ti guarda dal Grande Inquisitor

Thomas Quasthoff in Heidelberg

Vijf jaar geleden stopte Thomas Quasthoff met zingen. Het was slechts een kwestie van tijd vooraleer hij weer op het recitalpodium zou kruipen en zijn prachtige stem zou inzetten voor de vertolking van Melodramen. Vandaag was het zover, weer samen met Justus Zeyen, in het Theater Heidelberg.

Foto

We hebben recent het Melodram-genre leren kennen dankzij Dietrich Henschel en Strauss' "Enoch Arden". Ter herinnering... een Melodram is de combinatie van een gedeclameerde tekst en een (piano)begeleiding. Net zoals tijdens zijn liedrecitals blijft Quasthoff nog altijd een stemvirtuoos, ook met het gesproken woord.

Het eerste deel van het recital doken ze in het romantische repertoire van de 19de eeuw. Schumanns Ballade vom Heideknaben is een nachtmerrie waarbij Quasthoff zich volledig kan uitleven in de stemmen van de knaap, zijn meester en de herder die hem vermoordt. Schön Hedwig is een middeleeuwse huwelijksballade, die positiever afloopt. Net zoals in zijn liederen verliest Franz Liszt ook soms de pedalen in zijn Melodramen. Leonore is één van die lange vertellingen, waar de pianovirtuoos in Liszt de bovenhand haalt en de tekst soms in de verdrukking komt.

Na de pauze stond Die Weise von Liebe und Tod des Cornets Christoph Rilke op het programma in de versie van Viktor Ullmann. Dit kortverhaal van Rainer Maria Rilke is ook een ridderverhaal. Het is de kroniek van de vaandeldrager Christophe Rilke die in een Hongaarse veldslag tegen de Turken zijn brandende vaandel probeert te redden, maar daarbij sneuvelt.

Het verhaal over de zinloosheid van de dood moet Ullmann ongetwijfeld aangesproken hebben toen hij deze tekst van muziek voorzag in het concentratiekamp Theresienstadt. Het is een heel mooi werk, dat muzikaal veel meer in evenwicht is dan bijvoorbeeld de Liszt-Melodramen. Er hangt een contemplatieve sfeer over het werk waarbij ik me niet kon ontdoen van de omstandigheden waarin Ullmann het schreef. Bijvoorbeeld in het tweede deel "Reiten, reiten, reiten" hoor je in de piano de ruiters... maar tevens de rammelende treinen naar Auschwitz, waar Ullmann een paar maanden later zou sterven.

Tot slot mocht het bekendste Melodram van allemaal als bisnummer niet ontbreken: Schuberts Abschied von der Erde, dat ik trouwens twintig jaar geleden voor het eerste hoorde... als bisnummer van Quasthoff en Zeyen bij hun debuut bij de Schubertiade. En daarmee is de cirkel rond.

Publicatie: zaterdag 8 april 2017 @ 21:31
Rubriek: Liedrecital

Recent RSS feed

La favorite in Luik

Donizetti's La favorite behoort niet echt tot het ijzeren repertoire. Maar na de voorstelling bij het Beierse operafestival is het wel uitzonderlijk om in hetzelfde jaar een tweede productie mee te maken. Maar net zoals de Münchense liet ook de Luikse productie te wensen over.

Opera, 23-11-2017 21:52
0 opmerkingen

Roman Trekel in deSingel

We zijn al aan het laatste "echte" liedrecital in deSingel dit seizoen. De bariton Roman Trekel en pianist Jan Philip Schulze brachten Brahms' zelden uitgevoerde cyclus Die schöne Magelone.

Liedrecital, 19-11-2017 10:38
0 opmerkingen

Lucio Silla in de Munt

Toen Peter De Caluwe tien jaar geleden zijn eerste seizoen voorstelde, vermeldde hij dat hij de vier opera's seria van Mozart wilde opvoeren. Clemenza, Idomeneo en Mitridate hebben we al gehad. Met de nieuwe productie van Lucio Silla is het kwartet nu volledig.

Opera, 8-11-2017 16:47
3 opmerkingen

Karine Deshayes in de Munt

Voor het tweede Muntrecital dit seizoen stonden er drie artiesten op het podium. Naast de mezzo Karine Deshayes en de pianist Tristan Pfaff, deed ook de klarinettist Philippe Berrod mee... en dat kan maar één ding betekenen...

Liedrecital, 6-11-2017 22:53
0 opmerkingen

Margherita in Wexford

Zoals eerder deze week reeds vermeld, staat het Wexford Opera Festival bekend voor het opvoeren van onbekende werken. Mijn laatste voorstelling deze week valt volledig in die categorie... het "melodramma semiserio" Margherita van de mij totaal onbekende Italiaanse componist Jacopo Foroni.

Opera, 5-11-2017 11:38
0 opmerkingen

La scala di seta in Wexford

Het laatste ShortWork dat in Wexford opgevoerd werd, is La scala di seta. De relatief korte Rossini-farsa vraagt slechts zes zangers is dus ideaal voor de namiddagvoorstelling in het Whites Hotel, uitgevoerd met de pianobegeleiding van Tina Chang.

Opera, 4-11-2017 8:54
0 opmerkingen

Risurrezione in Wexford

Franco Alfano is vooral bekend als de componist die Puccini's Turandot voltooide. Zangers als Placido Domingo en Roberto Alagna brachten recent wel zijn Cyrano de Bergerac terug onder de aandacht, maar (van) zijn Risurrezione had ik nog nooit gehoord.

Opera, 3-11-2017 10:28
6 opmerkingen

Rigoletto in Wexford

Dé vraag vooraf was hoe ze Rigoletto tot ongeveer een uur kunnen inkorten als één van de ShortWorks bij het Wexford Opera Festival. Dat is dus niet echt gelukt, uiteindelijk duurde de voorstelling meer dan anderhalf uur zonder pauze.

Opera, 2-11-2017 19:38
0 opmerkingen

Dubliners in Wexford

Het Wexford Opera Festival presenteert elke namiddag zogenaamde ShortWorks in de congreszaal van het Whites Hotel. Een voorstelling duurt ongeveer een uur en is bezet met jonge zangers. Vandaag was een creatie te horen... Dubliners van Andrew Synnott.

Opera, 1-11-2017 21:34
1 opmerking

Medea in Wexford

Na zes jaar ben ik nog eens in Wexford voor hun jaarlijks operafestival, dat ondertussen aan zijn 66ste editie toe is. Het Festival staat bekend voor haar programmatie van onbekende opera's, alhoewel de openingsproductie - Cherubini's Medea - toch geen echte rariteit meer is.

Opera, 1-11-2017 10:53
0 opmerkingen

November 2017

Cecilia Bartoli heeft een nieuwe CD uit en daar hoort een toernee bij die haar in november ook weer naar het PSK brengt. In de Vlaamse en Waalse Opera staat Franse Donizetti op het programma: in Gent wordt de productie van Le duc d'Albe hernomen, in Luik spelen ze La favorite. Bij de liedrecitals kijk ik vooral uit naar "Die Schöne Magelone" door Roman Trekel.

Toekomstmuziek, 30-10-2017 18:16
0 opmerkingen