ti guarda dal Grande Inquisitor

Violeta Urmana in Antwerpen

Ik ben niet echt tevreden met de reeks recitals die de Vlaamse Opera dit seizoen in Antwerpen brengt. Enkel het openingsrecital van mezzo Violeta Urmana en Jan Philip Schulze beloofde de moeite te worden.

FotoEn het was de moeite, tenminste op zuiver vocaal vlak. Het ongeluk wil dat ze een programma bracht dat me niet echt ligt. Over Liszt als liedcomponist heb ik al eerder mijn ongenoegen geuit en mijn desinteresse voor Richard Strauss zal ondertussen ook wel al gekend zijn. Daarmee was meteen al meer dan de helft van het recital afgeschreven voor mij. Want zeg nu zelf... het kan toch geen toeval zijn dat liederen als Frühlingsgedränge, Lob des Leidens, Wasserrose of Wir beide wollen springen totaal onbekend zijn ? Van mij mogen ze in allegeval terug onder het stof verdwijnen.

Ik begrijp ook niet waarom ze het recital opende met Poulencs Le Fraîcheur et le Feu. Als zelfs Pierre Bernac of Gérard Souzay mij niet kunnen overtuigen van Eluards poëzie, dan kan een zangeres met een matig verstaanbaar Frans dat zeker niet.

Maar dat alles neemt niet weg dat Violeta Urmana een fantastische stem heeft. Op geen enkel moment komt ze in problemen omdat haar stem een beperking zou zijn om een of andere interpretatieve nuance uit te drukken. Die evolutie was verleden jaar in Schwarzenberg al duidelijk geworden. In een lied als Befreit kan ze de spanning bijvoorbeeld blijven opbouwen. En in Zueignung liet ze horen dat dit geen bombastische dankbetuiging hoeft te zijn, maar ook intiemere momenten kan hebben. Maar het beste deel van de avond waren onvermijdelijk de Rachmaninov-liederen met een ongelooflijk trieste Dissonans als hoogtepunt.

Als bisnummers zong ze deze keer eens geen opera, maar weer Poulenc - Violon - en Strauss' Cäcilie en een spectaculaire Chiquitita la Novia van Obradors.

Voor wie niet allergisch is aan Strauss en consoorten, zendt Klara het recital uit op woensdag 3 november.

Publicatie: vrijdag 22 oktober 2004 @ 22:01
Rubriek: Liedrecital

Recent RSS feed

Benjamin Appl in het Paleis der Academiën

Oorspronkelijk zouden Benjamin Appl en James Baillieu hun liedrecital in het Brussels Conservatorium geven. Maar de staat van de zaal is ondertussen zodanig dat zelfs de artiesten beginnen te klagen en dus werd uitgeweken naar het Paleis der Academiën.

Liedrecital, 24-2-2018 22:40
0 opmerkingen

Maart 2018

Maart is de maand van het klara-festival, waar onder andere een concertante Pelléas et Mélisande in pianoversie op het programma staat. De Munt brengt het bekendste operatweeluik Cav-Pag en Opera Vlaanderen herneemt de Gürbaca-productie van Parsifal.

Toekomstmuziek, 24-2-2018 9:29
0 opmerkingen

Dietrich Henschel in de Munt

Vijf liederen voor en vijf liederen na de pauze was alles wat Dietrich Henschel gisteren zong in de Munt. Alles bij elkaar amper twintig minuten muziek... wat toch wel héél mager is voor een "liedrecital".

Liedrecital, 13-2-2018 17:04
3 opmerkingen

Petite Messe Solennelle in deSingel

Het is dit jaar een Rossini-jaar - hij overleed 150 jaar geleden - en deSingel begint dat jaar met een uitvoering van zijn Petite Messe Solennelle.

Oratorium, 10-2-2018 10:56
0 opmerkingen

Pelléas et Mélisande in Antwerpen

Pelléas et Mélisande behoort tot mijn absolute lievelingsopera's en ik keek dan ook vol verwachting uit naar de nieuwe productie bij Opera Vlaanderen. Het is een visueel mooie productie geworden, maar vocaal bleef ik toch enigszins op mijn honger zitten.

Opera, 3-2-2018 10:40
13 opmerkingen

Carmen in Luik

De Opera van Luik blijft volharden in de boosheid door ook lange opera's zoals Carmen pas om 20 uur te laten beginnen. Het werd bijgevolg weer een bijna-nachtvoorstelling, des te meer omdat de voorstelling met meer dan 20 minuten vertraging begon omdat het orkest moest wachten op de harpiste...

Opera, 31-1-2018 9:13
8 opmerkingen

Februari 2018

In februari staat vooral de nieuwe productie van Pelléas et Mélisande bij Opera Vlaanderen in de schijnwerpers. In Luik brengen ze met Le domino noir een rariteit. Bij de recitals kijk ik vooral uit naar Benjamin Appl die zijn Heimat-CD in het Brussels Conservatorium voorstelt.

Toekomstmuziek, 26-1-2018 18:03
0 opmerkingen