ti guarda dal Grande Inquisitor

Gerard Mortiers plannen voor Parijs

In het septembernummer van het Engelse tijdschrift Opera staat een artikel/interview met Gerard Mortier. Sinds dit seizoen is hij de directeur van de Parijse opera en in het artikel onthult hij een aantal van zijn plannen en ideeën voor de volgende jaren.

Een uittreksel:

"[...] He wants to do something connecting Mozart with Paris for the Mozart year in 2006, something on the Holy Grail for 2007, and something crosspollenating French and German Romantic composers and writers for 2008.

[...] Mortier wants to do core 20th-century operas, mentioning Cardillac and Janácek, particularly a double bill of The Diary of One Who Vanished and Duke Bluebeard's Castle. He talks of commissioning operas from Kaija Saariaho (Adriana Mater [...]), Olga Neuwirth [...], Hans Peter Kiburg, Pascal Dusapin and Georg Friedrich Haas, more fruits from his long immersion in the Austrian-German Kulturwelt. He's also asking Georges Asperghis to design a sonic environment for the 'grand escalier' at the Garnier.

In more standard repertoire, there will be the early music, including Il ritorno d'Ulisse in patria and a Gluck cycle with an Alceste with William Christie and Deborah Warner. A Da Ponte-Mozart cycle starts in 2006. There will be a clutch of French operas (he mentions Les Troyens, La Juive, Louise and Ariane et Barbe-Bleue, along with this year's Pelléas et Mélisande and St François). And a Verdi cycle: Frank Castorf producing Rigoletto, Marthaler tackling La traviata and the Dutch Johann Simons staging Simon Boccanegra, along with Gergiev conducting Otello, and Riccardo Muti - one of his many old Salzburg nemeses - conducting Aida in a Robert Carsen production. And how about the Ring [...] ? Mortier says that he will only do the Ring if he finds a proper aesthetic context for it, but that if he does do it, Simons - on whom he is particularly keen - will produce it."

Publicatie: zondag 12 september 2004 @ 17:06
Rubriek: Toekomstmuziek

Recent RSS feed

La favorite in Luik

Donizetti's La favorite behoort niet echt tot het ijzeren repertoire. Maar na de voorstelling bij het Beierse operafestival is het wel uitzonderlijk om in hetzelfde jaar een tweede productie mee te maken. Maar net zoals de Münchense liet ook de Luikse productie te wensen over.

Opera, 23-11-2017 21:52
1 opmerking

Roman Trekel in deSingel

We zijn al aan het laatste "echte" liedrecital in deSingel dit seizoen. De bariton Roman Trekel en pianist Jan Philip Schulze brachten Brahms' zelden uitgevoerde cyclus Die schöne Magelone.

Liedrecital, 19-11-2017 10:38
0 opmerkingen

Lucio Silla in de Munt

Toen Peter De Caluwe tien jaar geleden zijn eerste seizoen voorstelde, vermeldde hij dat hij de vier opera's seria van Mozart wilde opvoeren. Clemenza, Idomeneo en Mitridate hebben we al gehad. Met de nieuwe productie van Lucio Silla is het kwartet nu volledig.

Opera, 8-11-2017 16:47
3 opmerkingen

Karine Deshayes in de Munt

Voor het tweede Muntrecital dit seizoen stonden er drie artiesten op het podium. Naast de mezzo Karine Deshayes en de pianist Tristan Pfaff, deed ook de klarinettist Philippe Berrod mee... en dat kan maar één ding betekenen...

Liedrecital, 6-11-2017 22:53
0 opmerkingen

Margherita in Wexford

Zoals eerder deze week reeds vermeld, staat het Wexford Opera Festival bekend voor het opvoeren van onbekende werken. Mijn laatste voorstelling deze week valt volledig in die categorie... het "melodramma semiserio" Margherita van de mij totaal onbekende Italiaanse componist Jacopo Foroni.

Opera, 5-11-2017 11:38
0 opmerkingen

La scala di seta in Wexford

Het laatste ShortWork dat in Wexford opgevoerd werd, is La scala di seta. De relatief korte Rossini-farsa vraagt slechts zes zangers is dus ideaal voor de namiddagvoorstelling in het Whites Hotel, uitgevoerd met de pianobegeleiding van Tina Chang.

Opera, 4-11-2017 8:54
0 opmerkingen

Risurrezione in Wexford

Franco Alfano is vooral bekend als de componist die Puccini's Turandot voltooide. Zangers als Placido Domingo en Roberto Alagna brachten recent wel zijn Cyrano de Bergerac terug onder de aandacht, maar (van) zijn Risurrezione had ik nog nooit gehoord.

Opera, 3-11-2017 10:28
6 opmerkingen

Rigoletto in Wexford

Dé vraag vooraf was hoe ze Rigoletto tot ongeveer een uur kunnen inkorten als één van de ShortWorks bij het Wexford Opera Festival. Dat is dus niet echt gelukt, uiteindelijk duurde de voorstelling meer dan anderhalf uur zonder pauze.

Opera, 2-11-2017 19:38
0 opmerkingen

Dubliners in Wexford

Het Wexford Opera Festival presenteert elke namiddag zogenaamde ShortWorks in de congreszaal van het Whites Hotel. Een voorstelling duurt ongeveer een uur en is bezet met jonge zangers. Vandaag was een creatie te horen... Dubliners van Andrew Synnott.

Opera, 1-11-2017 21:34
1 opmerking

Medea in Wexford

Na zes jaar ben ik nog eens in Wexford voor hun jaarlijks operafestival, dat ondertussen aan zijn 66ste editie toe is. Het Festival staat bekend voor haar programmatie van onbekende opera's, alhoewel de openingsproductie - Cherubini's Medea - toch geen echte rariteit meer is.

Opera, 1-11-2017 10:53
0 opmerkingen

November 2017

Cecilia Bartoli heeft een nieuwe CD uit en daar hoort een toernee bij die haar in november ook weer naar het PSK brengt. In de Vlaamse en Waalse Opera staat Franse Donizetti op het programma: in Gent wordt de productie van Le duc d'Albe hernomen, in Luik spelen ze La favorite. Bij de liedrecitals kijk ik vooral uit naar "Die Schöne Magelone" door Roman Trekel.

Toekomstmuziek, 30-10-2017 18:16
0 opmerkingen