ti guarda dal Grande Inquisitor

Henk Neven in Zeist

Ik had de Nederlandse bariton Henk Neven uiteraard al eerder gehoord, maar met zijn recital op het LiedFestival Zeist was het de eerste keer dat hij als liedzanger mijn pad kruiste... een ontdekking !

Foto
foto © Marco Borggreve

Henk Neven heeft niet alleen een heel mooie stem, maar hij zingt alle liederen op een schijnbaar natuurlijke wijze. Op geen enkel moment hoor je hem forceren, de ene noot gaat op een organische manier over in de andere. Maar nog belangrijker is zijn expressieve zeggingskracht en tekstprojectie. Neem bijvoorbeeld het eerste werk van de avond, Beethovens An die ferne Geliebte. Het tweede lied Wo die Berge so blau heeft een lastige tweede strofe - "Dort im ruhigen Tal ..." - die volledig op één en dezelfde noot gezongen wordt. Beethoven drukt daarmee een perfecte stilte en rust uit, maar tegelijkertijd speelt Neven met zoveel kleuren dat elk woord toch weer net iets anders klinkt.

Die kleuren en expressiviteit zijn ook essentieel voor de tweede componist van de avond. Loewe heeft verschillende balladen getoonzet waarin de zanger vooral alles in het werk moet stellen om een boeiend verhaal te vertellen. Dietrich Fischer-Dieskau liet zich soms wel wat laagdunkend uit over die balladen (maar dat weerhield hem er niet van om een paar platen met Loewe-liederen op te nemen), maar liederen als Tom der Reimer of Herr Oluf zijn repertoirestukken waar een bevlogen zanger mee kan scoren. En Henk Neven bevliegt... als hij verschillende stemmen bovenhaalt voor bijvoorbeeld de Elfenkönigin en Thomas.

Een belangrijk deel van het succes is ook de verdienste van de pianist Hans Eijsackers. Het was ook de eerste keer dat ik hem hoorde. Hij is een liedpianist die zijn plaats naast de zanger opeist en zich niet naar achteren laat drukken. Hij beleeft er zichtbaar plezier aan om in de pianopartij allerlei details naar boven te brengen. En dat speelplezier draagt hij ook over aan het publiek. Je kan je hem nog het best voorstellen als een flamboyante versie van Wolfram Rieger...

Dat de zanger en de pianist twee zijden van eenzelfde medaille zijn, kwam nog het best tot uiting in het begin van het tweede deel met Schubertliederen. Eerst kregen we de virtuoze pianopartij van Der Schiffer. Het contrast met Meeres Stille daarna kon niet groter zijn. Normaal verwacht je daar van de zanger een constant mezza voce, wat Neven ook deed... maar halverwege, bij "Todesstille fürchterlich", vond hij plots een totaal andere kleur en textuur om de dramatiek van het moment toch iets meer in de verf te zetten.

Met dit duo is het luisteren naar Schubert een puur genot. Het was dan ook spijtig dat we maar één bisnummer - Am Flusse als originele keuze - kregen...

Publicatie: donderdag 18 mei 2017 @ 23:24
Rubriek: Liedrecital

Recent RSS feed

Benjamin Appl in het Paleis der Academiën

Oorspronkelijk zouden Benjamin Appl en James Baillieu hun liedrecital in het Brussels Conservatorium geven. Maar de staat van de zaal is ondertussen zodanig dat zelfs de artiesten beginnen te klagen en dus werd uitgeweken naar het Paleis der Academiën.

Liedrecital, 24-2-2018 22:40
0 opmerkingen

Maart 2018

Maart is de maand van het klara-festival, waar onder andere een concertante Pelléas et Mélisande in pianoversie op het programma staat. De Munt brengt het bekendste operatweeluik Cav-Pag en Opera Vlaanderen herneemt de Gürbaca-productie van Parsifal.

Toekomstmuziek, 24-2-2018 9:29
0 opmerkingen

Dietrich Henschel in de Munt

Vijf liederen voor en vijf liederen na de pauze was alles wat Dietrich Henschel gisteren zong in de Munt. Alles bij elkaar amper twintig minuten muziek... wat toch wel héél mager is voor een "liedrecital".

Liedrecital, 13-2-2018 17:04
3 opmerkingen

Petite Messe Solennelle in deSingel

Het is dit jaar een Rossini-jaar - hij overleed 150 jaar geleden - en deSingel begint dat jaar met een uitvoering van zijn Petite Messe Solennelle.

Oratorium, 10-2-2018 10:56
0 opmerkingen

Pelléas et Mélisande in Antwerpen

Pelléas et Mélisande behoort tot mijn absolute lievelingsopera's en ik keek dan ook vol verwachting uit naar de nieuwe productie bij Opera Vlaanderen. Het is een visueel mooie productie geworden, maar vocaal bleef ik toch enigszins op mijn honger zitten.

Opera, 3-2-2018 10:40
13 opmerkingen

Carmen in Luik

De Opera van Luik blijft volharden in de boosheid door ook lange opera's zoals Carmen pas om 20 uur te laten beginnen. Het werd bijgevolg weer een bijna-nachtvoorstelling, des te meer omdat de voorstelling met meer dan 20 minuten vertraging begon omdat het orkest moest wachten op de harpiste...

Opera, 31-1-2018 9:13
8 opmerkingen

Februari 2018

In februari staat vooral de nieuwe productie van Pelléas et Mélisande bij Opera Vlaanderen in de schijnwerpers. In Luik brengen ze met Le domino noir een rariteit. Bij de recitals kijk ik vooral uit naar Benjamin Appl die zijn Heimat-CD in het Brussels Conservatorium voorstelt.

Toekomstmuziek, 26-1-2018 18:03
0 opmerkingen