ti guarda dal Grande Inquisitor

Raffaella Lupinacci en Fillippo Fontana in Wexford

Voor het lunchrecital in Wexford kregen we deze keer een Italiaans duo te horen. De mezzo Raffaella Lupinacci en de bariton Fillippo Fontana zongen een mengeling van Italiaanse liederen en aria's. Ze werden aan de piano begeleid door Giorgio D'Alonzo.

Foto Foto

Fillippo Fontana zong vooral liederen, te beginnen met twee keer Rossini's Mi lagnerò tacendo, de ene met een ingetogen liedsfeer, de andere een flamboyante opera-aria. Voor de rest zong hij het bekendere werk van Tosti. Ideale was niet altijd even mooi afgefraseerd en hij flirtte af en toe ook met de juiste intonatie. Maar het snellere La serenata lag hem duidelijk beter. In L'ultima canzone viel zijn uitstekende hoogte op.

Raffaella Lupinacci zong vooral aria's. Met Una voce poco fa gaf ze meteen haar visitekaartje af: met een mooie donkere mezzo met sprankelende loopjes over haar volledige tessituur is ze een guitige Rosina. Sesto's Parto, parto was ontroerend mooi met lange, adembenemende coloraturen. Met Musica proibita van Gastaldon schuwde ze de Italiaanse schlager niet.

Het dak van de St. Iberius-kerk ging eraf met het Rosina-Figaro-duet Dunque io son als slot. Er kwamen toch nog twee bisnummertjes: Fontana zong At the river van Aaron Copland in amper verstaanbaar Engels en Lupinacci eindigde met Non ti scordar di me... het ideale nummer om fluitend naar het volgende concert te vertrekken.

Publicatie: donderdag 2 november 2017 @ 15:38
Rubriek: Liedrecital

Recent RSS feed

Benjamin Appl in het Paleis der Academiën

Oorspronkelijk zouden Benjamin Appl en James Baillieu hun liedrecital in het Brussels Conservatorium geven. Maar de staat van de zaal is ondertussen zodanig dat zelfs de artiesten beginnen te klagen en dus werd uitgeweken naar het Paleis der Academiën.

Liedrecital, 24-2-2018 22:40
0 opmerkingen

Maart 2018

Maart is de maand van het klara-festival, waar onder andere een concertante Pelléas et Mélisande in pianoversie op het programma staat. De Munt brengt het bekendste operatweeluik Cav-Pag en Opera Vlaanderen herneemt de Gürbaca-productie van Parsifal.

Toekomstmuziek, 24-2-2018 9:29
0 opmerkingen

Dietrich Henschel in de Munt

Vijf liederen voor en vijf liederen na de pauze was alles wat Dietrich Henschel gisteren zong in de Munt. Alles bij elkaar amper twintig minuten muziek... wat toch wel héél mager is voor een "liedrecital".

Liedrecital, 13-2-2018 17:04
3 opmerkingen

Petite Messe Solennelle in deSingel

Het is dit jaar een Rossini-jaar - hij overleed 150 jaar geleden - en deSingel begint dat jaar met een uitvoering van zijn Petite Messe Solennelle.

Oratorium, 10-2-2018 10:56
0 opmerkingen

Pelléas et Mélisande in Antwerpen

Pelléas et Mélisande behoort tot mijn absolute lievelingsopera's en ik keek dan ook vol verwachting uit naar de nieuwe productie bij Opera Vlaanderen. Het is een visueel mooie productie geworden, maar vocaal bleef ik toch enigszins op mijn honger zitten.

Opera, 3-2-2018 10:40
13 opmerkingen

Carmen in Luik

De Opera van Luik blijft volharden in de boosheid door ook lange opera's zoals Carmen pas om 20 uur te laten beginnen. Het werd bijgevolg weer een bijna-nachtvoorstelling, des te meer omdat de voorstelling met meer dan 20 minuten vertraging begon omdat het orkest moest wachten op de harpiste...

Opera, 31-1-2018 9:13
8 opmerkingen

Februari 2018

In februari staat vooral de nieuwe productie van Pelléas et Mélisande bij Opera Vlaanderen in de schijnwerpers. In Luik brengen ze met Le domino noir een rariteit. Bij de recitals kijk ik vooral uit naar Benjamin Appl die zijn Heimat-CD in het Brussels Conservatorium voorstelt.

Toekomstmuziek, 26-1-2018 18:03
0 opmerkingen