ti guarda dal Grande Inquisitor

Cavalleria rusticana in de Munt

Ik kon niet aan de verleiding weerstaan om een tweede keer naar Cav-Pag in de Munt te gaan, niet in het minst om ook de eerste bezetting van Cavalleria rusticana te horen met een magistrale Eva-Maria Westbroek.

Foto
Turiddu, Lola, Santuzza (foto © Forster)

In vergelijking met de tweede bezetting zijn er maar twee rollen anders bezet. Teodor Ilincai zingt Turiddu met een stem die qua grootte en squillo-niveau vrij vergelijkbaar is met die van Leonardo Caimi, al is zijn tenor iets donkerder. Hij gebruikt ook veel te weinig portamenti naar mijn smaak, wat in dit repertoire gewoon fout klinkt. Daarenboven waren er ook een aantal onzuiverheden als hij met "Mamma, quel vino è generoso" afscheid neemt van Mamma Lucia.

Lucia werd trouwens gezongen door Elena Zilio, een mezzo die al heel wat kilometers op haar teller heeft staan... als je weet dat ze al sinds 1963 op de planken staat. Die leeftijd is uiteraard hoorbaar als ze tussen haar registers schakelt, maar ze heeft nog altijd een grote vocale en dramatische uitstraling en een stem die zonder problemen door alle ensembles en koorscènes heen snijdt.

Maar de hoofdreden om deze bezetting te horen was uiteraard de Santuzza van Eva-Maria Westbroek, die ik niet meer gehoord heb sinds haar vertolking van Manon in de Munt. Ze zingt een fenomenale Santuzza met een homogene stem die heerlijk stroomt en moeiteloos de zaal vult. Het is gewoon overweldigend als ze op een soevereine manier tijdens het Paaskoor "Inneggiamo, il Signor non è morto" inzet. Hartverscheurend wordt ze als ze met "Voi lo sapete" haar hart uitstort bij Mamma Lucia. En als ze later met "ci deve andar chi sa di non aver peccato" Lola terechtwijst, doet ze dat met een diepte waar de gemiddelde mezzo jaloers op zou worden. Over Lola gesproken... Lola werd gezongen door Josè Maria Lo Monaco, de recente Adalgisa in Luik. Ze is een verleidelijke Lola met een elegante vertolking van "Fior di giaggiolo".

Als je tussen de twee Cavalleria-bezettingen moet kiezen, dan is de keuze triviaal: Westbroek is op alle vlakken superieur in vergelijking met Penda. Maar wat de tenors betreft, heb ik toch een lichte voorkeur voor Caimi...

Publicatie: zaterdag 10 maart 2018 @ 8:56
Rubriek: Opera

Recent RSS feed

Lohengrin in de Munt (1/2)

Na bijna 30 jaar programmeert de Munt weer een Lohengrin. Olivier Py is, na Dialogues des Carmélites, voor de tweede keer dit seizoen te gast als regisseur. Alain Altinoglu stond in de orkestbak.

Opera, 21-4-2018 8:41
0 opmerkingen

Verdi-happening in deSingel

De jaarlijkse componistendag van deSingel was dit jaar gewijd aan Verdi met vier concerten... het eerste en het laatste met de Antwerp Symphony Orchestra onder leiding van Philippe Herreweghe.

Concert, 16-4-2018 17:39
0 opmerkingen

Le nozze di Figaro in Luik

De vorige Luikse Le nozze di Figaro speelde amper zes jaar geleden in de circustent. Vermoedelijk paste die productie niet in het operahuis. Hoe dan ook, komen ze nu met een prachtige nieuwe enscenering. Daarenboven hebben ze niemand minder dan Christophe Rousset als dirigent weten te strikken.

Opera, 11-4-2018 16:53
5 opmerkingen

Graham Johnson in deSingel

Vorig jaar behandelde Graham Johnson in zijn lezing-recital de eerste helft van Poulencs leven en liedoeuvre. Gisteren hoorden we de conclusie.

Liedrecital, 1-4-2018 9:45
0 opmerkingen

April 2018

Na Parsifal bij Opera Vlaanderen is het in april de beurt aan de Munt om een Wagner-opera te presenteren. Dat gebeurt met een nieuwe Py-productie van Lohengrin en twee bezettingen. De Waalse Opéra speelt Le nozze di Figaro. En wie tijdens het klara-festival Impressions de Pelléas gemist heeft, krijgt een herkansing in de Bijloke. De jaarlijkse componisten-happening van deSingel is dit jaar gewijd aan Verdi.

Toekomstmuziek, 30-3-2018 18:21
0 opmerkingen