ti guarda dal Grande Inquisitor

Joseph Calleja in het PSK

De volgende zes maanden is Malta de voorzitter van de Europse Raad en zoals gewoonlijk wordt de aftrap gegeven met een openingsconcert in het PSK. Dat gebeurde gisteren met het Malta Philharmonic Orchestra onder leiding van Brian Schembri en met de tenor Joseph Calleja, die voor operafans toch het bekendste Maltees exportproduct is.

Foto

Na de nodige vertragingen (iedereen moest nog eens door een metaaldetector), de obligate speeches en de even obligate volksliederen van Malta en Europa kon het eigenlijke concert na een half uur beginnen. De instrumentale stukken, veelal van obscure Maltese componisten, werden met veel bombast en weinig subtiliteit losgelaten op het publiek. Maar ik was uiteraard gekomen voor Calleja: wat een plezier om nog eens een tenor te horen die moeiteloos de grote zaal van het PSK kan vullen, zelfs als hij piano zingt.

Hij begon wel met een vreemde keuze. Tamino's Bildnis-aria zit niet echt meer in zijn repertoire (voor zover Tamino daar ooit in gezeten heeft) en we kregen dan ook een uitbundige Tamino te horen met glorieuze topnoten, maar ook met een aantal on-Duitse klanken. Zijn dictie is perfect, waardoor je wel al die uitspraakfouten hoort... ook in in de Franse aria's trouwens. Maar dat deed geen afbreuk aan de briljante vertolking van Ah, lève-toi, soleil met een stijlvolle voix mixte en een indrukwekkende, zij het niet helemaal ruisvrije, diminuendo op de hoge slotnoot. In Pourquoi me réveiller liet hij zich overdonderen door het orkest. Maar het was ook in dit Ossian-lied dat zijn kenmerkend, enigszins ouderwets, snel vibrato weer opflakkerde. Uit Le Cid kregen we O souverain, gezongen als de tweelingsbroer van Werther.

In het Italiaans repertoire liet hij weer een mooi mezza voce horen in La donna è mobile, al nam hij wel een paar sluipwegen om hoge noten te omzeilen. Calleja's stem heeft het ideale timbre voor Puccini, al werd Recondita armonia wat kort afgefraseerd en verstoorde hij in E lucevan le stelle het effect door tussen de diminuendo op "la belle forme discioglea dai veli" en "svani per sempre" een extra ademteug in te lassen. Naast de aria's zong hij ook twee liederen: Il-Kebbies tal-Fanali van ene Joseph Vella en Tchaikovksy's romance Net, tolko tot kto znal, wat eigenlijk iets te laag lag. Met het bisnummer No puede ser werd het concert afgesloten en konden de Europese notabelen in de champagne vliegen...

Publicatie: dinsdag 17 januari 2017 @ 10:55
Rubriek: Concert

Recent RSS feed

Benjamin Appl in het Paleis der Academiën

Oorspronkelijk zouden Benjamin Appl en James Baillieu hun liedrecital in het Brussels Conservatorium geven. Maar de staat van de zaal is ondertussen zodanig dat zelfs de artiesten beginnen te klagen en dus werd uitgeweken naar het Paleis der Academiën.

Liedrecital, 24-2-2018 22:40
0 opmerkingen

Maart 2018

Maart is de maand van het klara-festival, waar onder andere een concertante Pelléas et Mélisande in pianoversie op het programma staat. De Munt brengt het bekendste operatweeluik Cav-Pag en Opera Vlaanderen herneemt de Gürbaca-productie van Parsifal.

Toekomstmuziek, 24-2-2018 9:29
0 opmerkingen

Dietrich Henschel in de Munt

Vijf liederen voor en vijf liederen na de pauze was alles wat Dietrich Henschel gisteren zong in de Munt. Alles bij elkaar amper twintig minuten muziek... wat toch wel héél mager is voor een "liedrecital".

Liedrecital, 13-2-2018 17:04
3 opmerkingen

Petite Messe Solennelle in deSingel

Het is dit jaar een Rossini-jaar - hij overleed 150 jaar geleden - en deSingel begint dat jaar met een uitvoering van zijn Petite Messe Solennelle.

Oratorium, 10-2-2018 10:56
0 opmerkingen

Pelléas et Mélisande in Antwerpen

Pelléas et Mélisande behoort tot mijn absolute lievelingsopera's en ik keek dan ook vol verwachting uit naar de nieuwe productie bij Opera Vlaanderen. Het is een visueel mooie productie geworden, maar vocaal bleef ik toch enigszins op mijn honger zitten.

Opera, 3-2-2018 10:40
13 opmerkingen

Carmen in Luik

De Opera van Luik blijft volharden in de boosheid door ook lange opera's zoals Carmen pas om 20 uur te laten beginnen. Het werd bijgevolg weer een bijna-nachtvoorstelling, des te meer omdat de voorstelling met meer dan 20 minuten vertraging begon omdat het orkest moest wachten op de harpiste...

Opera, 31-1-2018 9:13
8 opmerkingen

Februari 2018

In februari staat vooral de nieuwe productie van Pelléas et Mélisande bij Opera Vlaanderen in de schijnwerpers. In Luik brengen ze met Le domino noir een rariteit. Bij de recitals kijk ik vooral uit naar Benjamin Appl die zijn Heimat-CD in het Brussels Conservatorium voorstelt.

Toekomstmuziek, 26-1-2018 18:03
0 opmerkingen