ti guarda dal Grande Inquisitor

Manon Lescaut in Luik

De Waalse Opéra heeft gisteren haar seizoen gestart met de Puccini-klassieker Manon Lescaut. Het is verrassend dat ik deze opera in meer dan twintig jaar nog nooit in Luik gezien heb. De regie is uiteraard in handen van Stefano Mazzonis di Pralafera met Speranza Scappucci in de orkestbak.

Foto
Des Grieux, Manon Lescaut (foto © Lorraine Wauters)

De eerste stem die we horen, is die van de student Edmondo via de tenor Marco Ciaponi. Ik had meteen zin om de zaal te verlaten. Ik begrijp niet hoe hij dit jaar in de finale van Operalia geraakt is met zijn mekkerende keelstem die slecht projecteert. De tweede tenor van dienst is een "grote" naam... Marcello Giordani als Des Grieux.

Giordani was, tot voor een paar jaar, de eerste keuze als de Met nog eens een spinto-tenor nodig had. Dat aureool mag hij ondertussen opbergen: zijn stem ligt in gruzelementen. Zijn laag register is een rauw gehijg dat amper hoorbaar is, zijn hoge noten zijn dof en worden constant forte gebruld, intonatie is een optie, legato laat vaak te wensen over. Zelfs een relatief lichte openingsaria als "Tra voi, belle, brune e bionde" klinkt al als een beproeving, "Donna non vidi mai" is niet om aan te horen.

Maar gelukkig is er Anna Pirozzi om de voorstelling te redden. Pirozzi is een nieuwe naam voor mij, maar één om in de gaten te houden. Ze heeft een mooie, grote spintostem die ook in haar hoog register homogeen en warm blijft klinken. "In quelle trine morbide" laat ze haar pianocultuur horen, dramatiek is er in overvloed bij "Sola, perduta, abbandonata".

De rol van Lescaut werd gezongen door Ionut Pascu. Dit is ook een naam om te onthouden. Hij zingt met een voorbeeldige tekstprojectie en -vertolking en mooie hoogte. Een en ander maakt dat de eerste helft van het tweede bedrijf - geen tenor te bespeuren - het hoogtepunt van de avond was. Tenslotte moet nog vermeld worden dat ze voor de rol van Geronte Marcel Vanaud nog eens opgevist hebben.

Publicatie: woensdag 20 september 2017 @ 17:23
Rubriek: Opera

Recent RSS feed

Falstaff in Antwerpen

Opera Vlaanderen haalt voor de eindejaarsperiode het ultieme meesterwerk van Verdi boven. De nieuwe productie van Falstaff is interessant, maar op vocaal vlak rammelt er vanalles.

Opera, 14-12-2017 8:38
10 opmerkingen

Katarina Van Droogenbroeck in Flagey

De Muziekkapel Koningin Elisabeth organiseert deze week haar "Music Chapel Festival" rond het thema "duetten". Vandaag stonden de mezzo Katarina Van Droogenbroeck en de altvioliste Hélène Desaint op het podium van Flagey's Studio 1. Ze werden begeleid door pianist Philippe Riga.

Liedrecital, 8-12-2017 21:12
0 opmerkingen

December 2017

Volgens C.a.r.m.e.n. is het van 1959 geleden... hoog tijd dus dat Dialogues des Carmélites nog eens naar de Munt komt. En dat gebeurt in de mooie productie van Olivier Py (die eerder in Parijs te zien was) met een dubbele bezetting die leest als de "who's who" van de hedendaagse Franse operazangers. Wat mij betreft, is dit dé Muntproductie die je dit seizoen niet mag missen. De Waalse Opéra herneemt Rigoletto in een dubbele bezetting. En Opera Vlaanderen brengt Falstaff in een nieuwe productie van Christoph Waltz.

Toekomstmuziek, 1-12-2017 10:57
1 opmerking

La favorite in Luik

Donizetti's La favorite behoort niet echt tot het ijzeren repertoire. Maar na de voorstelling bij het Beierse operafestival is het wel uitzonderlijk om in hetzelfde jaar een tweede productie mee te maken. Maar net zoals de Münchense liet ook de Luikse productie te wensen over.

Opera, 23-11-2017 21:52
4 opmerkingen

Roman Trekel in deSingel

We zijn al aan het laatste "echte" liedrecital in deSingel dit seizoen. De bariton Roman Trekel en pianist Jan Philip Schulze brachten Brahms' zelden uitgevoerde cyclus Die schöne Magelone.

Liedrecital, 19-11-2017 10:38
0 opmerkingen