ti guarda dal Grande Inquisitor

Medea in Wexford

Na zes jaar ben ik nog eens in Wexford voor hun jaarlijks operafestival, dat ondertussen aan zijn 66ste editie toe is. Het Festival staat bekend voor haar programmatie van onbekende opera's, alhoewel de openingsproductie - Cherubini's Medea - toch geen echte rariteit meer is.

Foto
Glauce (met fles), Medea

De regie was in handen van Fiona Shaw. Ik ken haar vooral als een geweldige actrice (o.a. van haar optredens met wijlen Susan Chilcott), maar ze heeft ook al een paar operaregies op haar naam staan. Ze heeft de rol van Medea zelf ook al gespeeld in de tragedie van Euripides, dus zou je denken dat ze de geschikte persoon is om Medea te ensceneren... Ik had echter constant de indruk dat ze teveel bagage heeft en er zaken bijsleurt die de grote lijn verdoezelen.

Ze plaatst het verhaal in onze tijd. Het eerste bedrijf speelt zich af in een fitnesszaal waar Glauce zich voorbereidt op haar huwelijk met Giasone. De twee andere bedrijven spelen zich af in de huiskamer van Medea, waar constant met kinderbedjes en speelgoed gezeuld wordt. In het midden van haar living staat een grote rots. Dat zou verwijzen naar haar broer die ze vermoord heeft om het gulden vlies te veroveren voor Giasone. Dat gulden vlies is ook altijd wel ergens aanwezig onder de vorm van een schapenvacht. Haar vermoorde broer zit ook regelmatig op die rots... vooral op het einde als hij en Medea de twee vermoorde zoontjes (verstikt onder een kussen) meenemen.

De bezetting werd gedomineerd door een indrukwekkende Lise Davidsen als Medea. Deze Noorse sopraan heeft een gigantische stem die op het einde van een uitputtende avond nog even fris klinkt als in het begin. Maar voor een rol als Medea is meer nodig dan puur vocale krachtpatserij. Ze zal ongetwijfeld nog groeien in de rol, maar momenteel geeft ze nog geen echt doorleefde vertolking en kon ze me nooit ontroeren.

Het feit dat ze nog maar amper 30 jaar oud is, zal daar ook wel in mee spelen. Ik hoop vooral dat ze nog tijd krijgt om te rijpen, want het staat in de sterren geschreven dat ze binnen afzienbare tijd voor Brünnhilde en andere Elektras gevraagd wordt.

Sergey Romanovsky was een goede, zij het wat kleurloze, Giasone. Ruth Iniesta moet het als Glauce vooral van haar volume hebben met schetterende hoge noten die mijn trommelvliezen net niet lieten scheuren. Adam Lau zong een goede Creonte. Maar ik was nog het meest gecharmeerd door Raffaella Lupinacci, die Neris zong met een elegante en stijlvolle mezzo.

Publicatie: woensdag 1 november 2017 @ 10:53
Rubriek: Opera

Recent RSS feed

Emöke Baráth in het Conservatorium

Wie herinnert zich Emöke Baráth nog ? Vier jaar geleden was ze finaliste van de Elisabethwedstrijd, maar ze viel niet in de prijzen. Gisteren was ze terug in Brussel voor een barokconcert in de vrij frisse concertzaal van het Brussels Muziekconservatorium.

Concert, 17-1-2018 17:24
0 opmerkingen

Tobias Berndt in het PSK

Oorspronkelijk zou Thomas E. Bauer gisteren een Bach-concert zingen in het PSK. Wegens ziekte moest hij afzeggen en werd hij vervangen door de bariton Tobias Berndt. Christoph Spering dirigeerde "Das Neue Orchester". Het programma bleef ongewijzigd met twee van de bekendste Bach-cantates voor solo-bas, en tussendoor Bachs Orkestsuite nr. 1 (BWV 1066).

Concert, 14-1-2018 8:59
0 opmerkingen

Hommage aan Alberto Zedda in Antwerpen

Alberto Zedda zou deze week 90 jaar geworden zijn. Het verjaardagsfeestje van Opera Vlaanderen werd een eerbetoon aan de vorig jaar overleden dirigent door negen zangers, het operakoor en dirigent Donato Renzetti. Voor de gelegenheid weken ze uit naar de Koningin Elisabethzaal.

Concert, 7-1-2018 10:17
2 opmerkingen

Januari 2018

De Munt opent het nieuwe jaar met een origineel tweeluik - Il prigioniero en Das Gehege - in een regie van Andrea Breth. Opera Vlaanderen speelt Falstaff in Gent. In Luik brengen ze een nieuwe productie van Carmen. In 2018 zijn er "ronde" verjaardagen van Gounod, Rossini, Debussy en Bernstein. De kans dat we veel Porpora of Lecocq te horen zullen krijgen, lijkt me dan weer vrij klein.

Toekomstmuziek, 1-1-2018 10:39
0 opmerkingen

Yevgenij Onegin in Dortmund

Yevgenij Onegin is één van mijn favoriete opera's. Voor mijn laatste voorstelling van 2017 keek ik dan ook uit naar de nieuwe productie in Dortmund... een slabakkende dirigent Gabriel Feltz gooide echter roet in het eten.

Opera, 31-12-2017 9:10
0 opmerkingen

Hamlet in Krefeld

Hamlet van Ambroise Thomas behoort tot de zelden opgevoerde Franse opera's. De opera van Krefeld brengt een mooie nieuwe productie van Helen Malkowsky met een middelmatige bezetting.

Opera, 30-12-2017 9:58
0 opmerkingen

Maria Stuarda in Duisburg

De Rheinoper van Duisburg brengt een nieuwe productie van Maria Stuarda in een regie van Guy Joosten. Het is niet zijn meest geďnspireerde creatie geworden...

Opera, 29-12-2017 9:45
0 opmerkingen

Rigoletto in Luik

Dit jaar geen eindejaarsoperette in Luik, maar een herneming van Rigoletto in de negentiende eeuwse enscenering van Stefano Mazzonis di Pralafera.

Opera, 27-12-2017 9:37
1 opmerking

Dialogues des Carmélites in de Munt

Dialogues des Carmélites behoort tot het Franse standaardrepertoire van de twintigste eeuw. Het was dan ook verrassend om te ontdekken dat de opera niet meer opgevoerd werd in de Munt sinds de Belgische creatie in 1959. Maar met de productie van Olivier Py en onder de muzikale leiding van Alain Altinoglu brengt de Munt meteen één van de beste Muntproducties van de afgelopen tien jaar...

Opera, 20-12-2017 16:58
11 opmerkingen

Falstaff in Antwerpen

Opera Vlaanderen haalt voor de eindejaarsperiode het ultieme meesterwerk van Verdi boven. De nieuwe productie van Falstaff is interessant, maar op vocaal vlak rammelt er vanalles.

Opera, 14-12-2017 8:38
13 opmerkingen