Il Grand' Inquisitor

Der fliegende Holländer in Düsseldorf

De Holländer-productie van Adolf Dresen dateert al van 2000, maar ik had ze nog nooit gezien. Het is een tijdloze enscenering, ideaal voor een repertoirevoorstelling.

illustratie
derde bedrijf (foto © Matthias Jung)

De voorstelling was grotendeels bezet met ensemble-leden. Cornel Frey, die momenteel ook Mime zingt in de Düsseldorfer Ring, was een snedige Steuermann. Morenike Fadayomi is ook een vaste waarde en ze zong een adequate Senta, zonder echter veel potten te breken. Maar het beroemdste ensemblelid is nog altijd de wereldbas Hans-Peter König die een fenomenale Daland is. In "Mögst du, mein Kind" combineert hij autoriteit en humor.

Voor de Holländer en Erik hadden ze twee gasten uitgenodigd, die wel al eerder in Düsseldorf te horen waren, bijvoorbeeld in het Zemlinsky-tweeluik. Anooshah Golesorkhi heeft ondertussen veel van zijn pluimen verloren. Hij geeft een povere vertolking van "Die Frist ist um" met een zwabberende stem die regelmatig uit het gehoorsveld verdwijnt. Maar hij kan wel expressief kijken... Raymond Very is daarentegen wel een boeiende Erik, al is zijn stem ook niet meer van de jongste. Met "Auf hohem Felsen" leverde hij een spannende droomvertelling af en hij was de wanhoop nabij in "Willst jenes Tags".

De voorstelling werd geleid door de jonge dirigent Aziz Shokhakimov (hij is nog maar 30). Hij gaf een gezwinde uitvoering en klaarde de klus in amper twee uur. Ik weet niet of er een verband is, maar er zat gisteren ook een opvallend jong publiek in de zaal... niet alleen scholen, maar ook veel ouders met hun kinderen. Het zou me niet verbazen als de gemiddelde leeftijd van het publiek ook rond de 30 jaar lag.

Publicatie: donderdag 21 juni 2018 @ 9:31
Rubriek: Opera