ti guarda dal Grande Inquisitor

Bachkantates in deSingel

Vier kantates voor opeenvolgende zondagen, te beginnen met die voor de 19e zondag na het Feest van de Heilige Drievuldigheid, stonden op het programma van La Petite Bande in deSingel. Tegelijkertijd stelde Sigiswald Kuijken de "violoncello da spalla" voor.

FotoUit allerlei onderzoeken zou namelijk blijken dat de "violoncello", die door Bach als solo-instrument voorgeschreven werd in sommige kantates, niet hetzelfde instrument is als de cello zoals we die nu kennen. Het zou een kleiner instrument zijn - eerder een wat groot uitgevallen altviool - die tegen de schouder geplaatst wordt in plaats van tegen de kin.

In de eerste kantate van de avond - de bekende baskantate Ich will den Kreuzstab tragen (BWV 56) - wordt die 'schoudercello' gebruikt in het recitatief "Mein Wandel auf der Welt". De vocale partij werd gezongen door Stephan Genz. En dat was een spijtige zaak. In het liedrepertoire was hij een van mijn favoriete jonge baritons, maar deze kantate gaat duidelijk zijn mogelijkheden te boven. Hij heeft problemen met de tessituur van de kantate, de coloraturen waren pijnlijk, hij heeft niet de ademcontrole om de lange frazes tot een goed einde te brengen en was bij momenten moeilijk hoorbaar.

De tweede kantate was ook een solokantate, voor tenor deze keer. Christoph Genz - Stephans broer - mocht Ich armer Mensch, ich Sündenknecht (BWV 55) zingen. En dat klonk meteen al een heel stuk beter. Ook in de laatste kantate van de avond - Schmücke dich, o liebe Seele (BWV 180) - zong hij een indrukwekkende "Ermuntere dich", waarbij hij zelfs de verschillende herhalingen anders inkleurde. Hij was trouwens de enige die dat deed. Sophie Karthäuser zong haar aria's weliswaar mooi, maar meer ook niet. De alt Petra Noskaiova had enkel twee recitatieven te zingen... en dat was maar goed ook. Ik had de indruk dat haar stem niet helemaal juist zat en dat ze voor de aria's nog niet klaar zou zijn.

Voor wie dit concert gemist heeft in Antwerpen, voeren ze dit nog eens uit volgende zondag 31 oktober in de Miniemenkerk te Brussel.

Publicatie: woensdag 27 oktober 2004 @ 23:39
Rubriek: Oratorium

Recent RSS feed

Benjamin Appl in het Paleis der Academiën

Oorspronkelijk zouden Benjamin Appl en James Baillieu hun liedrecital in het Brussels Conservatorium geven. Maar de staat van de zaal is ondertussen zodanig dat zelfs de artiesten beginnen te klagen en dus werd uitgeweken naar het Paleis der Academiën.

Liedrecital, 24-2-2018 22:40
0 opmerkingen

Maart 2018

Maart is de maand van het klara-festival, waar onder andere een concertante Pelléas et Mélisande in pianoversie op het programma staat. De Munt brengt het bekendste operatweeluik Cav-Pag en Opera Vlaanderen herneemt de Gürbaca-productie van Parsifal.

Toekomstmuziek, 24-2-2018 9:29
0 opmerkingen

Dietrich Henschel in de Munt

Vijf liederen voor en vijf liederen na de pauze was alles wat Dietrich Henschel gisteren zong in de Munt. Alles bij elkaar amper twintig minuten muziek... wat toch wel héél mager is voor een "liedrecital".

Liedrecital, 13-2-2018 17:04
3 opmerkingen

Petite Messe Solennelle in deSingel

Het is dit jaar een Rossini-jaar - hij overleed 150 jaar geleden - en deSingel begint dat jaar met een uitvoering van zijn Petite Messe Solennelle.

Oratorium, 10-2-2018 10:56
0 opmerkingen

Pelléas et Mélisande in Antwerpen

Pelléas et Mélisande behoort tot mijn absolute lievelingsopera's en ik keek dan ook vol verwachting uit naar de nieuwe productie bij Opera Vlaanderen. Het is een visueel mooie productie geworden, maar vocaal bleef ik toch enigszins op mijn honger zitten.

Opera, 3-2-2018 10:40
13 opmerkingen

Carmen in Luik

De Opera van Luik blijft volharden in de boosheid door ook lange opera's zoals Carmen pas om 20 uur te laten beginnen. Het werd bijgevolg weer een bijna-nachtvoorstelling, des te meer omdat de voorstelling met meer dan 20 minuten vertraging begon omdat het orkest moest wachten op de harpiste...

Opera, 31-1-2018 9:13
8 opmerkingen

Februari 2018

In februari staat vooral de nieuwe productie van Pelléas et Mélisande bij Opera Vlaanderen in de schijnwerpers. In Luik brengen ze met Le domino noir een rariteit. Bij de recitals kijk ik vooral uit naar Benjamin Appl die zijn Heimat-CD in het Brussels Conservatorium voorstelt.

Toekomstmuziek, 26-1-2018 18:03
0 opmerkingen