ti guarda dal Grande Inquisitor

Blauwbaards Burcht in Parijs

Van Antwerpen tot Hamburg worden nieuwe concertzalen ingehuldigd. Parijs heeft met de Philharmonie sinds twee jaar ook een nieuwe zaal, gelegen naast het "Cité de la Musique" (dat herdoopt werd tot het saaie "Philharmonie 2"). Gisteren hoorde ik er een concertante uitvoering van Bartoks Blauwbaards Burcht.

Foto

De Philharmonie is een indrukwekkend gebouw, waarvan de bouwkosten uiteraard de pan uitswingden (van ca. 170 naar bijna 400 miljoen euro). En zelfs dan lijkt het gebouw nog altijd niet af te zijn. De foyerruimte op het parterre-niveau is een desolate vlakte... er is zelfs geen vestiaire, bar of toiletten.

Maar het gaat hem uiteraard om de concertzaal, genaamd "Grande salle Pierre Boulez". De zaal ziet eruit alsof de ontwerper tijdens een psychedelisch moment wat te lang in een lavalamp gestaard heeft. Het comfort van het publiek komt op de tweede plaats: de beenruimte is bemeten op een persoon kleiner dan 1m70. De akoestiek is wel mooi warm, maar de nagalmtijd lijkt me wat te groot te zijn voor opera-opvoeringen.

De eerste helft van het concert werd gevuld met twee relatief korte instrumentale stukken: de "San Francisco Polyphony" van Ligeti en "Stele" van Kurtág. Het "Ensemble intercontemporain" en het "Orchestre du Conservatoire de Paris" werden geleid door Matthias Pintscher. Maar het was mij uiteraard om Blauwbaards Burcht te doen.

Het werd een fenomenale uitvoering met twee kanjers van stemmen. John Relyea mag de opera openen met een gesproken proloog. Zijn resonante bas is wonderbaarlijk mooi. Zijn vertolking is een psychologisch meesterstukje waarin hij van de zelfverzekerde en arrogante Blauwbaard langzaam toegeeft aan Judith met als hoogtepunt zijn vergoeilijking van wat er zich achter de zevende deur bevindt. Judith werd even indrukwekkend gezongen door Michelle DeYoung. Ook zij komt op geen enkel moment in de problemen tegenover het machtige orkest. Ze leeft zich in in de rol en reageert op Blauwbaard als was het een semi-concertante uitvoering.

Een memorabele avond... ondanks de pijnlijke knieën.

Publicatie: zondag 29 januari 2017 @ 15:02
Rubriek: Opera

Recent RSS feed

Roman Trekel in deSingel

We zijn al aan het laatste "echte" liedrecital in deSingel dit seizoen. De bariton Roman Trekel en pianist Jan Philip Schulze brachten Brahms' zelden uitgevoerde cyclus Die schöne Magelone.

Liedrecital, 19-11-2017 10:38
0 opmerkingen

Lucio Silla in de Munt

Toen Peter De Caluwe tien jaar geleden zijn eerste seizoen voorstelde, vermeldde hij dat hij de vier opera's seria van Mozart wilde opvoeren. Clemenza, Idomeneo en Mitridate hebben we al gehad. Met de nieuwe productie van Lucio Silla is het kwartet nu volledig.

Opera, 8-11-2017 16:47
3 opmerkingen

Karine Deshayes in de Munt

Voor het tweede Muntrecital dit seizoen stonden er drie artiesten op het podium. Naast de mezzo Karine Deshayes en de pianist Tristan Pfaff, deed ook de klarinettist Philippe Berrod mee... en dat kan maar één ding betekenen...

Liedrecital, 6-11-2017 22:53
0 opmerkingen

Margherita in Wexford

Zoals eerder deze week reeds vermeld, staat het Wexford Opera Festival bekend voor het opvoeren van onbekende werken. Mijn laatste voorstelling deze week valt volledig in die categorie... het "melodramma semiserio" Margherita van de mij totaal onbekende Italiaanse componist Jacopo Foroni.

Opera, 5-11-2017 11:38
0 opmerkingen

La scala di seta in Wexford

Het laatste ShortWork dat in Wexford opgevoerd werd, is La scala di seta. De relatief korte Rossini-farsa vraagt slechts zes zangers is dus ideaal voor de namiddagvoorstelling in het Whites Hotel, uitgevoerd met de pianobegeleiding van Tina Chang.

Opera, 4-11-2017 8:54
0 opmerkingen

Risurrezione in Wexford

Franco Alfano is vooral bekend als de componist die Puccini's Turandot voltooide. Zangers als Placido Domingo en Roberto Alagna brachten recent wel zijn Cyrano de Bergerac terug onder de aandacht, maar (van) zijn Risurrezione had ik nog nooit gehoord.

Opera, 3-11-2017 10:28
6 opmerkingen

Rigoletto in Wexford

Dé vraag vooraf was hoe ze Rigoletto tot ongeveer een uur kunnen inkorten als één van de ShortWorks bij het Wexford Opera Festival. Dat is dus niet echt gelukt, uiteindelijk duurde de voorstelling meer dan anderhalf uur zonder pauze.

Opera, 2-11-2017 19:38
0 opmerkingen

Dubliners in Wexford

Het Wexford Opera Festival presenteert elke namiddag zogenaamde ShortWorks in de congreszaal van het Whites Hotel. Een voorstelling duurt ongeveer een uur en is bezet met jonge zangers. Vandaag was een creatie te horen... Dubliners van Andrew Synnott.

Opera, 1-11-2017 21:34
1 opmerking

Medea in Wexford

Na zes jaar ben ik nog eens in Wexford voor hun jaarlijks operafestival, dat ondertussen aan zijn 66ste editie toe is. Het Festival staat bekend voor haar programmatie van onbekende opera's, alhoewel de openingsproductie - Cherubini's Medea - toch geen echte rariteit meer is.

Opera, 1-11-2017 10:53
0 opmerkingen

November 2017

Cecilia Bartoli heeft een nieuwe CD uit en daar hoort een toernee bij die haar in november ook weer naar het PSK brengt. In de Vlaamse en Waalse Opera staat Franse Donizetti op het programma: in Gent wordt de productie van Le duc d'Albe hernomen, in Luik spelen ze La favorite. Bij de liedrecitals kijk ik vooral uit naar "Die Schöne Magelone" door Roman Trekel.

Toekomstmuziek, 30-10-2017 18:16
0 opmerkingen