ti guarda dal Grande Inquisitor

Natalie Dessay - Airs d'opéras français

De titel "Airs d'opéras français" kan misschien voor verwarring zorgen, want in 1996 nam Natalie Dessay al een CD op met dezelfde titel. Maar dit is wel degelijk een nieuwe opname; het is trouwens ook met een andere dirigent... Michel Plasson in plaats van Patrick Fournillier. Net zoals de vorige opname, is deze ook een mengeling van bekende meezingers uit het Franse repertoire en minder bekende aria's.

FotoBekend is zeker Manons Air du Cours la Reine en de aansluitende Gavotte. Minder bekend is daarentegen de Flabiau, die als alternatief geschreven werd voor de Gavotte... toen Manon in Brussel in première ging. De Flabiau is een stuk virtuozer met meer loopjes en versieringen, waarmee de Brussels Manon indertijd kon uitpakken.

Maar naast haar zuiver uitgevoerd coloratuurwerk, staat Natalie Dessay ook bekend om haar onovertroffen Franse dictie; ook in de hoogte blijft ze verstaanbaar... en mooi klinken. Het is daardoor dat ze deze aria's boven het ordinaire kanarieniveau uittilt. Bijvoorbeeld in de aria van de gravin uit Rossini's "Le comte Ory" - En proie à la tristesse - krijgt de tekst alle aandacht die hij verdient, onafgezien van het feit dat de aria eindigt met een spektakelstuk als "Céleste providence". Ook in Juliettes wals Ah! Je veux vivre wisselt ze virtuositeit af met intiemere momenten.

De waanzinsscène van Ophélie is het enige stuk dat ze ook in 1996 opgenomen heeft. Sindsdien heeft ze die rol al verschillende keren op het podium gezongen (vorig jaar bijvoorbeeld nog in Covent Garden). En ze zal vermoedelijk van oordeel geweest zijn dat ze ondertussen meer in die rol gegroeid is en dat ze daarom deze scène nog een tweede keer wou opnemen. Haar uitvoering is genuanceerd opgebouwd, waarbij ze al de karakterwisselingen van Ophélie goed volgt, wat Dessay's Ophélie meteen tot een referentie maakt.

Publicatie: vrijdag 27 augustus 2004 @ 21:12
Rubriek: CD's

Recent RSS feed

Maart 2018

Maart is de maand van het klara-festival, waar onder andere een concertante Pelléas et Mélisande in pianoversie op het programma staat. De Munt brengt het bekendste operatweeluik Cav-Pag en Opera Vlaanderen herneemt de Gürbaca-productie van Parsifal.

Toekomstmuziek, 24-2-2018 9:29
0 opmerkingen

Dietrich Henschel in de Munt

Vijf liederen voor en vijf liederen na de pauze was alles wat Dietrich Henschel gisteren zong in de Munt. Alles bij elkaar amper twintig minuten muziek... wat toch wel héél mager is voor een "liedrecital".

Liedrecital, 13-2-2018 17:04
3 opmerkingen

Petite Messe Solennelle in deSingel

Het is dit jaar een Rossini-jaar - hij overleed 150 jaar geleden - en deSingel begint dat jaar met een uitvoering van zijn Petite Messe Solennelle.

Oratorium, 10-2-2018 10:56
0 opmerkingen

Pelléas et Mélisande in Antwerpen

Pelléas et Mélisande behoort tot mijn absolute lievelingsopera's en ik keek dan ook vol verwachting uit naar de nieuwe productie bij Opera Vlaanderen. Het is een visueel mooie productie geworden, maar vocaal bleef ik toch enigszins op mijn honger zitten.

Opera, 3-2-2018 10:40
13 opmerkingen

Carmen in Luik

De Opera van Luik blijft volharden in de boosheid door ook lange opera's zoals Carmen pas om 20 uur te laten beginnen. Het werd bijgevolg weer een bijna-nachtvoorstelling, des te meer omdat de voorstelling met meer dan 20 minuten vertraging begon omdat het orkest moest wachten op de harpiste...

Opera, 31-1-2018 9:13
8 opmerkingen

Februari 2018

In februari staat vooral de nieuwe productie van Pelléas et Mélisande bij Opera Vlaanderen in de schijnwerpers. In Luik brengen ze met Le domino noir een rariteit. Bij de recitals kijk ik vooral uit naar Benjamin Appl die zijn Heimat-CD in het Brussels Conservatorium voorstelt.

Toekomstmuziek, 26-1-2018 18:03
0 opmerkingen

Simon Keenlyside in de Munt

Ze hadden al eerder moeten terugkeren naar de Munt, maar vorig seizoen hebben ze afgezegd. Vandaag waren Simon Keenlyside en Malcolm Martineau wel van de partij voor een gevarieerd liedrecital met liederen van Sibelius, Schubert, Wolf en Poulenc.

Liedrecital, 22-1-2018 23:15
2 opmerkingen