ti guarda dal Grande Inquisitor

Graham Johnson in deSingel

Na zijn lezing-recitals over Fauré en Schubert is Graham Johnson terug in deSingel voor een reeks over de liederen van Francis Poulenc. Gewoonlijk brengt hij een paar jonge zangers mee om een en ander te illustreren. Dat was deze keer ook het geval met de bariton Jonathan McGovern. Maar als het over Poulenc gaat dan mocht Felicity Lott, Poulencienne par excellence, niet ontbreken.

Foto
foto © Christina Raphaelle

Johnsons liefde voor Poulenc gaat terug tot begin de jaren '70 toen Flott en hij nog master classes gevolgd hebben bij de bariton Pierre Bernac. Dat Poulenc hen nauw aan het hart ligt, wordt heel snel duidelijk. Johnson vertelt honderduit over het leven van Poulenc, het Parijs van de jaren '20 en '30, Poulencs voorkeur voor dichters uit de 20ste eeuw, ... en dat alles zonder spiekbriefjes. Het eerste deel tot de pauze liep zelfs al een half uur uit. In dit eerste lezing-recital behandelde hij de liederen tot 1940... van een nonsens-lied als Honoloulou tot het serieuze werk met de Eluard-liederen van Tel jour telle nuit. In tegenstelling tot vorige lezingen werden alle liederen (op één na) volledig uitgevoerd.

Het is al meer dan zeven jaar geleden dat ik Felicity Lott nog gehoord heb, dat was bij Hélène aux Enfers in de Munt. Zeggen dat haar stem de tand des tijds ongeschonden doorstaan heeft, zou de waarheid geweld aandoen. Aanvankelijk klonk haar stem nog breekbaar in de Cocteau-liederen van Cocardes en kraken haar lage noten als een oude plaat. De rest van haar stem klinkt nog onwaarschijnlijk goed, inclusief ragfijne piano's. Het slot van Les chemins de l'amour, waarmee de avond afgesloten werd, zong ze met een prachtig messa di voce en een heel traag uitstervend diminuendo.

Foto
foto © Benjamin Ealovega

Maar bij Poulenc gaat het in de eerste plaats over frasering en tekstbegrip. En daarin blijft ze ongeëvenaard. Met Hier zorgde ze voor een eerste ontroerend moment. En met Tel jour telle nuit hielt ze iedereen in de ban, van Bonne journée tot een doorleefde Nous avons fait la nuit.

Ook Jonathan McGovern is een zeer geëngageerde Poulenc-vertolker. Hij heeft een mooie lyrische bariton, die aanvankelijk wat tenoraal klinkt, en zingt met een uitstekende Franse dictie en tekstprojectie. Zijn gelaatsuitdrukkingen onderstrepen wat hij zingt in liederen uit Le bestiaire of de aangebrande Chansons gaillardes. Een zanger die ik zeker wil terughoren in een "echt" recital.

Publicatie: zondag 12 februari 2017 @ 10:28
Rubriek: Liedrecital

Recent RSS feed

Graham Johnson in deSingel

Stéphane Degout in het Conservatorium

Voor het recital van Stéphane Degout en Cédric Tiberghien week de Munt deze keer uit naar de zaal van het Brussels Conservatorium... een ijskoud Conservatorium.

Liedrecital, 9-2-2017 19:29
0 opmerkingen

Simon Boccanegra in Antwerpen

Ik reken Simon Boccanegra tot één van mijn favoriete Verdi-opera's. Maar ondanks het feit dat het een "late" Verdi (toch de herziene Boito-versie) en een politiek-getinte opera is, wordt hij verrassend weinig opgevoerd. Maar de nieuwe productie van Opera Vlaanderen heeft een meer dan behoorlijke bezetting en het koor en orkest schitteren onder de leiding van Alexander Joel. Een absolute must voor alle Verdi-fanaten.

Opera, 6-2-2017 18:18
8 opmerkingen

Matthias Goerne in het PSK

Matthias Goerne was deze week drie avonden in het PSK met de drie Schubert-liedcycli. Aangezien ik me te vaak erger aan hoe hij de laatste jaren recitals brengt, heb ik me beperkt tot het laatste optreden van de drie.

Liedrecital, 4-2-2017 22:47
3 opmerkingen

Madama Butterfly in het Muntpaleis

Het is amper te geloven dat het al van 1980 geleden is dat een repertoirestuk als Madama Butterfly nog in de Munt te horen was. Deze week ging de nieuwe productie van Kirsten Dehlholm in het Muntpaleis in première.

Opera, 2-2-2017 17:15
4 opmerkingen

La damnation de Faust in Luik

De opera van Luik heeft Ruggero Raimondi nog eens uitgenodigd als regisseur. Maar de nieuwe productie van La damnation de Faust is zowel scenisch als vocaal geen hoogvlieger.

Opera, 1-2-2017 16:51
0 opmerkingen

Lohengrin in Parijs

Dé vraag de afgelopen maanden in Parijs was... komt hij of komt hij niet ? Die "hij" is natuurlijk Jonas Kaufmann, die ongeveer vier maanden alle optredens afgezegd had tot zijn stembanden genezen waren van een gescheurd bloedvaatje. Maar hij was dus in Parijs voor hun nieuwe Lohengrin-productie (weliswaar afkomstig van de Scala).

Opera, 31-1-2017 10:45
2 opmerkingen

Das Lied von der Erde in Parijs

De "Biennale de l'art vocal" werd gisteren afgesloten met Das Lied von der Erde in de concertzaal van de Cité de la musique. Mahlers buitenmaats "lied" werd voorafgegaan door Schönbergs Eerste Kamersymfonie, uitgevoerd door het Orchestre de chambre de Paris onder leiding van Douglas Boyd.

Concert, 30-1-2017 8:52
0 opmerkingen

Blauwbaards Burcht in Parijs

Van Antwerpen tot Hamburg worden nieuwe concertzalen ingehuldigd. Parijs heeft met de Philharmonie sinds twee jaar ook een nieuwe zaal, gelegen naast het "Cité de la Musique" (dat herdoopt werd tot het saaie "Philharmonie 2"). Gisteren hoorde ik er een concertante uitvoering van Bartoks Blauwbaards Burcht.

Opera, 29-1-2017 15:02
0 opmerkingen

Februari 2017

In februari staan er vrij veel liedrecitals op het programma met Matthias Goerne die de drie Schubertcycli zal zingen en Graham Johnson die een eerste Poulenc-lezing geeft in deSingel met o.a. Felicity Lott. Opera Vlaanderen brengt een nieuwe productie van Simon Boccanegra en de Munt programmeert met een concertante Pénélope een rariteit.

Toekomstmuziek, 26-1-2017 18:57
1 opmerking