ti guarda dal Grande Inquisitor

La damnation de Faust in Luik

De opera van Luik heeft Ruggero Raimondi nog eens uitgenodigd als regisseur. Maar de nieuwe productie van La damnation de Faust is zowel scenisch als vocaal geen hoogvlieger.

Foto
Faust (foto © Lorraine Wauters)

Oorspronkelijk zou Marc Laho de titelrol zingen, maar wegens ziekte werd hij vervangen door Paul Groves. Groves is een doorwinterde Damnation-Faust... ik heb hem bijvoorbeeld voor het eerst in deze rol gehoord in Salzburg toen Mortier daar eind de jaren '90 de scepter zwaaide. Na al die jaren is hij nog altijd een goede Faust, al beginnen de hoge noten moeilijk en onzuiver te worden, vooral in het duet "Ange adoré". Zijn stem is wel krachtiger geworden waardoor "Nature immense" wat meer gewicht heeft.

Nino Surguladze is een totale misbezetting als Marguerite. Ze zingt onder andere in een onverstaanbare taal. Ze heeft een dramatische in plaats van de meer gebruikelijke lyrische mezzo. Een ander maakt dat bijvoorbeeld "D'amour l'ardente flamme" meer als een Amneris op oorlogspad klinkt dan als een verliefd jong meisje. Ildebrando D'Arcangelo heeft het potentieel om een goede Méphistophélès te worden. Hij heeft een prachtig timbre, maar als duivel is hij "te duivels" en weinig de elegante verleider. Zijn Frans is ook nog voor verbetering vatbaar.

De enscenering van Raimondi is vrij bizar. Het decor bestaat uit een staketsel waar de zangers op en aflopen. Dat gebeurt allemaal achter een gaas waarop video's, foto's of schilderijen geprojecteerd worden wat de actie omfloerst. Het ziet er allemaal vrij rommelig uit en het is nooit duidelijk welke richting hij uit wil.

Publicatie: woensdag 1 februari 2017 @ 16:51
Rubriek: Opera

Recent RSS feed

Benjamin Appl in het Paleis der Academiën

Oorspronkelijk zouden Benjamin Appl en James Baillieu hun liedrecital in het Brussels Conservatorium geven. Maar de staat van de zaal is ondertussen zodanig dat zelfs de artiesten beginnen te klagen en dus werd uitgeweken naar het Paleis der Academiën.

Liedrecital, 24-2-2018 22:40
0 opmerkingen

Maart 2018

Maart is de maand van het klara-festival, waar onder andere een concertante Pelléas et Mélisande in pianoversie op het programma staat. De Munt brengt het bekendste operatweeluik Cav-Pag en Opera Vlaanderen herneemt de Gürbaca-productie van Parsifal.

Toekomstmuziek, 24-2-2018 9:29
0 opmerkingen

Dietrich Henschel in de Munt

Vijf liederen voor en vijf liederen na de pauze was alles wat Dietrich Henschel gisteren zong in de Munt. Alles bij elkaar amper twintig minuten muziek... wat toch wel héél mager is voor een "liedrecital".

Liedrecital, 13-2-2018 17:04
3 opmerkingen

Petite Messe Solennelle in deSingel

Het is dit jaar een Rossini-jaar - hij overleed 150 jaar geleden - en deSingel begint dat jaar met een uitvoering van zijn Petite Messe Solennelle.

Oratorium, 10-2-2018 10:56
0 opmerkingen

Pelléas et Mélisande in Antwerpen

Pelléas et Mélisande behoort tot mijn absolute lievelingsopera's en ik keek dan ook vol verwachting uit naar de nieuwe productie bij Opera Vlaanderen. Het is een visueel mooie productie geworden, maar vocaal bleef ik toch enigszins op mijn honger zitten.

Opera, 3-2-2018 10:40
13 opmerkingen

Carmen in Luik

De Opera van Luik blijft volharden in de boosheid door ook lange opera's zoals Carmen pas om 20 uur te laten beginnen. Het werd bijgevolg weer een bijna-nachtvoorstelling, des te meer omdat de voorstelling met meer dan 20 minuten vertraging begon omdat het orkest moest wachten op de harpiste...

Opera, 31-1-2018 9:13
8 opmerkingen

Februari 2018

In februari staat vooral de nieuwe productie van Pelléas et Mélisande bij Opera Vlaanderen in de schijnwerpers. In Luik brengen ze met Le domino noir een rariteit. Bij de recitals kijk ik vooral uit naar Benjamin Appl die zijn Heimat-CD in het Brussels Conservatorium voorstelt.

Toekomstmuziek, 26-1-2018 18:03
0 opmerkingen