ti guarda dal Grande Inquisitor

Leontina Vaduva in Luik

Vorig seizoen was Leontina Vaduva als Blanche te horen in Luik. En dit seizoen mag ze een van de twee Luikse liedrecitals verzorgen. Vincenzo Scalera zat aan de piano en ze brachten een programma dat bijna identiek was met het programma dat ze ongeveer tien jaar geleden in de Munt gezongen heeft... en ze heeft nog altijd een partituur nodig.

Maar het was wel een leuk recital, ondanks het gebrek aan recitalcultuur van het Luikse publiek, dat om de haverklap begint te applaudiseren. Het eerste deel van de avond was het lichte Italiaanse genre... arie antiche, La regata Veneziana, Stornello van Verdi, L'uccellino van Puccini, dat soort zaken. Niet echt diepgravend, maar wel onderhoudend en mooi gezongen. Alleen acteert ze een beetje teveel naar mijn goesting. Als ze de eerste keer naar zichzelf wijst als ze "io" zingt, kan ik dat nog begrijpen, maar na de derde keer begint het wat belachelijk te worden.

De liederen na de pauze vormden een doorsnede doorheen de Franse liedliteratuur... ook allemaal meezingers van Fauré (Au bord de l'eau bijvoorbeeld of een dramatisch gebrachte Fleur jetée), Debussy (Nuit d'étoiles), Liszt (Oh, quand je dors), enzovoort. Het leek wel een liedrecital voor beginners.

Tijdens het eerste deel van de avond had ze al een ontroerende Donde lieta usci gezongen en bij haar vijf (5!) bisnummers hoorden we nog twee keer Puccini... het onvermijdelijke O mio babbino caro, maar ook In quelle trine morbide. Toen ze aankondigde dat ze Manon ging zingen, had ik eigenlijk verwacht dat ze die van Massenet bedoelde, wat haar beter zou gelegen hebben. Daarvoor had ze Susanna nog eens treffend op het podium gezet met Giunse alfin il momento, en ook Poulencs Les chemins de l'amour, maar spijtig genoeg zonder het hoge einde.

Publicatie: zaterdag 9 oktober 2004 @ 23:53
Rubriek: Liedrecital

Recent RSS feed

Dietrich Henschel in de Munt

Vijf liederen voor en vijf liederen na de pauze was alles wat Dietrich Henschel gisteren zong in de Munt. Alles bij elkaar amper twintig minuten muziek... wat toch wel héél mager is voor een "liedrecital".

Liedrecital, 13-2-2018 17:04
3 opmerkingen

Petite Messe Solennelle in deSingel

Het is dit jaar een Rossini-jaar - hij overleed 150 jaar geleden - en deSingel begint dat jaar met een uitvoering van zijn Petite Messe Solennelle.

Oratorium, 10-2-2018 10:56
0 opmerkingen

Pelléas et Mélisande in Antwerpen

Pelléas et Mélisande behoort tot mijn absolute lievelingsopera's en ik keek dan ook vol verwachting uit naar de nieuwe productie bij Opera Vlaanderen. Het is een visueel mooie productie geworden, maar vocaal bleef ik toch enigszins op mijn honger zitten.

Opera, 3-2-2018 10:40
13 opmerkingen

Carmen in Luik

De Opera van Luik blijft volharden in de boosheid door ook lange opera's zoals Carmen pas om 20 uur te laten beginnen. Het werd bijgevolg weer een bijna-nachtvoorstelling, des te meer omdat de voorstelling met meer dan 20 minuten vertraging begon omdat het orkest moest wachten op de harpiste...

Opera, 31-1-2018 9:13
8 opmerkingen

Februari 2018

In februari staat vooral de nieuwe productie van Pelléas et Mélisande bij Opera Vlaanderen in de schijnwerpers. In Luik brengen ze met Le domino noir een rariteit. Bij de recitals kijk ik vooral uit naar Benjamin Appl die zijn Heimat-CD in het Brussels Conservatorium voorstelt.

Toekomstmuziek, 26-1-2018 18:03
0 opmerkingen

Simon Keenlyside in de Munt

Ze hadden al eerder moeten terugkeren naar de Munt, maar vorig seizoen hebben ze afgezegd. Vandaag waren Simon Keenlyside en Malcolm Martineau wel van de partij voor een gevarieerd liedrecital met liederen van Sibelius, Schubert, Wolf en Poulenc.

Liedrecital, 22-1-2018 23:15
2 opmerkingen

Il prigioniero en Das Gehege in de Munt

Il prigioniero en Das Gehege zijn twee eenakters van elk ongeveer drie kwartier lang die ik nog nooit gehoord had. De Munt brengt ze nu samen in een dramatisch tweeluik, geregisseerd door Andrea Breth en met Franck Ollu in de orkestbak.

Opera, 19-1-2018 17:00
3 opmerkingen