ti guarda dal Grande Inquisitor

Karine Deshayes in de Munt

Voor het tweede Muntrecital dit seizoen stonden er drie artiesten op het podium. Naast de mezzo Karine Deshayes en de pianist Tristan Pfaff, deed ook de klarinettist Philippe Berrod mee... en dat kan maar één ding betekenen...

Foto

Juist... Der Hirt auf dem Felsen staat op het programma. Een tweede quasi-zekerheid zijn in dat geval ook de Sechs deutsche Lieder van Ludwig Spohr. Die Spohr-liederen heb ik al vaker gehoord, altijd in combinatie met het Schubertlied en altijd ben ik weer ontgoocheld in deze liederen. De vrij vlakke expressie van Deshayes hielp ook niet echt. Zelfs als je in Zwiegesang een dialoog met de klarinet verwacht, blijft ze mooi en braaf zingen. Tristan Pfaff bleef ook op de achtergrond als een kleurloze begeleider.

Der Hirt auf dem Felsen is eigenlijk een sopraanlied en ik denk niet dat ik het ooit door een mezzo heb horen zingen. Het voordeel is dat de "Wiederhall der Klüfte" voor een keer voldoende klank heeft, maar daar staat tegenover dat de hogere noten wat schreeuwerig waren. Het was wel origineel om ook Ich schleiche bang' und still herum op het programma te zetten. Dat is ook een sopraanaria-met-klarinet, uit Schuberts Die Verschworenen, en was het best geslaagde lied van de avond. Als intro tot deze twee Schubertliederen speelde Pfaff nog solo het Schwanengesang-Ständchen in het arragement van Liszt.

Pianist en klarinettist traden ook een paar keer samen op, met bijvoorbeeld Liebesleid van Fritz Kreisler of het "Concertino voor klarinet en piano" van Weber... dat was meteen het opwindendste moment van een voor de rest voortkabbelende avond waarbij ik constant op mijn honger bleef zitten. Met Poulencs Les chemins de l'amour en een herneming van het Spohr-Wiegenlied namen ze afscheid.

Publicatie: maandag 6 november 2017 @ 22:53
Rubriek: Liedrecital

Recent RSS feed

Benjamin Appl in het Paleis der Academiën

Oorspronkelijk zouden Benjamin Appl en James Baillieu hun liedrecital in het Brussels Conservatorium geven. Maar de staat van de zaal is ondertussen zodanig dat zelfs de artiesten beginnen te klagen en dus werd uitgeweken naar het Paleis der Academiën.

Liedrecital, 24-2-2018 22:40
0 opmerkingen

Maart 2018

Maart is de maand van het klara-festival, waar onder andere een concertante Pelléas et Mélisande in pianoversie op het programma staat. De Munt brengt het bekendste operatweeluik Cav-Pag en Opera Vlaanderen herneemt de Gürbaca-productie van Parsifal.

Toekomstmuziek, 24-2-2018 9:29
0 opmerkingen

Dietrich Henschel in de Munt

Vijf liederen voor en vijf liederen na de pauze was alles wat Dietrich Henschel gisteren zong in de Munt. Alles bij elkaar amper twintig minuten muziek... wat toch wel héél mager is voor een "liedrecital".

Liedrecital, 13-2-2018 17:04
3 opmerkingen

Petite Messe Solennelle in deSingel

Het is dit jaar een Rossini-jaar - hij overleed 150 jaar geleden - en deSingel begint dat jaar met een uitvoering van zijn Petite Messe Solennelle.

Oratorium, 10-2-2018 10:56
0 opmerkingen

Pelléas et Mélisande in Antwerpen

Pelléas et Mélisande behoort tot mijn absolute lievelingsopera's en ik keek dan ook vol verwachting uit naar de nieuwe productie bij Opera Vlaanderen. Het is een visueel mooie productie geworden, maar vocaal bleef ik toch enigszins op mijn honger zitten.

Opera, 3-2-2018 10:40
13 opmerkingen

Carmen in Luik

De Opera van Luik blijft volharden in de boosheid door ook lange opera's zoals Carmen pas om 20 uur te laten beginnen. Het werd bijgevolg weer een bijna-nachtvoorstelling, des te meer omdat de voorstelling met meer dan 20 minuten vertraging begon omdat het orkest moest wachten op de harpiste...

Opera, 31-1-2018 9:13
8 opmerkingen

Februari 2018

In februari staat vooral de nieuwe productie van Pelléas et Mélisande bij Opera Vlaanderen in de schijnwerpers. In Luik brengen ze met Le domino noir een rariteit. Bij de recitals kijk ik vooral uit naar Benjamin Appl die zijn Heimat-CD in het Brussels Conservatorium voorstelt.

Toekomstmuziek, 26-1-2018 18:03
0 opmerkingen