ti guarda dal Grande Inquisitor

Patricia Petibon in Brussel

Het podium van het Théâtre des Galeries zag er gisteren iets anders uit dan bij een normaal liedrecital. De piano stond in een fel verlicht decor met rekwisieten zoals een kookpot of hoedjes... maar Patricia Petibon is dan ook een zotte doos die "het het format van een recital wil veranderen". Ze werd daarin bijgestaan door de pianiste Susan Manoff, de accordeonist David Venitucci en zelfs Olivier Py als zanger in plaats van regisseur.

Foto
foto © Bernard Martinez

Het recital had de titel "La Belle Excentrique" gekregen, net zoals haar meest recente CD. Wie die opname kent, weet wat je kan verwachten: een programma dat heen en weer zwaait tussen de "mélodie" van Fauré, Satie of Poulenc en het "chanson" van Leo Ferré of Fernandel.

Olivier Py waagde zich gelukkig niet aan de mélodie. In J’ai bien roulé ma bosse of de Tango du suicide toont hij zich meer een diseur dan een chanteur. Zijn stem wordt versterkt, net als die van Petibon als ze een duet zingt met Py zoals Hello, Goodbye van de Beatles of het aanstekelijke Allons-y Chochotte van Erik Satie. Dat overschakelen van een normale stem naar de microfoonstem gaat haar wel niet zo goed af. Ze probeert vooral om niet te overstemmen, waardoor de balans in de andere richting verkeerd uitviel.

Als Petibon alleen zingt, dan bewijst ze dat er eigenlijk geen enkele reden is om het liedrecital te heruitvinden. Het mooiste was bijvoorbeeld de opeenvolging van Faurés Les berceaux, Granados' El mirar de la maja en La delaïssado uit de "Chants d’Auvergne". Tenminste het had het mooiste moment van de avond kunnen geweest zijn, moest het niet vakkundig in de vernieling geapplaudisseerd geweest zijn na elk lied. Hoe dan ook, wat mij betreft mag ze wel eens terugkomen met een gewoon recital.

Satie is zowat de rode draad doorheen het recital. La statue de bronze en Daphénéo zijn klassiekers, waarvoor in dit geval allerlei attributen bovengehaald werden. Het cyclusje La bonne cuisine van Bernstein had vooral een hoog entertainmentgehalte met ossenstaarten, kippen en andere dieren die uit een kookpot en uit de piano gehaald werden. Ongetwijfeld allemaal grappig bedoeld, maar eerder het soort humor dat vooral in Frankrijk gesmaakt wordt...

Publicatie: dinsdag 20 december 2016 @ 18:19
Rubriek: Liedrecital

Recent RSS feed

Roman Trekel in deSingel

We zijn al aan het laatste "echte" liedrecital in deSingel dit seizoen. De bariton Roman Trekel en pianist Jan Philip Schulze brachten Brahms' zelden uitgevoerde cyclus Die schöne Magelone.

Liedrecital, 19-11-2017 10:38
0 opmerkingen

Lucio Silla in de Munt

Toen Peter De Caluwe tien jaar geleden zijn eerste seizoen voorstelde, vermeldde hij dat hij de vier opera's seria van Mozart wilde opvoeren. Clemenza, Idomeneo en Mitridate hebben we al gehad. Met de nieuwe productie van Lucio Silla is het kwartet nu volledig.

Opera, 8-11-2017 16:47
3 opmerkingen

Karine Deshayes in de Munt

Voor het tweede Muntrecital dit seizoen stonden er drie artiesten op het podium. Naast de mezzo Karine Deshayes en de pianist Tristan Pfaff, deed ook de klarinettist Philippe Berrod mee... en dat kan maar één ding betekenen...

Liedrecital, 6-11-2017 22:53
0 opmerkingen

Margherita in Wexford

Zoals eerder deze week reeds vermeld, staat het Wexford Opera Festival bekend voor het opvoeren van onbekende werken. Mijn laatste voorstelling deze week valt volledig in die categorie... het "melodramma semiserio" Margherita van de mij totaal onbekende Italiaanse componist Jacopo Foroni.

Opera, 5-11-2017 11:38
0 opmerkingen

La scala di seta in Wexford

Het laatste ShortWork dat in Wexford opgevoerd werd, is La scala di seta. De relatief korte Rossini-farsa vraagt slechts zes zangers is dus ideaal voor de namiddagvoorstelling in het Whites Hotel, uitgevoerd met de pianobegeleiding van Tina Chang.

Opera, 4-11-2017 8:54
0 opmerkingen

Risurrezione in Wexford

Franco Alfano is vooral bekend als de componist die Puccini's Turandot voltooide. Zangers als Placido Domingo en Roberto Alagna brachten recent wel zijn Cyrano de Bergerac terug onder de aandacht, maar (van) zijn Risurrezione had ik nog nooit gehoord.

Opera, 3-11-2017 10:28
6 opmerkingen

Rigoletto in Wexford

Dé vraag vooraf was hoe ze Rigoletto tot ongeveer een uur kunnen inkorten als één van de ShortWorks bij het Wexford Opera Festival. Dat is dus niet echt gelukt, uiteindelijk duurde de voorstelling meer dan anderhalf uur zonder pauze.

Opera, 2-11-2017 19:38
0 opmerkingen

Dubliners in Wexford

Het Wexford Opera Festival presenteert elke namiddag zogenaamde ShortWorks in de congreszaal van het Whites Hotel. Een voorstelling duurt ongeveer een uur en is bezet met jonge zangers. Vandaag was een creatie te horen... Dubliners van Andrew Synnott.

Opera, 1-11-2017 21:34
1 opmerking

Medea in Wexford

Na zes jaar ben ik nog eens in Wexford voor hun jaarlijks operafestival, dat ondertussen aan zijn 66ste editie toe is. Het Festival staat bekend voor haar programmatie van onbekende opera's, alhoewel de openingsproductie - Cherubini's Medea - toch geen echte rariteit meer is.

Opera, 1-11-2017 10:53
0 opmerkingen

November 2017

Cecilia Bartoli heeft een nieuwe CD uit en daar hoort een toernee bij die haar in november ook weer naar het PSK brengt. In de Vlaamse en Waalse Opera staat Franse Donizetti op het programma: in Gent wordt de productie van Le duc d'Albe hernomen, in Luik spelen ze La favorite. Bij de liedrecitals kijk ik vooral uit naar "Die Schöne Magelone" door Roman Trekel.

Toekomstmuziek, 30-10-2017 18:16
0 opmerkingen