ti guarda dal Grande Inquisitor

James Gilchrist in Zeist

Op een festival is er vaak wel één of ander concert waar ik vooraf mijn bedenkingen bij heb. Op het LiedFestival Zeist was dat het geval voor het recital van James Gilchrist en Sholto Kynoch. Mijn verwachtingen werden spijtig genoeg bevestigd...

Foto
foto © Patrick Allen

Het festivalthema "Schubert en zijn voorgangers" werd in dit geval ingevuld met ook een paar liederen van Reichardt en Zelter, naast Loewe en Schubert. Het waren tevens Goethe-liederen die veel bekender zijn in de versies van Schubert - zoals Erlkönig of Rastlose Liebe - of zelfs Hugo Wolf in het geval van Blumengruß. De piano blijft meestal op de achtergrond, maar het Zelter-lied Um Mitternacht heeft wel "iets".

De vorige keer dat ik James Gilchrist hoorde, was twee jaar geleden in Oxford, waar hij een zeer teleurstellende indruk maakte. Die indruk werd gisteren meer dan bevestigd. Hij zingt met talloze stemmen: de piano-versie draagt niet, de nasale versie is onverstaanbaar. Het is alsof je naar een blaasbalg staat te luisteren waar klanken met horten en stoten uitkomen. Voor een vrij grappige vertelling als Loewes Die wandelnde Glocke is het dodelijk als je maar een paar flarden kan opvangen. Enkel Der du von dem Himmel bist (ook Loewe) zong hij met een min of meer normale stem.

Om de inhoud van een lied toch wat plastischer te maken, doet hij constant gymnastiekoefeningen. Ian Bostridge is er niets bij. In Erlkönig (zowel in de versie van Reichardt als Loewe) beeldt hij alles uit: het kind dat hij tegen zijn borst drukt, het publiek dat hij als verteller met zwaaiende armen probeert te omarmen, de Erlkönig die het kind probeert te grijpen, ... Toen hij als laatste lied voor de pauze Der Musensohn zong en letterlijk over het podium begon te huppelen en te dansen, was mijn maat vol.

Publicatie: zaterdag 20 mei 2017 @ 9:42
Rubriek: Liedrecital

Recent RSS feed

Carolyn Sampson - A Soprano's Schubertiade

Ik heb de sopraan Carolyn Sampson enkel nog maar live in oratorium gehoord, nog nooit als liedzangeres. Ze heeft de afgelopen jaren wel al een aantal mooie lied-CD's opgenomen, vooral met Franse muziek. Nu waagt ze zich voor de eerste keer aan Schubert, ook nu weer met haar vaste pianist Joseph Middleton. Een fantastische CD!

CD's, 16-6-2018 16:05
0 opmerkingen

Hertog Blauwbaards burcht in de Munt

Het afgelopen Muntseizoen was een seizoen van tweeluiken en ook de laatste productie bestond uit twee werken. Voor de pauze was dat Bartoks opera Hertog Blauwbaards burcht en na de pauze De wonderbaarlijke mandarijn... een pantomime-ballet, dat in de productie van Christophe Coppens meer pantomime dan ballet was waarbij de overacting niet geschuwd werd.

Opera, 14-6-2018 17:15
0 opmerkingen

Macbeth in Luik

De Luikse Opéra sluit het seizoen af met Macbeth in een nieuwe productie van Stefano Mazzonis di Pralafera. Paolo Arrivabeni dirigeert de gebruikelijke "Franse" versie, inclusief het totaal overbodig heksenballet, maar wel met het slot van de eerste versie.

Opera, 13-6-2018 15:29
0 opmerkingen

La clemenza di Tito in Antwerpen

Het kan toch nog, zelfs bij Opera Vlaanderen... een productie die er gewoon mooi uitziet. Mozarts laatste opera La clemenza di Tito heeft daarenboven een degelijke bezetting meegekregen, geleid door dirigent Stefano Montanari.

Opera, 2-6-2018 10:18
7 opmerkingen

Juni en juli 2018

Zowel Opera Vlaanderen als De Munt eindigen het seizoen met een opera die dateert uit het begin van de 20ste eeuw, respectievelijk De Speler van Prokofiev en Hertog Blauwbaards burcht van Bartok. Ondertussen komt Leo Nucci nog eens naar Luik, deze keer voor Macbeth. En het Brussels Mozartiade-festival begint de zomer met Cosi fan tutte.

Toekomstmuziek, 31-5-2018 19:28
0 opmerkingen