ti guarda dal Grande Inquisitor

Robert Holl & Co in Zeist (2/2)

Het avondconcert gisteren was een soort "Abendunterhaltung" zoals ze ten tijde van Schubert georganiseerd werden (maar dan zonder puur instrumentale werken) en wat later zou uitgroeien tot de Schubertiades. Op het programma stonden meerstemmige liederen van Haydn, Mozart, Beethoven en Schubert. Een en ander werd enthousiast ingeleid door Maartje van Weegen, tevens ambassadrice van het LiedFestival Zeist.

Foto

Robert Holl had vijf zangers meegebracht, waaronder Henk Neven die we een paar dagen eerder al solo gehoord hadden. Maurice Lammerts van Bueren was de pianist van dienst. Robert Holl liet het podium grotendeels aan de andere zangers, behalve voor de mannenkwartetten zoals Die Nachtigall of Geist der Liebe.

Robert Holl was ook Jacquin in Mozarts Das Bandel, een grappige stukje waarvoor hij zijn beste plat Weens uit de kast mocht halen. De twee andere rollen werden vertolkt door de sopraan Ellen Valkenburg als Constanze en Jan Willem Schaafsma als Mozart. Schaafsma zingt met een vrij kleine tenor die wat in de verdrukking kwam tussen Valkenburg en Holl. Later zou hij nog solo het Lied aus der Ferne van Beethoven zingen, dat me ook niet echt kon overtuigen. Peter Gijsbertsen was de tweede tenor. Als liedzanger is hij iets beter dan in de Mozartrollen waarin we hem in deSingel hebben kunnen horen. Maar zijn stem heeft niet voldoende slagkracht om de clou van Der Kuß goed over te brengen.

Ik was wel tevreden over de twee zangeressen. Ellen Valkenburg zong samen met mezzo Rosanne van Sandwijk het mooie duet Merkenstein van Beethoven met prachtig harmoniërende stemmen. Rosanne van Sandwijk was tevens de centrale zanger in het onweerstaanbare Grillparzer-Ständchen, terwijl de vier mannelijk zangers voor het mannenkoor zorgden. Op het einde van de avond werd deze serenade gebisseerd.

Eén van de Schubert-liederen die men zelden hoort, is de Cantate zum Geburtstag des Sängers Johann Michael Vogl. Het toeval wil dat Robert Holl eerder dit jaar 70 geworden is en dus werd hij op het podium gezet waardoor het iets van een verjaardagslied werd voor hem, uitgevoerd door Valkenburg, Gijsbertsen en Neven. Voor de afsluiter kwamen de zes zangers samen voor Schuberts Glaube, Hoffnung und Liebe. Zoals bedoeld, was het een zeer onderhoudende avond...

Publicatie: zondag 21 mei 2017 @ 9:27
Rubriek: Liedrecital

Recent RSS feed

Emöke Baráth in het Conservatorium

Wie herinnert zich Emöke Baráth nog ? Vier jaar geleden was ze finaliste van de Elisabethwedstrijd, maar ze viel niet in de prijzen. Gisteren was ze terug in Brussel voor een barokconcert in de vrij frisse concertzaal van het Brussels Muziekconservatorium.

Concert, 17-1-2018 17:24
0 opmerkingen

Tobias Berndt in het PSK

Oorspronkelijk zou Thomas E. Bauer gisteren een Bach-concert zingen in het PSK. Wegens ziekte moest hij afzeggen en werd hij vervangen door de bariton Tobias Berndt. Christoph Spering dirigeerde "Das Neue Orchester". Het programma bleef ongewijzigd met twee van de bekendste Bach-cantates voor solo-bas, en tussendoor Bachs Orkestsuite nr. 1 (BWV 1066).

Concert, 14-1-2018 8:59
0 opmerkingen

Hommage aan Alberto Zedda in Antwerpen

Alberto Zedda zou deze week 90 jaar geworden zijn. Het verjaardagsfeestje van Opera Vlaanderen werd een eerbetoon aan de vorig jaar overleden dirigent door negen zangers, het operakoor en dirigent Donato Renzetti. Voor de gelegenheid weken ze uit naar de Koningin Elisabethzaal.

Concert, 7-1-2018 10:17
2 opmerkingen

Januari 2018

De Munt opent het nieuwe jaar met een origineel tweeluik - Il prigioniero en Das Gehege - in een regie van Andrea Breth. Opera Vlaanderen speelt Falstaff in Gent. In Luik brengen ze een nieuwe productie van Carmen. In 2018 zijn er "ronde" verjaardagen van Gounod, Rossini, Debussy en Bernstein. De kans dat we veel Porpora of Lecocq te horen zullen krijgen, lijkt me dan weer vrij klein.

Toekomstmuziek, 1-1-2018 10:39
0 opmerkingen

Yevgenij Onegin in Dortmund

Yevgenij Onegin is één van mijn favoriete opera's. Voor mijn laatste voorstelling van 2017 keek ik dan ook uit naar de nieuwe productie in Dortmund... een slabakkende dirigent Gabriel Feltz gooide echter roet in het eten.

Opera, 31-12-2017 9:10
0 opmerkingen

Hamlet in Krefeld

Hamlet van Ambroise Thomas behoort tot de zelden opgevoerde Franse opera's. De opera van Krefeld brengt een mooie nieuwe productie van Helen Malkowsky met een middelmatige bezetting.

Opera, 30-12-2017 9:58
0 opmerkingen

Maria Stuarda in Duisburg

De Rheinoper van Duisburg brengt een nieuwe productie van Maria Stuarda in een regie van Guy Joosten. Het is niet zijn meest geďnspireerde creatie geworden...

Opera, 29-12-2017 9:45
0 opmerkingen

Rigoletto in Luik

Dit jaar geen eindejaarsoperette in Luik, maar een herneming van Rigoletto in de negentiende eeuwse enscenering van Stefano Mazzonis di Pralafera.

Opera, 27-12-2017 9:37
1 opmerking

Dialogues des Carmélites in de Munt

Dialogues des Carmélites behoort tot het Franse standaardrepertoire van de twintigste eeuw. Het was dan ook verrassend om te ontdekken dat de opera niet meer opgevoerd werd in de Munt sinds de Belgische creatie in 1959. Maar met de productie van Olivier Py en onder de muzikale leiding van Alain Altinoglu brengt de Munt meteen één van de beste Muntproducties van de afgelopen tien jaar...

Opera, 20-12-2017 16:58
11 opmerkingen

Falstaff in Antwerpen

Opera Vlaanderen haalt voor de eindejaarsperiode het ultieme meesterwerk van Verdi boven. De nieuwe productie van Falstaff is interessant, maar op vocaal vlak rammelt er vanalles.

Opera, 14-12-2017 8:38
13 opmerkingen