ti guarda dal Grande Inquisitor

Semiramide in München

De Bayerische Opernfestspiele is altijd een combinatie van oudere producties, hernemingen uit het afgelopen seizoen en premières. David Aldens productie van Semiramide ging eerder dit seizoen in première met een overweldigende bezetting, aangevoerd door Joyce DiDonato. Dezelfde bezetting was ook van de partij op het festival.

Foto
Semiramide

Dankzij Joan Sutherland is Semiramide in het sopraan-repertoire terechtgekomen, alhoewel Rossini de rol oorspronkelijk voor Isabella Colbran gecomponeerd heeft. Maar dankzij Joyce DiDonato komt de rol terug naar het mezzo-vak en ik hoop dat die daar nu ook blijft. Een mezzo geeft toch een andere kleur en intensiteit aan de rol. Nu, die kleur en intensiteit hebben uiteraard ook te maken met de complete inleving van DiDonato in de rol van Semiramide... de koningin die samen met Assur haar man vermoord heeft, Arsace uitkiest als nieuwe koning en echtgenoot tot Arsace haar verloren zoon blijkt te zijn, en ze tenslotte door Arsace vermoord wordt.

Zo'n rol zit DiDonato als gegoten, in het bijzonder haar interpretatie van haar grote aria "Bel raggio lusinghier". Uiteraard is haar vertolking gelardeerd met prachtige trillers en perfect uitgevoerde coloraturen. Maar als ze bij "Quest'alma che finor gemè, tremò, languì, ..." komt, verandert de kleur van haar stem en krijgt de aria meer expressieve diepte. Haar mekkerende topnoot blijft een probleem, zodat het slot van de aria niet helemaal is wat het zou kunnen zijn.

Foto
Assur, Arsace

Ze is op haar best in de verschillende duetten, met als absoluut hoogtepunt de scène met Arasace als hij haar net verteld heeft dat hij haar zoon is. Daarbij doorloopt ze alle mogelijke emoties van liefde over vertwijfeling tot angst. Het succes van die scène is evenveel te wijten aan Daniela Barcellona die een ongelooflijke Arsace zingt. Haar stem is nog het best te omschrijven als een heroïsche mezzo met veel donkere kleuren en een moeiteloze coloratuurkunst. Na "In si barbara sciagura" ging het dak eraf... voor de zoveelste keer.

Een tweede duet is "Se la vita ancor t'è cara" van Semiramide met Assur. Joyce DiDonato breidt haar emotioneel palet nog wat verder uit als ze hem de mantel uitveegt. Alex Esposito is een uitstekende Assur, al is hij geen echt diepe bas maar beschikt hij wel over de nodige flexibiliteit en de interpretatieve mogelijkheden om zijn waanzinscène "Deh, ti ferma ti placa" memorabel te maken. Tenslotte moet ook nog Lawrence Brownlee vermeld worden als Idreno. Zijn stem is aan de kleine kant, maar de loopjes en de hoge noten van "La speranza più soave" zijn een makkie.

Publicatie: zaterdag 22 juli 2017 @ 9:31
Rubriek: Opera

Recent RSS feed

Benjamin Appl in het Paleis der Academiën

Oorspronkelijk zouden Benjamin Appl en James Baillieu hun liedrecital in het Brussels Conservatorium geven. Maar de staat van de zaal is ondertussen zodanig dat zelfs de artiesten beginnen te klagen en dus werd uitgeweken naar het Paleis der Academiën.

Liedrecital, 24-2-2018 22:40
0 opmerkingen

Maart 2018

Maart is de maand van het klara-festival, waar onder andere een concertante Pelléas et Mélisande in pianoversie op het programma staat. De Munt brengt het bekendste operatweeluik Cav-Pag en Opera Vlaanderen herneemt de Gürbaca-productie van Parsifal.

Toekomstmuziek, 24-2-2018 9:29
0 opmerkingen

Dietrich Henschel in de Munt

Vijf liederen voor en vijf liederen na de pauze was alles wat Dietrich Henschel gisteren zong in de Munt. Alles bij elkaar amper twintig minuten muziek... wat toch wel héél mager is voor een "liedrecital".

Liedrecital, 13-2-2018 17:04
3 opmerkingen

Petite Messe Solennelle in deSingel

Het is dit jaar een Rossini-jaar - hij overleed 150 jaar geleden - en deSingel begint dat jaar met een uitvoering van zijn Petite Messe Solennelle.

Oratorium, 10-2-2018 10:56
0 opmerkingen

Pelléas et Mélisande in Antwerpen

Pelléas et Mélisande behoort tot mijn absolute lievelingsopera's en ik keek dan ook vol verwachting uit naar de nieuwe productie bij Opera Vlaanderen. Het is een visueel mooie productie geworden, maar vocaal bleef ik toch enigszins op mijn honger zitten.

Opera, 3-2-2018 10:40
13 opmerkingen

Carmen in Luik

De Opera van Luik blijft volharden in de boosheid door ook lange opera's zoals Carmen pas om 20 uur te laten beginnen. Het werd bijgevolg weer een bijna-nachtvoorstelling, des te meer omdat de voorstelling met meer dan 20 minuten vertraging begon omdat het orkest moest wachten op de harpiste...

Opera, 31-1-2018 9:13
8 opmerkingen

Februari 2018

In februari staat vooral de nieuwe productie van Pelléas et Mélisande bij Opera Vlaanderen in de schijnwerpers. In Luik brengen ze met Le domino noir een rariteit. Bij de recitals kijk ik vooral uit naar Benjamin Appl die zijn Heimat-CD in het Brussels Conservatorium voorstelt.

Toekomstmuziek, 26-1-2018 18:03
0 opmerkingen