ti guarda dal Grande Inquisitor

Die Zauberflöte in Antwerpen

Gisteren ging de herneming van David Hermanns productie van Die Zauberflöte bij Opera Vlaanderen in première. Deze Toverfluit zit nog altijd vol ongerijmdheden en rammelende dialogen, maar het blijft een goed uitgevoerde en onderhoudende voorstelling.

Foto
foto © Annemie Augustijns

In vergelijking met vier jaar geleden is de bezetting van de hoofdrollen grotendeels gewijzigd, in de eerste plaats met de Pamina van Lore Binon. Ze mag gerust tot de rijzende sterren aan het Belgisch sopranenfirmament gerekend worden. Eerder dit jaar was ze al een overtuigende liedzangeres. Pamina is haar eerste grote operarol en het is meteen een schot in de roos. Ze zingt met een mooi homogene stem in heerlijk Duits. "Ach, ich fühl's" was uitstekend, maar het hoogtepunt was toch haar duet met Papageno "Bei Männern".

Kenneth Tarver is een redelijke Tamino. In tegenstelling tot vroeger, heeft zijn stem ingeboet aan flexibiliteit en klinken zijn passagio-noten soms moeizaam. Koningin van de nacht Hulkar Sabirova begint met een spectaculaire "O zittre nicht" met veel dramatiek en forse hoge noten. Maar voor "Der Hölle Rache" zakt ze wat in en komt de scène rommelig en de hoge fa's dunnetjes over. Twee overblijvers van vier jaar geleden zijn Ante Jerkunica, die met zijn machtige bas Sarastro zingt, en Josef Wagner als een altijd energieke en donker gestemde Papageno.

Publicatie: donderdag 15 december 2016 @ 19:06
Rubriek: Opera

Recent RSS feed

Dietrich Henschel in de Munt

Vijf liederen voor en vijf liederen na de pauze was alles wat Dietrich Henschel gisteren zong in de Munt. Alles bij elkaar amper twintig minuten muziek... wat toch wel héél mager is voor een "liedrecital".

Liedrecital, 13-2-2018 17:04
3 opmerkingen

Petite Messe Solennelle in deSingel

Het is dit jaar een Rossini-jaar - hij overleed 150 jaar geleden - en deSingel begint dat jaar met een uitvoering van zijn Petite Messe Solennelle.

Oratorium, 10-2-2018 10:56
0 opmerkingen

Pelléas et Mélisande in Antwerpen

Pelléas et Mélisande behoort tot mijn absolute lievelingsopera's en ik keek dan ook vol verwachting uit naar de nieuwe productie bij Opera Vlaanderen. Het is een visueel mooie productie geworden, maar vocaal bleef ik toch enigszins op mijn honger zitten.

Opera, 3-2-2018 10:40
13 opmerkingen

Carmen in Luik

De Opera van Luik blijft volharden in de boosheid door ook lange opera's zoals Carmen pas om 20 uur te laten beginnen. Het werd bijgevolg weer een bijna-nachtvoorstelling, des te meer omdat de voorstelling met meer dan 20 minuten vertraging begon omdat het orkest moest wachten op de harpiste...

Opera, 31-1-2018 9:13
8 opmerkingen

Februari 2018

In februari staat vooral de nieuwe productie van Pelléas et Mélisande bij Opera Vlaanderen in de schijnwerpers. In Luik brengen ze met Le domino noir een rariteit. Bij de recitals kijk ik vooral uit naar Benjamin Appl die zijn Heimat-CD in het Brussels Conservatorium voorstelt.

Toekomstmuziek, 26-1-2018 18:03
0 opmerkingen

Simon Keenlyside in de Munt

Ze hadden al eerder moeten terugkeren naar de Munt, maar vorig seizoen hebben ze afgezegd. Vandaag waren Simon Keenlyside en Malcolm Martineau wel van de partij voor een gevarieerd liedrecital met liederen van Sibelius, Schubert, Wolf en Poulenc.

Liedrecital, 22-1-2018 23:15
2 opmerkingen

Il prigioniero en Das Gehege in de Munt

Il prigioniero en Das Gehege zijn twee eenakters van elk ongeveer drie kwartier lang die ik nog nooit gehoord had. De Munt brengt ze nu samen in een dramatisch tweeluik, geregisseerd door Andrea Breth en met Franck Ollu in de orkestbak.

Opera, 19-1-2018 17:00
3 opmerkingen