Il Grand' Inquisitor

IVC 2019, eerste ronde in Zeist

Vandaag begint het 4de Internationaal Liedfestival Zeist. Als apertief werd deze namiddag de eerste "First Round" van het Internationaal Vocalistenconcours 's-Hertogenbosch, dat dit jaar gewijd is aan Liedduo's, georganiseerd. Er waren zeven kandidaten, waaronder één Belgische.

illustratie
Cécile Lastchenko

Tijdens deze eerste ronde moesten de kandidaten minstens vier liederen zingen in het Duits, het Frans en in minstens één andere taal (dat werd meestal het Engels). In de jury zaten drie zangers - Roberta Alexander, Jard van Nes en Ellen van Lier - en twee pianisten, Reinild Mees en Hans Eijsackers.

De Brussels sopraan Cécile Lastchenko werd begeleid door Marie Datcharry. We hebben haar al een paar keer in Luik gehoord, meest recent viel ze op in La favorite. Ze studeert aan de Muziekkapel bij José Van Dam en het hoeft dan ook niet te verwonderen dat ze met twee Franse liederen begon. Het was meteen het beste van haar optreden met een exuberante Chevaux de bois en een expressieve Spleen (Fauré), gezongen met een mooie homogene lyrische sopraan. Haar inleving is ook van haar gezicht af te lezen, ze trekt daarbij het publiek op het podium in haar vertolking. An die Musik was iets te snel naar mijn smaak en met een paar tekstfouten. Waltons The Lord Mayor's table werd spectaculair gezongen met goede hoge noten, maar was totaal onverstaanbaar.

Er waren nog twee andere sopranen. De Duitse Elena Harsányi en de pianist Toni Ming Geiger was op haar best in het Duits repertoire met een voldoende genuanceerde Im Frühling en een mooie Lied vom Winde met de nodige onheilspellende uitdrukking. In Debussy's Spleen klonken haar hoge noten wat schel en was haar Frans weinig helder. De Canadese Karin Timmerman, met Alfonso Gonzalez aan de piano, kon me weinig bekoren. Ze heeft een heel lichte sopraan. Ze koketteert wel in Pantomime met parelende coloraturen. Maar haar Mondnacht had weinig poëzie, noch de hunkerende stuwing die het lied verwacht. De Amerikaanse basbariton Rolfe Dauz was de enige andere niet-Europese deelnemer. Hij begon ook met een saaie en spanningsloze Mondnacht. In Brahms' Ständchen glimlacht hij wel, maar dat hoor ik dan weer niet in zijn stem. Sviridovs Bogomater v gorode en La vie antérieure leken dan weer meer gekozen te zijn om de pianistieke virtuositeit van Luba Podgayskaya in de schijnwerpers te stellen.

De twee andere baritons waren gelukkig een stuk boeiender. De Nederlanders Raoul Steffani en Daan Boertien hebben al vaker opgetreden in Zeist en het verbaasde me dan ook enigszins dat ze nog aan een zangwedstrijd deelnamen. Maar met zijn 26 jaar was hij nog altijd de jongste kandidaat. Op die leeftijd kan het snel gaan. Eerder dit jaar had hij mij al aangenaam verrast bij de Liedakademie Heidelberg en ook nu brengt hij een mooi programma met een groots openbloeiende Meine Liebe ist grün, Debussy's Romance in zoetgevooisd Frans of een spannende vertolking van Sibelius' Drömmen. Muhly's Dear leader of the company heeft hij ongetwijfeld opgepikt in Heidelberg, waar Benjamin Appl het gezongen heeft... een verrassende afsluiter.

De Duitse bariton Fabian Langguth en pianist Camille Lemonnier trekken resoluut de Duitse kaart met liederen van de vier toegelaten componisten. Hij laat een rijke bariton horen in Lust der Sturmnacht, Der Wanderer an den Mond mocht nog iets variatie hebben, Sapphische Ode was één stroom klankschoonheid en Wolfs Der Tambour was een hoogstandje van tekstexpressie. En zelfs in het Frans, met Faurés La lune blanche, kon hij mij overtuigen.

Naast de drie sopranen en drie baritons was er ook nog één mezzo. De Duitse Katharina Fulda, begeleid door Laura Pitz, heeft een grote stem. Er zijn nog wel een paar vocale schoonheidsfoutjes, maar ze is een zangeres die me meteen vastpakte met Auf dem Kirchhofe en een opwindende uitvoering van Die junge Nonne. Haar Franse uitspraak in Au bord de l'eau was wel niet altijd correct, maar in het Duits is ze zeker een boeiende vertolkster.

Het resultaat van wie door mag naar de halve finale wordt pas in de loop van het weekend bekendgemaakt. Als ik moet kiezen naar wie ik bijvoorbeeld een hele avond wil luisteren dan zijn dat de twee baritons, Langguth en Steffani, Fulda in een Duits en Lastchenko in een Frans recital.

Publicatie: vrijdag 17 mei 2019 @ 17:21
Rubriek: Liedrecital