ti guarda dal Grande Inquisitor

Twee Caballero-zarzuela's in Madrid

Heel af en toe krijgen we in onze contreien wel eens een operette te horen, maar zarzuela is een genre dat niet buiten de Spaanse grenzen geraakt. In het Teatro de la Zarzuela werden talloze zarzuela's gecreëerd, waaronder ook La viejecita. Het is een eenakter die aangevuld werd met Château Margaux.

Foto
Luisa, koor (foto © Javier del Real)

De regisseur Lluís Pasqual herwerkte de twee zarzuela's van Manuel Fernández Caballero tot één doorlopende voorstelling zonder pauze. Hij verplaatst alles naar een radiostudio in de jaren '50 waar een zarzuela-programma gemaakt wordt. Het eerste deel is een zangwedstrijd tussen Angelita en Manuel. Dat maakt het mogelijk om de nummers uit Château Margaux op te voeren zonder de hele plot errond.

Angelita zingt haar Romanza, Manuel zingt het hilarische "Viva Sevilla y Galicia". De uitslag is onbeslist en na een duet wordt Angelita als winnaar uitgeroepen. De prijs is dat ze de Château Margaux-wals als reclamespot voor de wijn mag inzingen. Tussendoor worden (vermoedelijk authentieke) reclamespots uitgevoerd. Alles wordt door de radiopresentator met veel enthousiasme aan elkaar gepraat.

Voor het tweede deel van de uitzending wordt een radio-uitvoering gegeven van La viejecita. Tijdens de eerste scène blijven we in de radiostudio... de plot wordt verteld, afgewisseld met de koren en de aria's. Voor de tweede scène verdwijnt de radiostudio, een majestueuze trap rond het orkest (dat achteraan op het podium zit) geeft aan dat we op het bal ten huize van de Markies zijn.

De ster van de avond was Ruth Iniesta die de rollen van Angelita en Luisa zong. Ze heeft een mooie lyrische sopraan, die wel nog wel wat hard klinkt in de hoogte. Emilio Sánchez was een goede Manuel. De rol van Carlos, oftwel "la viejecita", werd oorspronkelijk als een travestierol gecomponeerd. Naar verluidt, wordt Carlos tegenwoordig meestal door een tenor gezongen... gisteren zong de bariton Ricardo Velásquez de rol. Hij heeft niet de grootste stem en de tessituur van Carlos brengt hem soms in problemen.

Wie ooit in Madrid is, kan ik zeker aanraden om ook eens de programmatie van het Teatro de la Zarzuela te bekijken. Het is een charmant theater - qua sfeer vergelijkbaar met de Parijse Opéra-Comique of de Weense Volksoper - waar je repertoire kan horen dat je nergens anders hoort (en ondertussen hebben ze ook Engelse boventitels)... voor een fractie van de prijs die je in het Teatro Real betaalt.

Publicatie: zondag 2 april 2017 @ 8:59
Rubriek: Operette

Recent RSS feed

Roman Trekel in deSingel

We zijn al aan het laatste "echte" liedrecital in deSingel dit seizoen. De bariton Roman Trekel en pianist Jan Philip Schulze brachten Brahms' zelden uitgevoerde cyclus Die schöne Magelone.

Liedrecital, 19-11-2017 10:38
0 opmerkingen

Lucio Silla in de Munt

Toen Peter De Caluwe tien jaar geleden zijn eerste seizoen voorstelde, vermeldde hij dat hij de vier opera's seria van Mozart wilde opvoeren. Clemenza, Idomeneo en Mitridate hebben we al gehad. Met de nieuwe productie van Lucio Silla is het kwartet nu volledig.

Opera, 8-11-2017 16:47
3 opmerkingen

Karine Deshayes in de Munt

Voor het tweede Muntrecital dit seizoen stonden er drie artiesten op het podium. Naast de mezzo Karine Deshayes en de pianist Tristan Pfaff, deed ook de klarinettist Philippe Berrod mee... en dat kan maar één ding betekenen...

Liedrecital, 6-11-2017 22:53
0 opmerkingen

Margherita in Wexford

Zoals eerder deze week reeds vermeld, staat het Wexford Opera Festival bekend voor het opvoeren van onbekende werken. Mijn laatste voorstelling deze week valt volledig in die categorie... het "melodramma semiserio" Margherita van de mij totaal onbekende Italiaanse componist Jacopo Foroni.

Opera, 5-11-2017 11:38
0 opmerkingen

La scala di seta in Wexford

Het laatste ShortWork dat in Wexford opgevoerd werd, is La scala di seta. De relatief korte Rossini-farsa vraagt slechts zes zangers is dus ideaal voor de namiddagvoorstelling in het Whites Hotel, uitgevoerd met de pianobegeleiding van Tina Chang.

Opera, 4-11-2017 8:54
0 opmerkingen

Risurrezione in Wexford

Franco Alfano is vooral bekend als de componist die Puccini's Turandot voltooide. Zangers als Placido Domingo en Roberto Alagna brachten recent wel zijn Cyrano de Bergerac terug onder de aandacht, maar (van) zijn Risurrezione had ik nog nooit gehoord.

Opera, 3-11-2017 10:28
6 opmerkingen

Rigoletto in Wexford

Dé vraag vooraf was hoe ze Rigoletto tot ongeveer een uur kunnen inkorten als één van de ShortWorks bij het Wexford Opera Festival. Dat is dus niet echt gelukt, uiteindelijk duurde de voorstelling meer dan anderhalf uur zonder pauze.

Opera, 2-11-2017 19:38
0 opmerkingen

Dubliners in Wexford

Het Wexford Opera Festival presenteert elke namiddag zogenaamde ShortWorks in de congreszaal van het Whites Hotel. Een voorstelling duurt ongeveer een uur en is bezet met jonge zangers. Vandaag was een creatie te horen... Dubliners van Andrew Synnott.

Opera, 1-11-2017 21:34
1 opmerking

Medea in Wexford

Na zes jaar ben ik nog eens in Wexford voor hun jaarlijks operafestival, dat ondertussen aan zijn 66ste editie toe is. Het Festival staat bekend voor haar programmatie van onbekende opera's, alhoewel de openingsproductie - Cherubini's Medea - toch geen echte rariteit meer is.

Opera, 1-11-2017 10:53
0 opmerkingen

November 2017

Cecilia Bartoli heeft een nieuwe CD uit en daar hoort een toernee bij die haar in november ook weer naar het PSK brengt. In de Vlaamse en Waalse Opera staat Franse Donizetti op het programma: in Gent wordt de productie van Le duc d'Albe hernomen, in Luik spelen ze La favorite. Bij de liedrecitals kijk ik vooral uit naar "Die Schöne Magelone" door Roman Trekel.

Toekomstmuziek, 30-10-2017 18:16
0 opmerkingen