Il Grand' Inquisitor

Der Freischütz in Essen

De opera van Essen heeft meestal behoorlijke ensceneringen. Maar de nieuwe productie van Der Freischütz is er één om naar te luisteren en niet om naar te kijken.

illustratie
Max, Kaspar (foto © Martin Kaufhold)

Tatjana Gürbaca heeft niet als doel om het verhaal van Freischütz te vertellen, maar een eigen verhaaltje op te dissen. Na de ouverture vallen we met de deur in huis met het Viktoria-koor, zonder voorafgaand de schietwedstrijd te tonen. Omdat Max de wedstrijd verloren heeft, wordt hij door de gemeenschap mishandeld. Het is begin van wat een ergerlijke avond zou worden.

Alle RegieTheater-clichés worden uit de kast gehaald:

Enkel de hakenkruisen, ijskasten en orale seks onbraken... er is dus nog ruimte voor verbetering.

Tomás Netopil laat zich gelukkig niet van de wijs brengen en dirigeert een sterke bezetting. De voorstellingen worden trouwens opgenomen voor een CD-opname.

De bezetting wordt aangevoerd door de twee mannelijke hoofdrollen. Maximilian Schmitt is met zijn volle lyrische tenor een ideale Max. Wel spijtig dat hij "Durch die Wälder" liggend op zijn buik moest beginnen zingen. Heiko Trinsinger blonk uit als Kaspar met een stevig "Hier im ird'schen Jammertal". Er was weinig vocaal onderscheid tussen Agathe en Ännchen. Jessica Muirhead zong Agathes gebed "Und ob die Wolke sie verhülle" met veel expressie en nuance. Tamara Banjesevic blijft een vrij monotoon Ännchen, zelfs in "Trübe Augen".

Publicatie: vrijdag 28 december 2018 @ 10:18
Rubriek: Opera