ti guarda dal Grande Inquisitor

Julian Prégardien & Co in deSingel

De blauwe zaal van deSingel was gisteren vrij goed gevuld voor een liedrecital. Vier zangers en twee pianisten brachten liederen, duetten en kwartetten van Schumann.

Foto

De hoofdbrok van de avond bestond uit de Spanische Liebeslieder en het Spanisches Liederspiel, allemaal liederen op teksten van Emmanuel Geibel. Ik was me er zelf niet van bewust, maar Geibel blijkt - na Heine - de dichter te zijn die door Schumann het meest getoonzet werd. Tijdens het tweede deel van de avond werden nog meer Geibel-liederen opgevoerd, die gerust als obscuur omschreven mogen worden. Een lied als Der Hidalgo kom je af en toe wel tegen, maar de Vier Balladen vom Pagen und der Königstochter (opus 140) had ik nog nooit gehoord. Het is eigenlijk een werk voor koor en orkest, maar ene Richard Kleinmichel heeft er rond 1860 een reductie voor vierhandig piano en vier solisten van gemaakt.

Die vier handen aan de piano waren die van Christoph Schnackertz en Ainoa Padrón. Schnackertz heb ik vorig jaar voor het eerst gehoord op de Schubertiade en vond hem toen een vrij tamme pianist. Hij kon me gisteren niet van het tegendeel overtuigen. Dit in tegenstelling tot Padrón die veel flamboyanter uit de hoek kwam en zich veel meer een plaats toeëigende naast de zangers.

Het solistenkwartet werd aangevoerd door Julian Prégardien, tevens het brein achter het programma. Voor het recital had hij toegestemd om een interview te geven in de foyer. Toen bleek al dat hij leed aan een verkoudheid. Dat werd nog duidelijker tijdens het recital. In zijn eerste lied O wie lieblich ist das Mädchen waren er al wat haperende noten en ook de rest van de avond moest hij zich doorheen zijn passaggio forceren. Maar los daarvan was hij de meest expressieve zanger van de vier.

Alhoewel, Lydia Teuscher gaf ook een sterke vertolking - vooral in die Königstochter-balladen - met een heerlijke sopraan vol subtiele weerhaakjes en efficiënte mimiek. Ulrike Malotta heeft een warme mezzo die soms neigt naar alt en is een zangeres die ik best wel wil terughoren. Martin Berner benaderde de meeste van zijn liederen als de buffo-bas van het gezelschap (wat niet helemaal ongepast is), al waren er toch in het begin wat kwakkelnoten die opgeraapt moesten worden.

Alles bij elkaar een zeer leuk recital om het liedseizoen in deSingel af te sluiten. Ondertussen is ook het volgende seizoen bekend. Het is weer een mooie reeks, waarbij ik vooral uitkijk naar Sylvia Schwartz en Marie-Nicole Lemieux. Maar ook "Die schöne Magelone" met Roman Trekel zou de moeite waard moeten zijn, om nog maar te zwijgen van het vervolg van de Poulenc-lezingen van Graham Johnson.

Publicatie: donderdag 27 april 2017 @ 17:00
Rubriek: Liedrecital

Recent RSS feed

La favorite in Luik

Donizetti's La favorite behoort niet echt tot het ijzeren repertoire. Maar na de voorstelling bij het Beierse operafestival is het wel uitzonderlijk om in hetzelfde jaar een tweede productie mee te maken. Maar net zoals de Münchense liet ook de Luikse productie te wensen over.

Opera, 23-11-2017 21:52
0 opmerkingen

Roman Trekel in deSingel

We zijn al aan het laatste "echte" liedrecital in deSingel dit seizoen. De bariton Roman Trekel en pianist Jan Philip Schulze brachten Brahms' zelden uitgevoerde cyclus Die schöne Magelone.

Liedrecital, 19-11-2017 10:38
0 opmerkingen

Lucio Silla in de Munt

Toen Peter De Caluwe tien jaar geleden zijn eerste seizoen voorstelde, vermeldde hij dat hij de vier opera's seria van Mozart wilde opvoeren. Clemenza, Idomeneo en Mitridate hebben we al gehad. Met de nieuwe productie van Lucio Silla is het kwartet nu volledig.

Opera, 8-11-2017 16:47
3 opmerkingen

Karine Deshayes in de Munt

Voor het tweede Muntrecital dit seizoen stonden er drie artiesten op het podium. Naast de mezzo Karine Deshayes en de pianist Tristan Pfaff, deed ook de klarinettist Philippe Berrod mee... en dat kan maar één ding betekenen...

Liedrecital, 6-11-2017 22:53
0 opmerkingen

Margherita in Wexford

Zoals eerder deze week reeds vermeld, staat het Wexford Opera Festival bekend voor het opvoeren van onbekende werken. Mijn laatste voorstelling deze week valt volledig in die categorie... het "melodramma semiserio" Margherita van de mij totaal onbekende Italiaanse componist Jacopo Foroni.

Opera, 5-11-2017 11:38
0 opmerkingen

La scala di seta in Wexford

Het laatste ShortWork dat in Wexford opgevoerd werd, is La scala di seta. De relatief korte Rossini-farsa vraagt slechts zes zangers is dus ideaal voor de namiddagvoorstelling in het Whites Hotel, uitgevoerd met de pianobegeleiding van Tina Chang.

Opera, 4-11-2017 8:54
0 opmerkingen

Risurrezione in Wexford

Franco Alfano is vooral bekend als de componist die Puccini's Turandot voltooide. Zangers als Placido Domingo en Roberto Alagna brachten recent wel zijn Cyrano de Bergerac terug onder de aandacht, maar (van) zijn Risurrezione had ik nog nooit gehoord.

Opera, 3-11-2017 10:28
6 opmerkingen

Rigoletto in Wexford

Dé vraag vooraf was hoe ze Rigoletto tot ongeveer een uur kunnen inkorten als één van de ShortWorks bij het Wexford Opera Festival. Dat is dus niet echt gelukt, uiteindelijk duurde de voorstelling meer dan anderhalf uur zonder pauze.

Opera, 2-11-2017 19:38
0 opmerkingen

Dubliners in Wexford

Het Wexford Opera Festival presenteert elke namiddag zogenaamde ShortWorks in de congreszaal van het Whites Hotel. Een voorstelling duurt ongeveer een uur en is bezet met jonge zangers. Vandaag was een creatie te horen... Dubliners van Andrew Synnott.

Opera, 1-11-2017 21:34
1 opmerking

Medea in Wexford

Na zes jaar ben ik nog eens in Wexford voor hun jaarlijks operafestival, dat ondertussen aan zijn 66ste editie toe is. Het Festival staat bekend voor haar programmatie van onbekende opera's, alhoewel de openingsproductie - Cherubini's Medea - toch geen echte rariteit meer is.

Opera, 1-11-2017 10:53
0 opmerkingen

November 2017

Cecilia Bartoli heeft een nieuwe CD uit en daar hoort een toernee bij die haar in november ook weer naar het PSK brengt. In de Vlaamse en Waalse Opera staat Franse Donizetti op het programma: in Gent wordt de productie van Le duc d'Albe hernomen, in Luik spelen ze La favorite. Bij de liedrecitals kijk ik vooral uit naar "Die Schöne Magelone" door Roman Trekel.

Toekomstmuziek, 30-10-2017 18:16
0 opmerkingen