ti guarda dal Grande Inquisitor

Penthesilea in Bonn

Als volgend jaar het Duitse magazine "Opernwelt" haar jaarlijkse prijzen uitreikt, dan zal het me niet verbazen als Penthesilea op het lijstje met "Wiederentdeckungen" verschijnt... of als de waanzinnig indrukwekkende productie van Bonn de "Aufführung des Jahres" wordt.

Foto
Achilles, Penthesilea (foto © Thilo Beu)

Twee jaar geleden hebben we het verhaal leren kennen via de Dusapin-creatie van Penthesilea in de Munt. Negentig jaar eerder componeerde Othmar Schoeck de gelijknamige opera, ook gebaseerd op het Kleist-drama, die in 1927 gecreëerd werd in Dresden.

Penthesilea is een eenakter op een antiek thema die ongeveer anderhalf uur duurt, waardoor de vergelijking met Elektra niet ver weg is. Halverwege de opera is er een groot romantisch liefdesduet tussen de Amazonenkoningin en Achilles waarbij automatisch aan Tristan en Isolde gedacht wordt. Maar Schoecks muziek heeft totaal niets te maken met Strauss, noch Wagner. De orkestpartituur klinkt donker met veel cello's en contrabassen en zelfs twee piano's, Dirk Kaftan maakte zijn debuut aan het hoofd van het Beethoven Orchester Bonn. De zangers moeten een breed expressiespectrum bestrijken van dramatische momenten over het melodram tot pure dialogen.

Peter Konwitschny heeft een adembenemende enscenering gemaakt die je vanaf het eerste moment aan je stoel nagelt. Het orkest is achteraan het podium geplaatst. Het podium wordt doorgetrokken tot boven de eerste rijen van de parterre. Die "verloren" rijen worden rond het vierkanten speelvlak geplaatst, waardoor ook een deel van het publiek midden in de actie zit. Maar ook de afstand tot de rest van het publiek wordt zo klein mogelijk gemaakt. De Oberpriesterin - een machtige Ceri Williams - geeft haar commentaar vanop het eerste balkon. De twee priesteressen geven repliek vanop de zevende rij van de parterre. Het koor zit ook verspreid tussen het publiek en springt regelmatig recht om als een Grieks koor commentaar te leveren.

Foto
Penthesilea, Prothoe (foto © Thilo Beu)

Ook die twee piano's worden op briljante manier betrokken in de enscenering. Ze staan midden op het podium en ondergaan een soort choreografie. Ze bewegen stilaan naar elkaar toe tot ze perfect in elkaar passen voor het grote liefdesduet dat zich grotendeels óp die twee piano's afspeelt.

Konwitschny zou Konwitschny niet zijn als hij ook voor deze opera geen verrassend slot zou bedenken. Nadat Penthesilea Achilles gedood heeft, pleegt ze meteen zelfmoord en verdwijnt van het podium tijdens de "Trauermarsch der Amazonen". Ze komt daarna terug in een lange concertjurk en zingt haar grote slotscène als een concertstuk... alsof ze een inkijkje geeft in haar beweegredenen en wat er vooraf gebeurd is.

Deze opera vraagt een trio van grote stemmen. Dshamilja Kaiser is een dramatische mezzo en zorgt voor talloze kippenvelmomenten als Penthesilea. De Estse Aile Asszonyi (sommigen herinneren zich haar misschien van haar deelneme aan de Elisabethwedstrijd meer dan 10 jaar geleden) zingt Prothoe, de vriendin van Penthesilea, met een overweldigende spinto-sopraan. Tegenover deze twee natuurkrachten valt de bariton Christian Miedl een beetje licht uit, maar hij is vooral een mooi-lyrische Achilles.

Publicatie: zondag 29 oktober 2017 @ 22:31
Rubriek: Opera

Recent RSS feed

Roman Trekel in deSingel

We zijn al aan het laatste "echte" liedrecital in deSingel dit seizoen. De bariton Roman Trekel en pianist Jan Philip Schulze brachten Brahms' zelden uitgevoerde cyclus Die schöne Magelone.

Liedrecital, 19-11-2017 10:38
0 opmerkingen

Lucio Silla in de Munt

Toen Peter De Caluwe tien jaar geleden zijn eerste seizoen voorstelde, vermeldde hij dat hij de vier opera's seria van Mozart wilde opvoeren. Clemenza, Idomeneo en Mitridate hebben we al gehad. Met de nieuwe productie van Lucio Silla is het kwartet nu volledig.

Opera, 8-11-2017 16:47
3 opmerkingen

Karine Deshayes in de Munt

Voor het tweede Muntrecital dit seizoen stonden er drie artiesten op het podium. Naast de mezzo Karine Deshayes en de pianist Tristan Pfaff, deed ook de klarinettist Philippe Berrod mee... en dat kan maar één ding betekenen...

Liedrecital, 6-11-2017 22:53
0 opmerkingen

Margherita in Wexford

Zoals eerder deze week reeds vermeld, staat het Wexford Opera Festival bekend voor het opvoeren van onbekende werken. Mijn laatste voorstelling deze week valt volledig in die categorie... het "melodramma semiserio" Margherita van de mij totaal onbekende Italiaanse componist Jacopo Foroni.

Opera, 5-11-2017 11:38
0 opmerkingen

La scala di seta in Wexford

Het laatste ShortWork dat in Wexford opgevoerd werd, is La scala di seta. De relatief korte Rossini-farsa vraagt slechts zes zangers is dus ideaal voor de namiddagvoorstelling in het Whites Hotel, uitgevoerd met de pianobegeleiding van Tina Chang.

Opera, 4-11-2017 8:54
0 opmerkingen

Risurrezione in Wexford

Franco Alfano is vooral bekend als de componist die Puccini's Turandot voltooide. Zangers als Placido Domingo en Roberto Alagna brachten recent wel zijn Cyrano de Bergerac terug onder de aandacht, maar (van) zijn Risurrezione had ik nog nooit gehoord.

Opera, 3-11-2017 10:28
6 opmerkingen

Rigoletto in Wexford

Dé vraag vooraf was hoe ze Rigoletto tot ongeveer een uur kunnen inkorten als één van de ShortWorks bij het Wexford Opera Festival. Dat is dus niet echt gelukt, uiteindelijk duurde de voorstelling meer dan anderhalf uur zonder pauze.

Opera, 2-11-2017 19:38
0 opmerkingen

Dubliners in Wexford

Het Wexford Opera Festival presenteert elke namiddag zogenaamde ShortWorks in de congreszaal van het Whites Hotel. Een voorstelling duurt ongeveer een uur en is bezet met jonge zangers. Vandaag was een creatie te horen... Dubliners van Andrew Synnott.

Opera, 1-11-2017 21:34
1 opmerking

Medea in Wexford

Na zes jaar ben ik nog eens in Wexford voor hun jaarlijks operafestival, dat ondertussen aan zijn 66ste editie toe is. Het Festival staat bekend voor haar programmatie van onbekende opera's, alhoewel de openingsproductie - Cherubini's Medea - toch geen echte rariteit meer is.

Opera, 1-11-2017 10:53
0 opmerkingen

November 2017

Cecilia Bartoli heeft een nieuwe CD uit en daar hoort een toernee bij die haar in november ook weer naar het PSK brengt. In de Vlaamse en Waalse Opera staat Franse Donizetti op het programma: in Gent wordt de productie van Le duc d'Albe hernomen, in Luik spelen ze La favorite. Bij de liedrecitals kijk ik vooral uit naar "Die Schöne Magelone" door Roman Trekel.

Toekomstmuziek, 30-10-2017 18:16
0 opmerkingen