ti guarda dal Grande Inquisitor

Das Lied 2017 Preisträgerkonzert in Heidelberg

In 2009 heeft Thomas Quasthoff de tweejaarlijkse zangwedstrijd "Das Lied" opgericht. De eerste vier edities vonden plaats in Berlijn, in 2017 verhuisde de wedstrijd naar Heidelberg. De drie zangers en de twee pianisten die vorige maand in de prijzen vielen, gaven deze voormiddag hun "Preisträgerkonzert" in de Heidelberger Stadthalle.

Foto
foto © Christian Steiner

Das Lied is uiteraard een zangwedstrijd voor liedzangers. De verschillende rondes zijn trouwens nog altijd te herbekijken op het YouTube-kanaal van de wedstrijd. Er zijn geen opgelegde werken, maar wel verplichte componisten. Dit jaar moesten de zangers liederen van Schubert, Schumann en Wolfgang Rihm aanbieden. Dat waren tevens de componisten die we tijdens het concert te horen kregen, elke zanger zong een kort programma van 20 à 25 minuten.

De Duitse bariton Samuel Hasselhorn ging lopen met de eerste prijs. Wij hebben hem al kunnen horen in deSingel. Vandaag werd hij begeleid door Renate Rohlfing. In vergelijking met twee jaar geleden is zijn stem steviger geworden, zonder in te boeten aan expressiviteit. De Schumann-ballade Belsazar was kippenvelmateriaal. Am Tage Aller Seelen kreeg een mooie integere sfeer. Zijn Erlkönig is nog iets teveel uitgeacteerd, maar staat er wel op vocaal vlak.

Foto
foto © Martin Walz

De Amerikaanse mezzo Clara Osowski eindigde tweede. Ze werd door Anna Anstett begeleid, die de pianistenprijs kreeg. Ze heeft een mooie lyrische mezzo, die nog vrij sopraanachtig klinkt. Vooral haar Schumann was ontroerend mooi met de twee Maria Stuart-liederen Abschied von Frankreich en Gebet. Het enige probleem met haar liedkeuze was dat ze allemaal dezelfde sfeer hebben. De uitzondering was Schuberts Memnon dat vol subtiliteiten vertolkt werd.

De Ijslandse bariton Jóhann Kristinsson was niet alleen derde, maar kaapte ook de publieksprijs weg. Ik kan best begrijpen waarom... hij heeft een mooie stem (die soms nog wat ongepolijst overkomt), maar hij heeft ook een goede communicatie met het publiek. Hij werd begeleid door de tweede pianistenlaureaat Victoria Guerrero, die ik persoonlijk de beste pianiste van de drie vond.

Ik kan perfect leven met de keuze van deze drie laureaten. Het zijn stuk voor stuk zangers die ik met plezier in een avondvullend liedrecital wil horen.

Publicatie: zondag 9 april 2017 @ 18:07
Rubriek: Liedrecital

Recent RSS feed

Benjamin Appl in het Paleis der Academiën

Oorspronkelijk zouden Benjamin Appl en James Baillieu hun liedrecital in het Brussels Conservatorium geven. Maar de staat van de zaal is ondertussen zodanig dat zelfs de artiesten beginnen te klagen en dus werd uitgeweken naar het Paleis der Academiën.

Liedrecital, 24-2-2018 22:40
0 opmerkingen

Maart 2018

Maart is de maand van het klara-festival, waar onder andere een concertante Pelléas et Mélisande in pianoversie op het programma staat. De Munt brengt het bekendste operatweeluik Cav-Pag en Opera Vlaanderen herneemt de Gürbaca-productie van Parsifal.

Toekomstmuziek, 24-2-2018 9:29
0 opmerkingen

Dietrich Henschel in de Munt

Vijf liederen voor en vijf liederen na de pauze was alles wat Dietrich Henschel gisteren zong in de Munt. Alles bij elkaar amper twintig minuten muziek... wat toch wel héél mager is voor een "liedrecital".

Liedrecital, 13-2-2018 17:04
3 opmerkingen

Petite Messe Solennelle in deSingel

Het is dit jaar een Rossini-jaar - hij overleed 150 jaar geleden - en deSingel begint dat jaar met een uitvoering van zijn Petite Messe Solennelle.

Oratorium, 10-2-2018 10:56
0 opmerkingen

Pelléas et Mélisande in Antwerpen

Pelléas et Mélisande behoort tot mijn absolute lievelingsopera's en ik keek dan ook vol verwachting uit naar de nieuwe productie bij Opera Vlaanderen. Het is een visueel mooie productie geworden, maar vocaal bleef ik toch enigszins op mijn honger zitten.

Opera, 3-2-2018 10:40
13 opmerkingen

Carmen in Luik

De Opera van Luik blijft volharden in de boosheid door ook lange opera's zoals Carmen pas om 20 uur te laten beginnen. Het werd bijgevolg weer een bijna-nachtvoorstelling, des te meer omdat de voorstelling met meer dan 20 minuten vertraging begon omdat het orkest moest wachten op de harpiste...

Opera, 31-1-2018 9:13
8 opmerkingen

Februari 2018

In februari staat vooral de nieuwe productie van Pelléas et Mélisande bij Opera Vlaanderen in de schijnwerpers. In Luik brengen ze met Le domino noir een rariteit. Bij de recitals kijk ik vooral uit naar Benjamin Appl die zijn Heimat-CD in het Brussels Conservatorium voorstelt.

Toekomstmuziek, 26-1-2018 18:03
0 opmerkingen