ti guarda dal Grande Inquisitor

Die Blume von Hawaii in Dortmund

De "Berlijnse operettenkoning" Paul Abraham schreef rond 1930 een aantal succesvolle operettes. Die Blume von Hawaii is er daar één van, waar ik trouwens nog nooit eerder van gehoord had. Gisteren ging in de opera van Dortmund een nieuwe productie in première.

Foto
Jim Boy, Laya alias Suzanne Provence (foto © Björn Hickmann)

De productie werd omschreven als een "bühnenpraktische Rekonstruktion der Partitur". Ik dacht dat een operettepartituur en -libretto per definitie "bühnenpraktisch" is, maar soit. Misschien bedoelen ze daarmee dat ze een karakter toevoegen: Paul Abraham treedt zelf op en speelt tegelijkertijd de (spreek)rol van de Amerikaanse gouverneur in Hawaï. Dat geeft vooral de mogelijkheid om overbodige verwijzingen naar Abrahams biografie in het verhaal te verwerken. Hoe dan ook, Thomas Enzinger heeft een swingende regie gemaakt in een kleurrijk glitterdecor met overvloedige dansjes van choreograaf Ramesh Nair.

Maar het probleem van deze voorstelling is de muzikale kant: ze voeren deze operette uit als een musical. Naast een paar operazangers bestaat het gros van de bezetting uit musicalzangers. Iedereen wordt daarom op dezelfde manier zwaar versterkt. De textuur verdwijnt uit de stemmen, de balans wordt scheefgetrokken en het klankbeeld wordt van drie naar nul dimensies gereduceerd. Ze slagen er zelfs niet in om een ééndimensionaal stereo-geluid te produceren. Daarenboven was de versterking zo uitzinnig luid dat ik na tien minuten hoofdpijn had en blij was dat ik een uur later tijdens de pauze kon vluchten.

Een catastrofaal gemiste kans...

Publicatie: zondag 22 januari 2017 @ 8:52
Rubriek: Operette

Recent RSS feed

Maart 2018

Maart is de maand van het klara-festival, waar onder andere een concertante Pelléas et Mélisande in pianoversie op het programma staat. De Munt brengt het bekendste operatweeluik Cav-Pag en Opera Vlaanderen herneemt de Gürbaca-productie van Parsifal.

Toekomstmuziek, 24-2-2018 9:29
0 opmerkingen

Dietrich Henschel in de Munt

Vijf liederen voor en vijf liederen na de pauze was alles wat Dietrich Henschel gisteren zong in de Munt. Alles bij elkaar amper twintig minuten muziek... wat toch wel héél mager is voor een "liedrecital".

Liedrecital, 13-2-2018 17:04
3 opmerkingen

Petite Messe Solennelle in deSingel

Het is dit jaar een Rossini-jaar - hij overleed 150 jaar geleden - en deSingel begint dat jaar met een uitvoering van zijn Petite Messe Solennelle.

Oratorium, 10-2-2018 10:56
0 opmerkingen

Pelléas et Mélisande in Antwerpen

Pelléas et Mélisande behoort tot mijn absolute lievelingsopera's en ik keek dan ook vol verwachting uit naar de nieuwe productie bij Opera Vlaanderen. Het is een visueel mooie productie geworden, maar vocaal bleef ik toch enigszins op mijn honger zitten.

Opera, 3-2-2018 10:40
13 opmerkingen

Carmen in Luik

De Opera van Luik blijft volharden in de boosheid door ook lange opera's zoals Carmen pas om 20 uur te laten beginnen. Het werd bijgevolg weer een bijna-nachtvoorstelling, des te meer omdat de voorstelling met meer dan 20 minuten vertraging begon omdat het orkest moest wachten op de harpiste...

Opera, 31-1-2018 9:13
8 opmerkingen

Februari 2018

In februari staat vooral de nieuwe productie van Pelléas et Mélisande bij Opera Vlaanderen in de schijnwerpers. In Luik brengen ze met Le domino noir een rariteit. Bij de recitals kijk ik vooral uit naar Benjamin Appl die zijn Heimat-CD in het Brussels Conservatorium voorstelt.

Toekomstmuziek, 26-1-2018 18:03
0 opmerkingen

Simon Keenlyside in de Munt

Ze hadden al eerder moeten terugkeren naar de Munt, maar vorig seizoen hebben ze afgezegd. Vandaag waren Simon Keenlyside en Malcolm Martineau wel van de partij voor een gevarieerd liedrecital met liederen van Sibelius, Schubert, Wolf en Poulenc.

Liedrecital, 22-1-2018 23:15
2 opmerkingen