als "Aber die Bosheit mit Wohltat vergelten, ist nur der Helden, ist Augustens Eigentum" wordt subtiel ingekleurd. En bij de herhaling wordt bijvoorbeeld 'Bosheit' nog iets "bozer" uitgedrukt. Bijkomend heeft ze ook gewoon een heel mooie stem. Als Bachvertolkster overtreft ze bijna Ingeborg Danz. Maar Ingeborg Danz blijft nog altijd de soevereine Bachzangeres par excellence. Telkens als zij begint te zingen, word ik week. Heel haar expressie ademt Bach uit, zowel in haar frasering als in haar natuurlijkheid als in haar integere eenvoud. Het enige spijtige is dat de laatste kantate van de avond geen altpartij had.

Publicatie: dinsdag 9 november 2004 @ 23:38
Rubriek: Oratorium

Recent RSS feed

Benjamin Appl in het Paleis der Academiën

Oorspronkelijk zouden Benjamin Appl en James Baillieu hun liedrecital in het Brussels Conservatorium geven. Maar de staat van de zaal is ondertussen zodanig dat zelfs de artiesten beginnen te klagen en dus werd uitgeweken naar het Paleis der Academiën.

Liedrecital, 24-2-2018 22:40
0 opmerkingen

Maart 2018

Maart is de maand van het klara-festival, waar onder andere een concertante Pelléas et Mélisande in pianoversie op het programma staat. De Munt brengt het bekendste operatweeluik Cav-Pag en Opera Vlaanderen herneemt de Gürbaca-productie van Parsifal.

Toekomstmuziek, 24-2-2018 9:29
0 opmerkingen

Dietrich Henschel in de Munt

Vijf liederen voor en vijf liederen na de pauze was alles wat Dietrich Henschel gisteren zong in de Munt. Alles bij elkaar amper twintig minuten muziek... wat toch wel héél mager is voor een "liedrecital".

Liedrecital, 13-2-2018 17:04
3 opmerkingen

Petite Messe Solennelle in deSingel

Het is dit jaar een Rossini-jaar - hij overleed 150 jaar geleden - en deSingel begint dat jaar met een uitvoering van zijn Petite Messe Solennelle.

Oratorium, 10-2-2018 10:56
0 opmerkingen

Pelléas et Mélisande in Antwerpen

Pelléas et Mélisande behoort tot mijn absolute lievelingsopera's en ik keek dan ook vol verwachting uit naar de nieuwe productie bij Opera Vlaanderen. Het is een visueel mooie productie geworden, maar vocaal bleef ik toch enigszins op mijn honger zitten.

Opera, 3-2-2018 10:40
13 opmerkingen

Carmen in Luik

De Opera van Luik blijft volharden in de boosheid door ook lange opera's zoals Carmen pas om 20 uur te laten beginnen. Het werd bijgevolg weer een bijna-nachtvoorstelling, des te meer omdat de voorstelling met meer dan 20 minuten vertraging begon omdat het orkest moest wachten op de harpiste...

Opera, 31-1-2018 9:13
8 opmerkingen

Februari 2018

In februari staat vooral de nieuwe productie van Pelléas et Mélisande bij Opera Vlaanderen in de schijnwerpers. In Luik brengen ze met Le domino noir een rariteit. Bij de recitals kijk ik vooral uit naar Benjamin Appl die zijn Heimat-CD in het Brussels Conservatorium voorstelt.

Toekomstmuziek, 26-1-2018 18:03
0 opmerkingen