ti guarda dal Grande Inquisitor

Otello in Luik

Terwijl de blogosphere gonst over het Otello-debuut van Jonas Kaufmann, herneemt de Waalse Opéra hun Otello-productie van Stefano Mazzonis di Pralafera. Zes jaar geleden hadden we Fabio Armiliato en Giovanni Meoni in de hoofdrollen... dat niveau wordt nu totaal niet gehaald.

Foto
Otello, Desdemona (foto © Lorraine Wauters)

José Cura heeft al heel wat kilometers op zijn Otello-teller staan en dat merk je aan de naturel en de autoriteit waarmee hij de rol benadert. Maar toch kon hij mij niet overtuigen en dat heeft vooral te maken met zijn tempokeuzes. Al bij "Esultate" wordt de tekst afgerammeld en krijg je geen echt grootse entrée. Hetzelfde gebeurt bij "Ora è per sempre addio" of bij het duet met Iago "Si, pel ciel".

De Iago van dienst was totaal onaanvaardbaar. Ik denk dat het geleden is van zijn deelname aan de Koningin Elisabethwedstrijd (het jaar van Marie-Nicole Lemieux) dat ik Pierre-Yves Pruvot gehoord heb. Zijn timbre is goed voor de rol, maar dat is het dan ook. Hij heeft zijn vibrato niet onder controle, legato is niet wat het moet zijn en zijn hoogte is te zwak. Daarenboven is er nergens een piano te bekennen, zelfs niet in "Era la notte". De vertolking van zijn "Credo" was slaapverwekkend. Cinzia Forte zingt tenslotte Desdemona met een halve stem. Haar hoge noten zijn nog redelijk goed, maar haar middenstem en lage noten hebben niet voldoende gewicht of draagkracht. Kortom, een zeer teleurstellende seizoensafsluiter.

Publicatie: woensdag 28 juni 2017 @ 17:40
Rubriek: Opera

Recent RSS feed

Benjamin Appl in het Paleis der Academiën

Oorspronkelijk zouden Benjamin Appl en James Baillieu hun liedrecital in het Brussels Conservatorium geven. Maar de staat van de zaal is ondertussen zodanig dat zelfs de artiesten beginnen te klagen en dus werd uitgeweken naar het Paleis der Academiën.

Liedrecital, 24-2-2018 22:40
0 opmerkingen

Maart 2018

Maart is de maand van het klara-festival, waar onder andere een concertante Pelléas et Mélisande in pianoversie op het programma staat. De Munt brengt het bekendste operatweeluik Cav-Pag en Opera Vlaanderen herneemt de Gürbaca-productie van Parsifal.

Toekomstmuziek, 24-2-2018 9:29
0 opmerkingen

Dietrich Henschel in de Munt

Vijf liederen voor en vijf liederen na de pauze was alles wat Dietrich Henschel gisteren zong in de Munt. Alles bij elkaar amper twintig minuten muziek... wat toch wel héél mager is voor een "liedrecital".

Liedrecital, 13-2-2018 17:04
3 opmerkingen

Petite Messe Solennelle in deSingel

Het is dit jaar een Rossini-jaar - hij overleed 150 jaar geleden - en deSingel begint dat jaar met een uitvoering van zijn Petite Messe Solennelle.

Oratorium, 10-2-2018 10:56
0 opmerkingen

Pelléas et Mélisande in Antwerpen

Pelléas et Mélisande behoort tot mijn absolute lievelingsopera's en ik keek dan ook vol verwachting uit naar de nieuwe productie bij Opera Vlaanderen. Het is een visueel mooie productie geworden, maar vocaal bleef ik toch enigszins op mijn honger zitten.

Opera, 3-2-2018 10:40
13 opmerkingen

Carmen in Luik

De Opera van Luik blijft volharden in de boosheid door ook lange opera's zoals Carmen pas om 20 uur te laten beginnen. Het werd bijgevolg weer een bijna-nachtvoorstelling, des te meer omdat de voorstelling met meer dan 20 minuten vertraging begon omdat het orkest moest wachten op de harpiste...

Opera, 31-1-2018 9:13
8 opmerkingen

Februari 2018

In februari staat vooral de nieuwe productie van Pelléas et Mélisande bij Opera Vlaanderen in de schijnwerpers. In Luik brengen ze met Le domino noir een rariteit. Bij de recitals kijk ik vooral uit naar Benjamin Appl die zijn Heimat-CD in het Brussels Conservatorium voorstelt.

Toekomstmuziek, 26-1-2018 18:03
0 opmerkingen