ti guarda dal Grande Inquisitor

Infinite Now in Antwerpen

Shell Shock was een paar jaar geleden de bijdrage van de Munt aan de herdenkingen van de Eerste Wereldoorlog. Opera Vlaanderen doet dit met Infinite now van Chaya Czernowin. Gisteren was de Antwerpse creatie in een - letterlijk - meer dan halflege zaal.

Foto
foto © Annemie Augustijns

De inspiratie voor het werk is de theatervoorstelling "Front" met brieven van frontsoldaten. Qua idee doet het wat denken aan Ruhe, maar dan zonder de muziek van Schubert. Dit wordt vermengd met "Homecoming", een kortverhaal van de Chinese schrijfster Can Xue. Dat maakt het nodeloos ingewikkeld. In het eerste bedrijf (er zijn in totaal zes bedrijven van elk 20 ŕ 30 minuten) zijn de twee verhalen nog van elkaar gescheiden, nadien begint het veel meer door elkaar te lopen.

Je kan erover discuteren of het resultaat een opera is (de componiste vindt zelf van niet) en zelfs of wat Czenowin op papier gezet heeft nog muziek is. Het is een opeenvolging van klanken, opgenomen geluiden, krassende orkestinstrumenten, explosies en stiltes. Bij momenten is het een ware kakofonie. De teksten worden vertolkt door zes zangers en zes acteurs, zonder dat er specifieke rollen zijn. Hun stemmen worden allemaal versterkt en samen met de andere geluiden door luidsprekers gestuurd die in de zaal geplaatst zijn.

De regie en het scčnebeeld van Luk Perceval zijn visueel aantrekkelijk, maar vooral traag. Denk aan Bob Wilson in slow motion. De productie begint in het halfduister voor een zwarte muur met de zangers en acteurs op een rij, expressie komt vooral van hun handbewegingen. Die muur bestaat uit zes panelen die een volgende bedrijven telkens wat meer opengaan tot de volledige muur wegdraait en de voorstelling eindigt in licht. Er is geen boventiteling, maar het volledige libretto wordt op de achterwand geprojecteerd.

Samengevat is het een mooie productie en het zou interessant zijn om Luk Perceval eens een echte opera te laten regisseren. De "muziek" is iets om snel te vergeten.

Publicatie: maandag 1 mei 2017 @ 10:09
Rubriek: Opera

Recent RSS feed

Emöke Baráth in het Conservatorium

Wie herinnert zich Emöke Baráth nog ? Vier jaar geleden was ze finaliste van de Elisabethwedstrijd, maar ze viel niet in de prijzen. Gisteren was ze terug in Brussel voor een barokconcert in de vrij frisse concertzaal van het Brussels Muziekconservatorium.

Concert, 17-1-2018 17:24
0 opmerkingen

Tobias Berndt in het PSK

Oorspronkelijk zou Thomas E. Bauer gisteren een Bach-concert zingen in het PSK. Wegens ziekte moest hij afzeggen en werd hij vervangen door de bariton Tobias Berndt. Christoph Spering dirigeerde "Das Neue Orchester". Het programma bleef ongewijzigd met twee van de bekendste Bach-cantates voor solo-bas, en tussendoor Bachs Orkestsuite nr. 1 (BWV 1066).

Concert, 14-1-2018 8:59
0 opmerkingen

Hommage aan Alberto Zedda in Antwerpen

Alberto Zedda zou deze week 90 jaar geworden zijn. Het verjaardagsfeestje van Opera Vlaanderen werd een eerbetoon aan de vorig jaar overleden dirigent door negen zangers, het operakoor en dirigent Donato Renzetti. Voor de gelegenheid weken ze uit naar de Koningin Elisabethzaal.

Concert, 7-1-2018 10:17
2 opmerkingen

Januari 2018

De Munt opent het nieuwe jaar met een origineel tweeluik - Il prigioniero en Das Gehege - in een regie van Andrea Breth. Opera Vlaanderen speelt Falstaff in Gent. In Luik brengen ze een nieuwe productie van Carmen. In 2018 zijn er "ronde" verjaardagen van Gounod, Rossini, Debussy en Bernstein. De kans dat we veel Porpora of Lecocq te horen zullen krijgen, lijkt me dan weer vrij klein.

Toekomstmuziek, 1-1-2018 10:39
0 opmerkingen

Yevgenij Onegin in Dortmund

Yevgenij Onegin is één van mijn favoriete opera's. Voor mijn laatste voorstelling van 2017 keek ik dan ook uit naar de nieuwe productie in Dortmund... een slabakkende dirigent Gabriel Feltz gooide echter roet in het eten.

Opera, 31-12-2017 9:10
0 opmerkingen

Hamlet in Krefeld

Hamlet van Ambroise Thomas behoort tot de zelden opgevoerde Franse opera's. De opera van Krefeld brengt een mooie nieuwe productie van Helen Malkowsky met een middelmatige bezetting.

Opera, 30-12-2017 9:58
0 opmerkingen

Maria Stuarda in Duisburg

De Rheinoper van Duisburg brengt een nieuwe productie van Maria Stuarda in een regie van Guy Joosten. Het is niet zijn meest geďnspireerde creatie geworden...

Opera, 29-12-2017 9:45
0 opmerkingen

Rigoletto in Luik

Dit jaar geen eindejaarsoperette in Luik, maar een herneming van Rigoletto in de negentiende eeuwse enscenering van Stefano Mazzonis di Pralafera.

Opera, 27-12-2017 9:37
1 opmerking

Dialogues des Carmélites in de Munt

Dialogues des Carmélites behoort tot het Franse standaardrepertoire van de twintigste eeuw. Het was dan ook verrassend om te ontdekken dat de opera niet meer opgevoerd werd in de Munt sinds de Belgische creatie in 1959. Maar met de productie van Olivier Py en onder de muzikale leiding van Alain Altinoglu brengt de Munt meteen één van de beste Muntproducties van de afgelopen tien jaar...

Opera, 20-12-2017 16:58
11 opmerkingen

Falstaff in Antwerpen

Opera Vlaanderen haalt voor de eindejaarsperiode het ultieme meesterwerk van Verdi boven. De nieuwe productie van Falstaff is interessant, maar op vocaal vlak rammelt er vanalles.

Opera, 14-12-2017 8:38
13 opmerkingen