ti guarda dal Grande Inquisitor

Die Walküre in Düsseldorf

Met Die Walküre is de Düsseldorfse Ring aan zijn tweede deel aangekomen... het is een voorstelling die niet helemaal overtuigt.

Foto
Wotan, Brünnhilde (foto © Hans Jörg Michel)

Dietrich W. Hilsdorf heeft een aantal jaren geleden al eens Die Walküre geënsceneerd in de vier-regisseuren-Ring van Essen. Het vervallen paleis heeft plaats gemaakt voor een soort bunker. Maar voor de rest loopt deze productie heel parallel met wat in Essen te zien was.

Er steekt een zwaard in een betonnen boom, de kostuums zijn quasi-identiek met roodgejurkte Walkuren en lange jassen voor Wotan en Siegmund. Hunding komt weer voor Siegmund thuis, Sieglinde is in het tweede bedrijf al hoogzwanger, aan de lange tafel doen Wotan én de tweeling wat lacherig over de klacht van Hunding... tot Fricka arriveert.

De continuïteit met Das Rheingold wordt visueel weergegeven door de regenboog-Walhalla. En toen Coppola veertig jaar geleden de Walkurenrit verwerkte in zijn Apocalypse Now, gebeurt nu het omgekeerde met helikoptergeluiden die weerklinken vlak voor het derde bedrijf begint. Op dat moment ligt er ook een neergestorte helikopter op het podium waaruit de Walkuren de gedode soldaten halen.

Er wordt ook al vooruit gekeken naar Siegfried als Wotan op het einde Hundings hoed opzet en zich tot Wanderer transformeert...

Foto
Hunding, Siegmund, Sieglinde (foto © Hans Jörg Michel)

In Das Rheingold had ik al bedenkingen bij de Wotan van Simon Neal en de Fricka van Renée Morloc. De grootste verdienste van Neal is dat hij het einde van de opera haalt zonder uitgeput te klinken. Zijn stem is groot genoeg en deze keer heeft hij geen dipjes, maar hij heeft niet voldoende fantasie of expressiemogelijkheden ter beschikking om bijvoorbeeld zijn grote monoloog boeiend te houden. Hetzelfde geldt voor Morloc, die een slaapverwekkende Fricka is.

Linda Watson is een oud-gediende in Düsseldorf (ze was/is lid van het ensemble en heeft daar de Kammersängerin-titel gekregen). Ze heeft talloze Brünnhildes op haar palmares en die ervaring brengt ze mee naar deze productie. Haar stem klinkt nog opvallend fris en helder, maar net zoals Simon Neal kon ze me weinig boeien. Aan hun "duet" van het derde bedrijf leek maar geen einde te komen.

De "menselijke" karakters zijn wel een stuk beter, met uitzondering van Sami Luttinen die een vrij zwakke Hunding is met een stem die niet zwart genoeg klinkt. Ik was wel heel erg onder de indruk van de Siegmund van Corby Welch. Hij heeft een stralende heldentenor met oneindig veel variatiemogelijkheden, zowel op dynamisch als expressief vlak, waardoor "Ein Schwert verhieß mir der Vater" bijna een Loewe-ballade zou kunnen zijn. Ook zijn "Winterstürme" zou door een doorwinterde liedzanger niet beter vertolkt kunnen worden. Op hetzelfde niveau staat Elisabet Strid (eerder Nyssia bij Opera Vlaanderen) die een overweldigende Sieglinde zingt.

Publicatie: maandag 12 maart 2018 @ 21:36
Rubriek: Opera

Recent RSS feed

Lohengrin in de Munt (1/2)

Na bijna 30 jaar programmeert de Munt weer een Lohengrin. Olivier Py is, na Dialogues des Carmélites, voor de tweede keer dit seizoen te gast als regisseur. Alain Altinoglu stond in de orkestbak.

Opera, 21-4-2018 8:41
0 opmerkingen

Verdi-happening in deSingel

De jaarlijkse componistendag van deSingel was dit jaar gewijd aan Verdi met vier concerten... het eerste en het laatste met de Antwerp Symphony Orchestra onder leiding van Philippe Herreweghe.

Concert, 16-4-2018 17:39
0 opmerkingen

Le nozze di Figaro in Luik

De vorige Luikse Le nozze di Figaro speelde amper zes jaar geleden in de circustent. Vermoedelijk paste die productie niet in het operahuis. Hoe dan ook, komen ze nu met een prachtige nieuwe enscenering. Daarenboven hebben ze niemand minder dan Christophe Rousset als dirigent weten te strikken.

Opera, 11-4-2018 16:53
5 opmerkingen

Graham Johnson in deSingel

Vorig jaar behandelde Graham Johnson in zijn lezing-recital de eerste helft van Poulencs leven en liedoeuvre. Gisteren hoorden we de conclusie.

Liedrecital, 1-4-2018 9:45
0 opmerkingen

April 2018

Na Parsifal bij Opera Vlaanderen is het in april de beurt aan de Munt om een Wagner-opera te presenteren. Dat gebeurt met een nieuwe Py-productie van Lohengrin en twee bezettingen. De Waalse Opéra speelt Le nozze di Figaro. En wie tijdens het klara-festival Impressions de Pelléas gemist heeft, krijgt een herkansing in de Bijloke. De jaarlijkse componisten-happening van deSingel is dit jaar gewijd aan Verdi.

Toekomstmuziek, 30-3-2018 18:21
0 opmerkingen