ti guarda dal Grande Inquisitor

Angelo Pollak en Karola Pavone in Zeist

Vanmiddag stond er een tweede duorecital op het programma van het LiedFestival Zeist met twee jonge zangers... de Oostenrijkse tenor Angelo Pollak en de Italiaanse sopraan Karola Pavone.

FotoAngelo Pollak en zijn zus en pianiste Fiona Pollak heb ik een paar jaar geleden eens gehoord tijdens een "Meisterkurs" in Schwarzenberg. Hij was toen nog een jonge zanger met vooral veel stralende tenornoten. Hij is nog altijd jong, de fantastische homogene tenorstem is er ook nog, maar ondertussen is er een interpretatieve diepgang bijgekomen die hem meteen in het peloton van de jonge liedtenors brengt.

Het beste voorbeeld daarvan zijn twee grote Schubert-liederen die hij op indringende manier vertolkte. Im Frühling was doordrongen van het verdriet van de protagonist die in elke lentebloesem herinnerd wordt aan zijn overleden geliefde. Ook de vooruitblik op de dood in Nachtstück werd met de nodige maturiteit gezongen.

In het deel na de pauze met Karola Pavone kregen we heel ander repertoire te horen. Samen met de pianist Boris Radulovic, de violist Eduard Bayer en cellist François-Marie Lhuissier bracht ze een selectie uit de Scottish Songs van Beethoven.

Foto

Pavone zingt met een priemende stem, die toch enigszins opgenomen werd in het spectrum van de viool en cello, wat haar soms moeilijk verstaanbaar maakte. De keuze van liederen varieerde van een melancholische The lovely lass of Inverness over een opgewekte Bonnie laddie, highland laddie tot een ingetogen Again, my lyre, yet once again als slotlied.

Ze voegde er nog een Schots bisnummer aan toe met een bekende melodie, waarbij ze het publiek aan het zingen kreeg. Angelo Pollak keerde ook nog eens terug voor een toegift, na Wien, Wien, nur du allein zie ik hem zo in een of andere Weense operette.

Publicatie: zondag 21 mei 2017 @ 23:16
Rubriek: Liedrecital

Recent RSS feed

Carolyn Sampson - A Soprano's Schubertiade

Ik heb de sopraan Carolyn Sampson enkel nog maar live in oratorium gehoord, nog nooit als liedzangeres. Ze heeft de afgelopen jaren wel al een aantal mooie lied-CD's opgenomen, vooral met Franse muziek. Nu waagt ze zich voor de eerste keer aan Schubert, ook nu weer met haar vaste pianist Joseph Middleton. Een fantastische CD!

CD's, 16-6-2018 16:05
0 opmerkingen

Hertog Blauwbaards burcht in de Munt

Het afgelopen Muntseizoen was een seizoen van tweeluiken en ook de laatste productie bestond uit twee werken. Voor de pauze was dat Bartoks opera Hertog Blauwbaards burcht en na de pauze De wonderbaarlijke mandarijn... een pantomime-ballet, dat in de productie van Christophe Coppens meer pantomime dan ballet was waarbij de overacting niet geschuwd werd.

Opera, 14-6-2018 17:15
0 opmerkingen

Macbeth in Luik

De Luikse Opéra sluit het seizoen af met Macbeth in een nieuwe productie van Stefano Mazzonis di Pralafera. Paolo Arrivabeni dirigeert de gebruikelijke "Franse" versie, inclusief het totaal overbodig heksenballet, maar wel met het slot van de eerste versie.

Opera, 13-6-2018 15:29
0 opmerkingen

La clemenza di Tito in Antwerpen

Het kan toch nog, zelfs bij Opera Vlaanderen... een productie die er gewoon mooi uitziet. Mozarts laatste opera La clemenza di Tito heeft daarenboven een degelijke bezetting meegekregen, geleid door dirigent Stefano Montanari.

Opera, 2-6-2018 10:18
7 opmerkingen

Juni en juli 2018

Zowel Opera Vlaanderen als De Munt eindigen het seizoen met een opera die dateert uit het begin van de 20ste eeuw, respectievelijk De Speler van Prokofiev en Hertog Blauwbaards burcht van Bartok. Ondertussen komt Leo Nucci nog eens naar Luik, deze keer voor Macbeth. En het Brussels Mozartiade-festival begint de zomer met Cosi fan tutte.

Toekomstmuziek, 31-5-2018 19:28
0 opmerkingen