ti guarda dal Grande Inquisitor

Madama Butterfly in het Muntpaleis

Het is amper te geloven dat het al van 1980 geleden is dat een repertoirestuk als Madama Butterfly nog in de Munt te horen was. Deze week ging de nieuwe productie van Kirsten Dehlholm in het Muntpaleis in première.

Foto
Cio-Cio-san (foto © Baus)

We hebben Kirsten Dehlholm leren kennen met haar enscenering van de Rachmaninov-Troika. Haar benadering van Madama Butterfly is even statisch, maar is in al zijn eenvoud van een verbluffende visuele schoonheid. Het enige decorelement is een Japans dak dat boven een volledig vrij podium zweeft. De kostuums gaan van een klassieke kimono voor Cio-Cio-san en Suzuki tot kleurrijke origami-kostuums voor de familie, waarbij ook een vleugje humor niet ontbreekt... met de buitenmaatse schoenen van Pinkerton of Prins Yamadori die als een soort Japanse pierrot gekleed is en, nadat een grote waaier achter hem openvouwt, zich ontpopt tot een protserige pauw.

In het Munt-magazine liet Dehlholm optekenen dat Cio-Cio-san "een geest wordt die haar verhaal steeds opnieuw moet vertellen om rust te vinden". De zangeres staat dan ook opgesteld aan de rand van het podium, terwijl ze op het podium vervangen wordt door een levensgrote pop. Ik vond dat in de eerste plaats vooral een gimmick. Als de pop vervangen zou worden door de zangeres zelf, dan zou dat de interactie met bijvoorbeeld Pinkerton of Sharpless ten goede komen en het geheel minder afstandelijk overkomen.

Roberto Rizzi Brignoli dirigeerde een tergend trage voorstelling, waarvan ik gisteren de tweede bezetting hoorde. Amanda Echalaz zong een paar jaar geleden Manon Lescaut in de Munt. Ik vond haar toen al problematisch en dat is er eigenlijk niet beter op geworden. Haar hoog register is kleurloos, met bijvoorbeeld een gedesintegreerd einde van "Un bel di", en haar stem klinkt bij momenten gewoon versleten. De rest van de bezetting is gelukkig beter met een degelijke Leonardo Caimi als Pinkerton, maar vooral de schitterende Sharpless van Aris Argiris.

Publicatie: donderdag 2 februari 2017 @ 17:15
Rubriek: Opera

Recent RSS feed

La favorite in Luik

Donizetti's La favorite behoort niet echt tot het ijzeren repertoire. Maar na de voorstelling bij het Beierse operafestival is het wel uitzonderlijk om in hetzelfde jaar een tweede productie mee te maken. Maar net zoals de Münchense liet ook de Luikse productie te wensen over.

Opera, 23-11-2017 21:52
0 opmerkingen

Roman Trekel in deSingel

We zijn al aan het laatste "echte" liedrecital in deSingel dit seizoen. De bariton Roman Trekel en pianist Jan Philip Schulze brachten Brahms' zelden uitgevoerde cyclus Die schöne Magelone.

Liedrecital, 19-11-2017 10:38
0 opmerkingen

Lucio Silla in de Munt

Toen Peter De Caluwe tien jaar geleden zijn eerste seizoen voorstelde, vermeldde hij dat hij de vier opera's seria van Mozart wilde opvoeren. Clemenza, Idomeneo en Mitridate hebben we al gehad. Met de nieuwe productie van Lucio Silla is het kwartet nu volledig.

Opera, 8-11-2017 16:47
3 opmerkingen

Karine Deshayes in de Munt

Voor het tweede Muntrecital dit seizoen stonden er drie artiesten op het podium. Naast de mezzo Karine Deshayes en de pianist Tristan Pfaff, deed ook de klarinettist Philippe Berrod mee... en dat kan maar één ding betekenen...

Liedrecital, 6-11-2017 22:53
0 opmerkingen

Margherita in Wexford

Zoals eerder deze week reeds vermeld, staat het Wexford Opera Festival bekend voor het opvoeren van onbekende werken. Mijn laatste voorstelling deze week valt volledig in die categorie... het "melodramma semiserio" Margherita van de mij totaal onbekende Italiaanse componist Jacopo Foroni.

Opera, 5-11-2017 11:38
0 opmerkingen

La scala di seta in Wexford

Het laatste ShortWork dat in Wexford opgevoerd werd, is La scala di seta. De relatief korte Rossini-farsa vraagt slechts zes zangers is dus ideaal voor de namiddagvoorstelling in het Whites Hotel, uitgevoerd met de pianobegeleiding van Tina Chang.

Opera, 4-11-2017 8:54
0 opmerkingen

Risurrezione in Wexford

Franco Alfano is vooral bekend als de componist die Puccini's Turandot voltooide. Zangers als Placido Domingo en Roberto Alagna brachten recent wel zijn Cyrano de Bergerac terug onder de aandacht, maar (van) zijn Risurrezione had ik nog nooit gehoord.

Opera, 3-11-2017 10:28
6 opmerkingen

Rigoletto in Wexford

Dé vraag vooraf was hoe ze Rigoletto tot ongeveer een uur kunnen inkorten als één van de ShortWorks bij het Wexford Opera Festival. Dat is dus niet echt gelukt, uiteindelijk duurde de voorstelling meer dan anderhalf uur zonder pauze.

Opera, 2-11-2017 19:38
0 opmerkingen

Dubliners in Wexford

Het Wexford Opera Festival presenteert elke namiddag zogenaamde ShortWorks in de congreszaal van het Whites Hotel. Een voorstelling duurt ongeveer een uur en is bezet met jonge zangers. Vandaag was een creatie te horen... Dubliners van Andrew Synnott.

Opera, 1-11-2017 21:34
1 opmerking

Medea in Wexford

Na zes jaar ben ik nog eens in Wexford voor hun jaarlijks operafestival, dat ondertussen aan zijn 66ste editie toe is. Het Festival staat bekend voor haar programmatie van onbekende opera's, alhoewel de openingsproductie - Cherubini's Medea - toch geen echte rariteit meer is.

Opera, 1-11-2017 10:53
0 opmerkingen

November 2017

Cecilia Bartoli heeft een nieuwe CD uit en daar hoort een toernee bij die haar in november ook weer naar het PSK brengt. In de Vlaamse en Waalse Opera staat Franse Donizetti op het programma: in Gent wordt de productie van Le duc d'Albe hernomen, in Luik spelen ze La favorite. Bij de liedrecitals kijk ik vooral uit naar "Die Schöne Magelone" door Roman Trekel.

Toekomstmuziek, 30-10-2017 18:16
0 opmerkingen