ti guarda dal Grande Inquisitor

Adèle Charvet, Raoul Steffani en Flott in Zeist

Deze namiddag stonden er twee liedrecitals op het programma van het LiedFestival Zeist. Eerst kregen we met de Franse mezzo Adèle Charvet en de Nederlandse bariton Raoul Steffani twee jonge zangers te horen. Ze wonnen vorig jaar respectievelijk het "Internationaal Vocalisten Concours Den Bosch" en het "Grachtenfestival Conservatorium Concours". In de late namiddag was het de beurt aan Dame Felicity en Graham Johnson.

Foto

Raoul Steffani en zijn pianist Daan Boertien beten de spits af met Schumanns Heine-Liederkreis. Hij heeft een mooie lichte bariton, maar interpretatief is er wel nog ruimte voor ontwikkeling. Het trage Ich wandelte unter den Bäumen had weinig richting, het snelle Warte, warte wilder Schiffsmann was dan weer té snel zodat het hectisch overkwam.

Dat was ook het probleem met zijn vertolking van Der Musensohn na de pauze, waardoor de tekst gedeeltelijk verloren ging. Schäfers Klagelied was daarentegen wel in een mooi gedragen tempo, met de nodige aandacht voor de tekstnuances.

FotoAdèle Charvet en haar vaste pianist Florian Caroubi begonnen met Schubert. Haar Duits is in het algemeen uitstekend, ondanks een paar kleine uitspraakfoutjes. In Wandrers Nachtlied maakte ze een paar vreemde keuzes, zoals de melismen van de tweede "balde" als een versiering zingen. En voor de zoveelste keer deze week kregen we Ganymed te horen. Je zou bijna denken dat er geen andere Schubert-Goethe-liederen zijn...

Tijdens de master classes werd veel gewerkt rond de Mignon-Lieder van Schubert. Het was dan ook een welkome afwisseling om de versie van Hugo Wolf eens te horen. Ik vind ze persoonlijk even geniaal, maar ze zijn wel van een andere dimensie. Charvet heeft een grote stem, waardoor ze bijvoorbeeld nooit in de problemen komt tegenover de virtuoze pianopartij van het grandioze Kennst du das Land.

Zowel het eerste als het tweede deel werden afgesloten met duetten van Schumann, altijd leuk... zeker bij een meeslepende melodie als die van Er und Sie. Maar het was spijtig dat hun respectievelijke stemtimbres niet helemaal bij elkaar passen, al is het natuurlijk toeval dat deze twee zangers samen in één recital terechtkwamen.

Foto
foto © Christina Raphaelle

Drie maanden geleden was Felicity Lott nog in deSingel voor de Poulenc-lezing van Graham Johnson. Een lezing vocaal illustreren, is nog iets anders dan een volledig recital zingen en ik was dan ook benieuwd hoe ze het ervan af zou brengen (twee weken geleden is ze trouwens 70 geworden).

Haar stem heeft uiteraard niet meer de glans en de kracht van vroeger en ze heeft telkens een paar liederen nodig om opgewarmd te geraken, ook na de pauze. Bij momenten klinkt ze breekbaar en soms verdwijnt de kleur uit haar stem. Maar uitstraling en charme verdwijnen niet zomaar. Die charme zet ze volop in voor de Franse liederen van Fauré, Debussy en Hahn na de pauze. Ze kan nog altijd perfect een zin draaien die recht naar het hart gaat zoals de "si mes vers avaient des ailes comme l'amour" of de laatste zin van Hahns Infidélité, "rien n'a donc changé que vous". Ontroering in het kwadraat.

De magie van oudsher was er in een spookachtige vertolking van Haydns Spirit's song. Ook "der Kuss" in Gretchen am Spinnrade werkt, al doet ze het op haar manier: geen stralende topnoot maar een noot vol ingehouden passie. In - jawel - Ganymed nam ze wel een extra adem in de beruchte "Alliebender Vater"... maar Flott vergeef ik alles.

Publicatie: zaterdag 20 mei 2017 @ 23:09
Rubriek: Liedrecital

Recent RSS feed

Benjamin Appl in het Paleis der Academiën

Oorspronkelijk zouden Benjamin Appl en James Baillieu hun liedrecital in het Brussels Conservatorium geven. Maar de staat van de zaal is ondertussen zodanig dat zelfs de artiesten beginnen te klagen en dus werd uitgeweken naar het Paleis der Academiën.

Liedrecital, 24-2-2018 22:40
0 opmerkingen

Maart 2018

Maart is de maand van het klara-festival, waar onder andere een concertante Pelléas et Mélisande in pianoversie op het programma staat. De Munt brengt het bekendste operatweeluik Cav-Pag en Opera Vlaanderen herneemt de Gürbaca-productie van Parsifal.

Toekomstmuziek, 24-2-2018 9:29
0 opmerkingen

Dietrich Henschel in de Munt

Vijf liederen voor en vijf liederen na de pauze was alles wat Dietrich Henschel gisteren zong in de Munt. Alles bij elkaar amper twintig minuten muziek... wat toch wel héél mager is voor een "liedrecital".

Liedrecital, 13-2-2018 17:04
3 opmerkingen

Petite Messe Solennelle in deSingel

Het is dit jaar een Rossini-jaar - hij overleed 150 jaar geleden - en deSingel begint dat jaar met een uitvoering van zijn Petite Messe Solennelle.

Oratorium, 10-2-2018 10:56
0 opmerkingen

Pelléas et Mélisande in Antwerpen

Pelléas et Mélisande behoort tot mijn absolute lievelingsopera's en ik keek dan ook vol verwachting uit naar de nieuwe productie bij Opera Vlaanderen. Het is een visueel mooie productie geworden, maar vocaal bleef ik toch enigszins op mijn honger zitten.

Opera, 3-2-2018 10:40
13 opmerkingen

Carmen in Luik

De Opera van Luik blijft volharden in de boosheid door ook lange opera's zoals Carmen pas om 20 uur te laten beginnen. Het werd bijgevolg weer een bijna-nachtvoorstelling, des te meer omdat de voorstelling met meer dan 20 minuten vertraging begon omdat het orkest moest wachten op de harpiste...

Opera, 31-1-2018 9:13
8 opmerkingen

Februari 2018

In februari staat vooral de nieuwe productie van Pelléas et Mélisande bij Opera Vlaanderen in de schijnwerpers. In Luik brengen ze met Le domino noir een rariteit. Bij de recitals kijk ik vooral uit naar Benjamin Appl die zijn Heimat-CD in het Brussels Conservatorium voorstelt.

Toekomstmuziek, 26-1-2018 18:03
0 opmerkingen