ti guarda dal Grande Inquisitor

Hohe Messe in Brugge

Precies een maand geleden hoorde ik een uitvoering van Bachs Hohe Messe in Eugene. En zaterdag werd met ditzelfde werk Musica Antiqua afgesloten in het Concertgebouw van Brugge. Op verschillende vlakken moest de Brugse uitvoering het afleggen tegen die op het Oregon Bach Festival, vooral dan wat het koor en het orkest betreft.

Het RIAS Kammerchor hoort ongetwijfeld bij de betere Duitse koren, maar de Gächinger Kantorei uit Stuttgart heeft net dat ietsje meer. De inzetten waren zaterdag niet altijd even mooi en de globale klank mocht ook iets voller zijn. De inzet van het "Kyrie" greep me bijvoorbeeld niet echt vast, waardoor ik niet meteen in het werk gezogen werd. Maar dat neemt niet weg dat bijvoorbeeld hun sonoriteit op het einde van het "Crucifixus" ongelooflijk mooi en aangrijpend was.

Het OBF Orchestra in Eugene is een groot orkest met moderne instrumenten. De Akademie für Alte Musik Berlin is daarentegen een kleine bezetting, bestaande uit ongeveer een dozijn strijkers en een hoop koperen buizen, die constant vals klinken. De basaria "Quoniam tu solus sanctus" was bijvoorbeeld een orkestrale ramp (terwijl die aria slechts begeleid wordt door twee fagotten en één 'hoorn')... Het verdient dan ook bewondering dat de bas Stephan MacLeod er zich toch goed doorheen sloeg.

De tenorpartij werd gezongen door Jan Kobow. Hij begint stilaan een vaste waarde te worden in het barokwereldje en ook de Hohe Messe zingt hij met stijl en een egale toon. Johannette Zomer heeft meer warmte en kleur in haar stem in vergelijking met vroeger. Ann Hallenberg - verleden jaar nog Charlotte in de Vlaamse Opera - zingt met haar grote, warme stem de altpartij. Ze haalt wel nog niet het niveau van de doorleefde interpretatie van Ingeborg Danz in Eugene, maar is toch de meest indrukwekkende zanger van de avond.

Het was de eerste keer dat ik een concert bijwoonde in het Concertgebouw van Brugge. Ik zal me niet uitlaten over de "esthetische" kwaliteiten van het gebouw. Maar de zaal had wel een wat eigenaardige akoestiek. Ik vond de nagalmtijd abnormaal lang. Tenzij dat de bedoeling was en er, al dan niet elektronisch, "gefoefeld" werd om de zaalrespons meer op die van een kerk te laten lijken.

Publicatie: maandag 9 augustus 2004 @ 19:18
Rubriek: Oratorium

Recent RSS feed

Der fliegende Holländer in Düsseldorf

De Holländer-productie van Adolf Dresen dateert al van 2000, maar ik had ze nog nooit gezien. Het is een tijdloze enscenering, ideaal voor een repertoirevoorstelling.

Opera, 21-6-2018 9:31
1 opmerking

Iris Hendrickx - French Opera Arias

De Belgische sopraan Iris Hendrickx heeft haar debuut-CD gelanceerd. Het is een collectie van Franse opera-aria's geworden, begeleid door Patrick Fournillier en het Orchestra Sinfonica di Milano Giuseppe Verdi.

CD's, 19-6-2018 21:05
4 opmerkingen

Ilker Arcayürek - Der Einsame

Als een jonge tenor zijn eerste Schubert-CD opneemt, dan is de verleiding groot om met Die schöne Müllerin te beginnen. De Weense tenor Ilker Arcayürek en de pianist Simon Lepper zijn iets origineler.

CD's, 18-6-2018 18:55
0 opmerkingen

Carolyn Sampson - A Soprano's Schubertiade

Ik heb de sopraan Carolyn Sampson enkel nog maar live in oratorium gehoord, nog nooit als liedzangeres. Ze heeft de afgelopen jaren wel al een aantal mooie lied-CD's opgenomen, vooral met Franse muziek. Nu waagt ze zich voor de eerste keer aan Schubert, ook nu weer met haar vaste pianist Joseph Middleton. Een fantastische CD!

CD's, 16-6-2018 16:05
0 opmerkingen

Hertog Blauwbaards burcht in de Munt

Het afgelopen Muntseizoen was een seizoen van tweeluiken en ook de laatste productie bestond uit twee werken. Voor de pauze was dat Bartoks opera Hertog Blauwbaards burcht en na de pauze De wonderbaarlijke mandarijn... een pantomime-ballet, dat in de productie van Christophe Coppens meer pantomime dan ballet was waarbij de overacting niet geschuwd werd.

Opera, 14-6-2018 17:15
0 opmerkingen

Macbeth in Luik

De Luikse Opéra sluit het seizoen af met Macbeth in een nieuwe productie van Stefano Mazzonis di Pralafera. Paolo Arrivabeni dirigeert de gebruikelijke "Franse" versie, inclusief het totaal overbodig heksenballet, maar wel met het slot van de eerste versie.

Opera, 13-6-2018 15:29
2 opmerkingen

La clemenza di Tito in Antwerpen

Het kan toch nog, zelfs bij Opera Vlaanderen... een productie die er gewoon mooi uitziet. Mozarts laatste opera La clemenza di Tito heeft daarenboven een degelijke bezetting meegekregen, geleid door dirigent Stefano Montanari.

Opera, 2-6-2018 10:18
7 opmerkingen

Juni en juli 2018

Zowel Opera Vlaanderen als De Munt eindigen het seizoen met een opera die dateert uit het begin van de 20ste eeuw, respectievelijk De Speler van Prokofiev en Hertog Blauwbaards burcht van Bartok. Ondertussen komt Leo Nucci nog eens naar Luik, deze keer voor Macbeth. En het Brussels Mozartiade-festival begint de zomer met Cosi fan tutte.

Toekomstmuziek, 31-5-2018 19:28
0 opmerkingen