ti guarda dal Grande Inquisitor

Angela Gheorghiu in het PSK

Het Klarafestival staat in het teken van "La folia", de waanzin. En dus lag het voor de hand om een concert te voorzien met waanzinaria's. Minder gelukkig is de keuze van de zangeres. Angela Gheorghiu staat niet meteen bekend omwille van haar uitvoeringen in het belcantorepertoire, waar toch de meeste van die waanzinaria's voorkomen. We kregen dan ook geen enkele waanzinaria te horen. Als ze echt waanzinaria's hadden willen brengen, dan hadden ze trouwens beter iemand als Natalie Dessay geëngageerd.

Het deel voor en na de pauze werd traditioneel ingeleid door een ouverture; de Leonore van Beethoven en de ouverture van La Forza del Destino... qua keuze niet meteen het meest origineel. Tussendoor werden de aria's nog afgewisseld met operaballetmuziek uit Faust en La Gioconda. Twee stukken met een sterk aha-gehalte. Het is muziek die jan en alleman kent, maar waarvan waarschijnlijk maar weinigen weten dat ze uit opera's komen.

FotoMaar het ging dus om de aria's en Gheorghiu. Het was de eerste keer dat ik haar "echt" hoorde; in een ver verleden heb ik haar nog wel als Micaela gehoord in De Munt, maar daar kan ik me weinig van herinneren.

Haar programma begon een beetje vreemd met twee barokaria's. Met Caro mio ben betrad ze het Bartoli-territorium, maar dan in een hilarische orkestratie die wel kerstmuziek leek... ik kreeg net niet de slappe lach. Het daarop volgende Lascia ch'io pianga was weliswaar mooi gezongen, maar ik had toch nooit het gevoel dat ze een lamento aan het zingen was. Het was ook opvallend dat ze met een nogal onorthodoxe uitspraak de 'oe'-klank (zoals bijvoorbeeld in "cruda sorte") zingt.

Maar haar stem heeft anders een heel mooie klank en technisch is er nauwelijks iets op aan te merken. Het continu mezza voce waarmee ze bijvoorbeeld Adieu notre petite table van Manon of lo son l'umile ancella van Adriana Lecouvreur zong, gaf daar een indrukwekkend bewijs van. Elke noot wordt perfect geplaatst en klinkt zonder inspanning. Haar Franse uitspraak is nog altijd niet fameus, maar het begint al te beteren. Binnen een jaar of tien klinkt het misschien zelfs als echt Frans. De privélessen van meneer Gheorghiu beginnen dan toch zijn vruchten af te werpen. Roberto Alagna kwam op het einde trouwens ook even op het podium om gedag te zeggen.

Maar ondanks haar stevige technische bagage is het niet allemaal perfect. Ze foefelt bijvoorbeeld met de openingstriller van de Juwelenaria en de eerste "pace" van Leonora's Pace pace wordt zonder messa di voce gezongen. Met die Verdi-aria toont ze ook aan dat ze essentieel een lyrische sopraan is en eigenlijk niets te zoeken heeft in het spinto-repertoire van La forza del destino. Ze mist het noodzakelijke spinto-gewicht om boven op het orkest te gaan zitten tijdens bijvoorbeeld de "maledizione" van het slot van die aria.

Als eerste bisnummer zong ze Violetta's Addio, del passato, inclusief de voorafgaande brief. En dat is de Verdi waarvoor haar stem uitermate geschikt is. Als je dat hoort, dan voel je dat hier wel alles op zijn plaats zit. Daarna volgden nog drie bisnummers uit het lichtere genre met Non ti scordar di me en twee Roemeense liederen.

Het publiek ging collectief uit de bol.

Publicatie: dinsdag 21 september 2004 @ 23:47
Rubriek: Concert

Recent RSS feed

Roderick Williams in Buxton

Er was één voorstelling van het Buxton Festival dat het bordje "sold out" gekregen had. Publiekslieveling Roderick Williams en de pianist Iain Burnside lieten gisteren het Pavillion Arts Centre vollopen voor een uitvoering van Schuberts Winterreise.

Liedrecital, 20-7-2018 9:22
0 opmerkingen

Ashley Riches en Katherine Broderick in Buxton

Het liedrecital gisteren was een duo-recital met bas-bariton Ashley Riches en sopraan Katherine Broderick. Aan de piano zat Simon Lepper.

Liedrecital, 19-7-2018 10:16
0 opmerkingen

Tisbe in Buxton

Eén van de kenmerken van het Buxton Festival is dat ze ook onbekende of zelden gespeelde opera's opvissen. De "pastorale opera" Tisbe van ene Giuseppe Antonio Brescianello past perfect in dat plaatje.

Opera, 18-7-2018 10:52
0 opmerkingen

Lucy Schaufer in Buxton

In het midden van Engeland, ongeveer 35 km ten zuidoosten van Manchester, ligt Buxton. Sinds 1979 organiseren ze er een festival dat een beetje aanvoelt als het Edinburgh Festival met zowel opera's, kamermuziek als liedrecitals, en er is zelfs een Fringe Festival dat als generale repetitie voor Edinburgh beschouwd wordt. Mijn eerste bezoek aan dit festival begon in het Pavilion Arts Centre met een recital van de mezzo Lucy Schaufer en haar pianist Huw Watkins.

Liedrecital, 17-7-2018 19:24
0 opmerkingen

Oberst Chabert in Bonn

Het seizoen van de opera van Bonn was het seizoen van de rariteiten met in het begin Penthesilea van Schoeck en op het einde Oberst Chabert van Hermann Wolfgang von Waltershausen... een opera en componist waar ik nog nooit van gehoord had.

Opera, 14-7-2018 9:22
4 opmerkingen

I due Foscari in Bonn

De opera van Bonn heeft de afgelopen jaren telkens een vroege opera van Verdi geprogrammeerd. De laatste in de reeks is I due Foscari.

Opera, 13-7-2018 9:09
0 opmerkingen

Eine Nacht in Venedig in Essen

Na Die Fledermaus is Eine Nacht in Venedig ongetwijfeld Strauss' bekendste operette. Anderhalf jaar geleden heeft het Brussels OperetteTheater het nog opgevoerd, maar in de praktijk moet je ervoor naar Duitsland... Essen bijvoorbeeld.

Operette, 12-7-2018 8:55
0 opmerkingen

Anke Herrmann in het Théâtre des Martyrs

Net zoals vorig jaar heeft de Mozartiade weer een recital geprogrammeerd met sopraan Anke Herrmann en pianist Lucas Blondeel. Het was iets om naar uit te kijken en ze stelden niet teleur.

Liedrecital, 7-7-2018 8:57
0 opmerkingen

Cosi fan tutte in het Théâtre des Martyrs

Het festival Midsummer Mozartiade is aan zijn derde editie toe. Na Nozze en Don Giovanni lag het voor de hand dat ze nu de derde Da Ponte-opera, Cosi fan tutte, zouden brengen.

Opera, 6-7-2018 13:27
0 opmerkingen