ti guarda dal Grande Inquisitor

Lohengrin in de Munt (1/2)

Na bijna 30 jaar programmeert de Munt weer een Lohengrin. Olivier Py is, na Dialogues des Carmélites, voor de tweede keer dit seizoen te gast als regisseur. Alain Altinoglu stond in de orkestbak.

Foto
(foto © Baus)

Olivier Py vond het nodig om bij het begin van de voorstelling even op het podium te komen om zijn "concept" toe te lichten. Het komt betuttelend over (hij heeft trouwens een lang artikel in het programmaboek geschreven dat zou moeten volstaan) en het is een garantie op boegeroep op het einde van de voorstelling toen hij kwam groeten... en er waren zelfs reacties tijdens zijn uiteenzetting.

De belangrijkste vraag van de 20ste eeuw is volgens hem of het nazisme zijn oorsprong vond in de Duitse romantiek. We zullen er maar vanuit gaan dat de vraag stellen ze ook beantwoorden is. Wagner is misschien wel de meeste iconische romantische Duitse componist, die tevens anti-semitische geschriften op zijn naam heeft staan en wiens muziek gerecupereerd werd door de nazi's. Maar het gaat me te ver om dan meteen een deterministische boog te spannen van Schlegel en Caspar David Friedrich naar de Endlösung en Paul Celan... uit wiens concentratiekampgedicht Todesfuge - "Der Tod ist ein Meister aus Deutschland" - teksten verschijnen op het decor.

Het is niet zo dat het de zoveelste Wagner=Hitler-enscenering geworden is en er gestapo-figuren over het podium marcheren of vlaggen met hakenkruisen in het decor wapperen. Als je even abstractie maakt van Py's toelichting is het een productie die stilistisch niet zo heel veel verschilt van zijn andere ensceneringen van grote opera's. Net zoals bijvoorbeeld voor Les Huguenots of Hamlet heeft Pierre-André Weitz weer gezorgd voor een groots decor: in dit geval is het een kapotgeschoten theater op een draaiplatform, met uiteraard veel zwart en grijs. Gottfried wordt tijdens het eerste bedrijf door Ortrud vermoord. De zwaan is een hoopje pluimen dat door Lohengrin weggeblazen wordt. De strijd met Telramund is een schaakspel terwijl een witte en zwarte knokploeg op de achtergrond met elkaar op de vuist gaan. De koorregie is zo goed als onbestaande. De koorleden zitten vaak verspreid over de drie-hoge loges. Het doet een beetje denken aan de Amsterdamse Audi-productie, maar de koorklank komt minder monumentaal over.

Ik hoorde gisteren de tweede bezetting, die me slechts matig kon overtuigen. Oorspronkelijk zou Joseph Kaiser Lohengrin zingen. Los van het feit dat ik me hem niet als Lohengrin kan voorstellen, werd hij vervangen door de Amerikaanse tenor Bryan Register. Zijn stemkleur neigt naar een jonge Heldentenor met een betrouwbare hoogte, en hij zorgt voor mooie pianomomenten, die soms iets te croonerig klinken. Halverwege het tweede bedrijf dacht ik even dat hij tegen een muur liep, maar hij wist zich te herpakken. Maar hij kon nooit echt voor veel opwinding zorgen. Hetzelfde geldt eigenlijk voor Meagan Miller die een zure vertolking gaf van Elsa's droom "Einsam in trüben Tagen". Gabor Bretz straalde ook weinig vocale autoriteit uit als Heinrich.

Bij het "zwarte" koppel wordt het interessanter. Sabine Hogrefe heeft een paar goede momenten als Ortrud. In het tweede bedrijf overtuigt ze als ze Elsa bewerkt. Haar kort bekentenismoment in het derde bedrijf is vooral een oorverdovend krijsfeest. De twee basbaritons waren, wat mij betreft, de sterren van de avond. Thomas Jesatko is een stevige en heerlijk zwarte Telramund. Werner Van Mechelen zong, weliswaar na een haperende start, een mooie Heerrufer met meer nuance dan men misschien in deze rol gewend is.

Publicatie: zaterdag 21 april 2018 @ 8:41
Rubriek: Opera

Recent RSS feed

Christoph Prégardien in Zeist

Deze namiddag stonden twee tenor-recitals geprogrammeerd op het Zeister Liedfestival. Christoph Prégardien zong Schubert en Schumann. In het voorprogramma konden we kennis maken met de "rising star" Peter Harris.

Liedrecital, 27-5-2018 18:37
0 opmerkingen

Der Rose Pilgerfahrt in Zeist

Ik moet toegeven dat ik nog nooit van Der Rose Pilgerfahrt gehoord had. Het is een sprookjesoratorium van Schumann die gisteren in de originele pianoversie uitgevoerd werd in Zeist, met "onze" Jozef De Beenhouwer aan de piano.

Liedrecital, 27-5-2018 8:57
0 opmerkingen

Rising Stars in Zeist

Deze middag stonden er twee recitals op het programma. Eerst een dubbelrecital - oftewel twee halve recitals - met sopraan Harriet Burns voor de pauze en mezzo Bethan Langford na de pauze. Een uur later volgde een duo-recital met mezzo Barbara Kozelj en bariton Raoul Steffani. Ik heb het meest genoten van het eerste recital.

Liedrecital, 26-5-2018 23:46
0 opmerkingen

Mastercourse in Zeist

In het kader van het Liedfestival wordt aan jonge zangers de mogelijkheid geboden om zich te vervolmaken in een publieke mastercourse. Zes liedduo's namen deel aan de vierdaagse cursus die afgesloten werd met een presentatierecital.

Liedrecital, 26-5-2018 10:18
0 opmerkingen

Benjamin Appl in Zeist

"Lieder vom Orient" is een recitaltitel die verwachtingen schept, zeker als Graham Johnson de pianist is en je zijn programmeerkunsten kent. En met de bariton Benjamin Appl worden de verwachtingen nog wat hoger gespannen. Het draaide echter niet helemaal uit zoals ik verwacht of gehoopt had.

Liedrecital, 25-5-2018 23:27
0 opmerkingen

Thomas Oliemans in Zeist

Met Joseph von Eichendorff als de festivaldichter is het onvermijdelijk dat we op een bepaald moment Schumanns Eichendorff-Liederkreis te horen zouden krijgen. Vandaag was dat het geval met de Nederlandse bariton Thomas Oliemans en de immer geniale Malcolm Martineau aan de piano.

Liedrecital, 24-5-2018 22:56
0 opmerkingen

Meerstemmige Schumann en Brahms in Zeist

"Meine Töne still und heiter" was de titel die de kwartetavond van het Liedfestival van Zeist meegekregen had. Het is het eerste lied uit Schumanns Minnespiel dat centraal stond in een concert met meerstemmige liederen van Schumann en Brahms, uitgevoerd door vier solisten en met Matthias Lademann aan de piano.

Liedrecital, 23-5-2018 23:05
0 opmerkingen

Anna Lucia Richter in Zeist

Dit jaar heeft het Liedfestival van Zeist "Schubert en zijn opvolgers" als thema. Die opvolgers zijn dan vooral Schumann en Wolf. Een bijkomende rode draad is de dichter Eichendorff. In het openingsconcert van Anna Lucia Richter en Gerold Huber kregen we Schubert en Wolf, maar voor Eichendorff was het wachten tot de bisnummers.

Liedrecital, 22-5-2018 23:06
0 opmerkingen

Capriccio Premičre Portraits

Het Oostenrijkse platenlabel Capriccio is met "Premičre Portraits" een nieuwe reeks gestart. Hun doel is om jonge artiesten de kans te geven om een eerste CD op te nemen. Momenteel zijn er al zeven opnames uitgebracht, vier daarvan met Duitse liederen. Op één opname na, is Charles Spencer telkens de pianist.

CD's, 10-5-2018 14:43
0 opmerkingen

Mei 2018

Mei is een vrij rustige maand, onder andere omdat het Muntorkest de Elisabethwedstrijd moet begeleiden. Met de zomer in aantocht wordt de Landcommanderij weer omgebouwd tot een operazaal met dit jaar Il trovatore op het programma. Opera Vlaanderen brengt een nieuwe productie van La clemenza di Tito in een productie van Michael Hampe. In Luik spelen ze het vrij zelden uitgevoerde La donna del lago.

Toekomstmuziek, 1-5-2018 11:23
0 opmerkingen