ti guarda dal Grande Inquisitor

Das Lied von der Erde in Heidelberg

Het "Musikfestival Heidelberger Frühling" bestaat al geruime tijd, maar sinds vorig jaar hebben ze in het festival een mini-festival "Neuland.Lied" opgenomen... vier dagen gewijd aan het Lied in al zijn facetten.

Foto

Gisteren ging het festival van start in de Stadthalle met het - qua dimensies - grootste lied van allemaal, Mahlers Das Lied von der Erde. Eerder dit jaar heb ik "Das Lied" nog gehoord in de kamermuziekversie van Schoenberg in Parijs. Deze keer was het de volle orkestversie met de Deutsche Staatsphilharmonie Rheinland-Pfalz onder leiding van Christian Reif.

Vanuit het liedstandpunt blijft deze versie problematisch. Zangers moeten constant opboksen tegen het orkest, waarbij vooral de tenor het moet ontgelden. Toby Spence heeft wel niet de grootste stem, maar zijn heldere tenor projecteert goed zodat hij niet helemaal verdrinkt in Das Trinklied vom Jammer der Erde. In Von der Jugend krijgt hij iets meer ademruimte om het Chinees tafereeltje rond een porseleinen paviljoen te evoceren. Tijdens Der Trunkene im Frühling was Christian Reif iets te enthousiast waardoor hij zijn dirigeerstokje de zaal in katapulteerde...

Michelle DeYoung heeft een knoert van een stem die nooit echt in de problemen komt. Het enige problematische moment was tijdens het middendeel van Von der Schönheit toen Reif zo'n snel tempo nam dat het fysisch onmogelijk was om de tekst gezongen te krijgen. Haar Duits is wel niet perfect, maar voldeed. Haar vertolking van Der Abschied was vooral vocaal indrukwekkend. Ze zingt onwaarschijnlijk lange frases in één adem, de warme klanken van cello's en fagotten stromen uit haar keel. Het ene mezza voce is al mooier dan het andere met als hoogtepunt de herhaalde "Ewig" op het einde van het lied, telkens een fractie stiller. Maar ondanks al die vocale schoonheid bereikt ze niet de expressieve diepgang die Bernarda Fink in Parijs wel ten toon spreidde.

Publicatie: vrijdag 7 april 2017 @ 9:08
Rubriek: Concert

Recent RSS feed

Emöke Baráth in het Conservatorium

Wie herinnert zich Emöke Baráth nog ? Vier jaar geleden was ze finaliste van de Elisabethwedstrijd, maar ze viel niet in de prijzen. Gisteren was ze terug in Brussel voor een barokconcert in de vrij frisse concertzaal van het Brussels Muziekconservatorium.

Concert, 17-1-2018 17:24
0 opmerkingen

Tobias Berndt in het PSK

Oorspronkelijk zou Thomas E. Bauer gisteren een Bach-concert zingen in het PSK. Wegens ziekte moest hij afzeggen en werd hij vervangen door de bariton Tobias Berndt. Christoph Spering dirigeerde "Das Neue Orchester". Het programma bleef ongewijzigd met twee van de bekendste Bach-cantates voor solo-bas, en tussendoor Bachs Orkestsuite nr. 1 (BWV 1066).

Concert, 14-1-2018 8:59
0 opmerkingen

Hommage aan Alberto Zedda in Antwerpen

Alberto Zedda zou deze week 90 jaar geworden zijn. Het verjaardagsfeestje van Opera Vlaanderen werd een eerbetoon aan de vorig jaar overleden dirigent door negen zangers, het operakoor en dirigent Donato Renzetti. Voor de gelegenheid weken ze uit naar de Koningin Elisabethzaal.

Concert, 7-1-2018 10:17
2 opmerkingen

Januari 2018

De Munt opent het nieuwe jaar met een origineel tweeluik - Il prigioniero en Das Gehege - in een regie van Andrea Breth. Opera Vlaanderen speelt Falstaff in Gent. In Luik brengen ze een nieuwe productie van Carmen. In 2018 zijn er "ronde" verjaardagen van Gounod, Rossini, Debussy en Bernstein. De kans dat we veel Porpora of Lecocq te horen zullen krijgen, lijkt me dan weer vrij klein.

Toekomstmuziek, 1-1-2018 10:39
0 opmerkingen

Yevgenij Onegin in Dortmund

Yevgenij Onegin is één van mijn favoriete opera's. Voor mijn laatste voorstelling van 2017 keek ik dan ook uit naar de nieuwe productie in Dortmund... een slabakkende dirigent Gabriel Feltz gooide echter roet in het eten.

Opera, 31-12-2017 9:10
0 opmerkingen

Hamlet in Krefeld

Hamlet van Ambroise Thomas behoort tot de zelden opgevoerde Franse opera's. De opera van Krefeld brengt een mooie nieuwe productie van Helen Malkowsky met een middelmatige bezetting.

Opera, 30-12-2017 9:58
0 opmerkingen

Maria Stuarda in Duisburg

De Rheinoper van Duisburg brengt een nieuwe productie van Maria Stuarda in een regie van Guy Joosten. Het is niet zijn meest geďnspireerde creatie geworden...

Opera, 29-12-2017 9:45
0 opmerkingen

Rigoletto in Luik

Dit jaar geen eindejaarsoperette in Luik, maar een herneming van Rigoletto in de negentiende eeuwse enscenering van Stefano Mazzonis di Pralafera.

Opera, 27-12-2017 9:37
1 opmerking

Dialogues des Carmélites in de Munt

Dialogues des Carmélites behoort tot het Franse standaardrepertoire van de twintigste eeuw. Het was dan ook verrassend om te ontdekken dat de opera niet meer opgevoerd werd in de Munt sinds de Belgische creatie in 1959. Maar met de productie van Olivier Py en onder de muzikale leiding van Alain Altinoglu brengt de Munt meteen één van de beste Muntproducties van de afgelopen tien jaar...

Opera, 20-12-2017 16:58
11 opmerkingen

Falstaff in Antwerpen

Opera Vlaanderen haalt voor de eindejaarsperiode het ultieme meesterwerk van Verdi boven. De nieuwe productie van Falstaff is interessant, maar op vocaal vlak rammelt er vanalles.

Opera, 14-12-2017 8:38
13 opmerkingen